Laguna -98 och värme/glykol/imma-problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
eldritch

Laguna -98 och värme/glykol/imma-problem

Post by eldritch »

Har en renault laguna rxe -98 som bråkar lite med mig. Det började i somras när den plötsligt utan förvarning blev överhettad, visade sig att behållaren med kylarvätska var helt tom, fyllde säkert på sammanlagt 4-5 liter men sen höll sig nivån ganska stadigt i några veckor tills jag slutade kolla den.

Har nu i vinter haft en hel del problem med imma på insidan av framrutan och att det aldrrig blivit riktigt varmt i bilen vid kortare sträckor. Sen för nån vecka sen blev motorn återigen överhettad, trodde då att kylarvätskan frusit pga för lite glykol men det visade sig att kylar-vätske behållaren återigen var tom. Fyllde på ca 2 liter och idag såg jag att nivån sjunkit något igen så fyllde på ca ½ liter till. Tyckte även att jag kände att det luktade lite glykol i kupen efteråt ...
Kylarvätskan ser lite halvgrumligt brun-daskig ut så trodde att topplockspackningen gått men oljan ser ok ut. Har hittills använt den billigaste möjliga glykolen, hade inte ens en aning om att det fanns speciell renault-glykol och trodde inte att sånt spelade nån roll.

Så vad tror ni ? Har topplockspackningen gått eller är det bara något läckage i kylarsystemet ? Och hur dyrt blir sånt här ? :(

Har även haft problem med bakdörrarna nu sen det blev kallt, vä bakdörr går ej att låsa och hö bakdörr går ej att låsa upp (går om man öppnar inifrån).

Tacksam för all hjälp jag kan få

Mvh
Andreas
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Börja med att kolla värmeelementet häpnadsväckande mycket kylarvatten kan smita ut under mattan utan att det märks...
Centrallåsen skall väl nästan "var så" min Megane fungerar precis lika dåligt...
Last edited by h.kjellin on 16 Feb 2007, 18:31, edited 1 time in total.
Håkan Kjellin, Storå
garfield06

Post by garfield06 »

Hej!

Jag kan nästan garantera att det är värmepaketet som har gett upp, jag hade det på min bil i nästan ett år utan att jag märkte det. Jag letade länge innan jag hittade felet, men om du känner under mittkonsollen vid gaspedalen så känner du rören in i värmepaketet och jag skulle tro att du även känner att det är blött där.

Det kostade mig 6000 kr på Volvo i Borlänge att få det åtgärdat men då var det även några andra småproblem som dom fixade.

//Anders
Anders Frieberg, Borlänge
tak256

Post by tak256 »

kolla vilket fabrikat det är jag har ett nytt som ligger och skräpar kan kolla på måndag vad det är för fabrikat det finns två olika tror det är valeo rätt enkelt att byta man behöver inte ta bort instrumentbrädan som det står i boken
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Post Reply