Hjullager ??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
trilskut
Posts: 29
Joined: 04 Sep 2006, 09:23

Hjullager ??

Post by trilskut »

Jag har läst de flesta inlägg nu tror jag utan att hitta lösning på liknande problem.

Skorrande ljud vänster fram som uppstår först vid farter kring 60-70 efter att jag kört någon kilometer. då det uppstår första gången så hänger det kvar till lägre farter samt kan uppstå vid lägre farter.

samma problem åtgärdades då hjulalager byttas i oktober, max 200 mil sedan.
skruvade lossa bromsok och skiva igår, startade bilan och hjulaxeln gick runt. gnisslade/gnekade väldigt mycket. stängde av motorn och drog runt manuellt och det gnisslar/gnekar ordentligt, satte en skruvmejsel mot och lyssnade där hjullagret är och upplevde det som att gnekande ljudet var där.
kan lagret vara trasigt redan. det skorrande /dånande ljudet som uppstår går som att "skaka" bort tillfälligt om jag vrider ratten fram och tillbaks.
vid låga farter så ökar gnisslet då jag svänger, höger eller vänster
Men upplever det som att gnisslet/gneket och skorret/dånande ljudet kan låta samtidigt.

Någon som vet ??
User avatar
trilskut
Posts: 29
Joined: 04 Sep 2006, 09:23

Post by trilskut »

ska tillägga att det är en R5 GTS -87, 10 300 mil där förra ägaren sen den var ny är en gammal dam.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Har du bytt hjullager och kört bara 200 mil verkar det ju skumt om inte det nya lagret blivit felmonterat?
Kan ju vara en drivknut också men det brukar börja med knäppningar och gnissel när man svänger.
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
trilskut
Posts: 29
Joined: 04 Sep 2006, 09:23

Post by trilskut »

Jeg har ju funderat på det där med drivknut men dessa brukar ju klonka när man svänger. visserligen har damasken varit öppen så att sk*t komnmit in.
hur kollar man om en drivknut är slut ??
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

som du säger...att det låter illa när man svänger brukar tyda på drivknut
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
trilskut
Posts: 29
Joined: 04 Sep 2006, 09:23

Post by trilskut »

det gnekar / gnisslar framåt också.

Mange, vi bor ju nästan grannar, skulle vilja plocka upp dig så du får höra ljudet.
om det blir värre så hör du det från nynäsvägen vid halv 8 på morgonen snart, eller vid 16:30 på vägen hem :lol:
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Slutar det att gnissla om du bromsar?

jag får lyssna och så kanske jag hör något konstigt ljud från nynäsvägen :D

Passar även på att påminna om forumsreglerna
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4914
Speciellt delen om ort och namn
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

trilskut wrote:det gnekar / gnisslar framåt också.

Mange, vi bor ju nästan grannar, skulle vilja plocka upp dig så du får höra ljudet.
om det blir värre så hör du det från nynäsvägen vid halv 8 på morgonen snart, eller vid 16:30 på vägen hem :lol:
Lyft ditt PM
User avatar
trilskut
Posts: 29
Joined: 04 Sep 2006, 09:23

Post by trilskut »

Mange

det låter även när jag bromsar.

Om lyfta PM betyder att jag ska skriva namn och ort så kommer det här

Krister malmqvist södermalm sthlm
User avatar
trilskut
Posts: 29
Joined: 04 Sep 2006, 09:23

Post by trilskut »

Har haft två forumpoliser efter mig, jobbigt..
känner mig lugnare nu eftersom jag gjort som de bett mig om.
testar nu om det fungerar. :D

Mange, ja det låter även när jag bromsar.
Krister malmqvist södermalm stockholm
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

de e inte lätt :D

Det jag funderade på var om det hade något med bromsarna att göra men då borde ljudet försvinna eller iaf avta/ändras
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
trilskut
Posts: 29
Joined: 04 Sep 2006, 09:23

Post by trilskut »

Gnisslet / gneket har inte med bromsarna att göra för det fortsatte efter att jag skruvat bort ok och skiva.
försöka följa ljudet in till axeln men skulle behövt ett stetoskop.
men satte en mejsel emot so jag höll mot örat och ljudet var väldigt nära lagret, tyckte jag. kan ju givetvis härstamma från knuten eftersom den är intill


skulle kolla hur det lät om jag tog bort damasken inne vid växellådan.


nu bjuder jag på ett garv. när jag hade tömt lådan på olja i lördags så skruvade jag lös damasken, fanns ingen olja där då.
igår när jag skruva lös damasken så rann min nya fina olja ut.
vilken korkskalle man är :lol:

skorret / dånet kanske har med bromsarna att göra, finns bara bromsbelägg ingen skrikplatta eller så, visade upp grejerna för en kille igår som sa att det brukar finnas en sån.
men kollade i haynes efteråt och där var inget annat än beläggen. och inte på andra sidan heller.
Krister malmqvist södermalm stockholm
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

trilskut wrote:
nu bjuder jag på ett garv. när jag hade tömt lådan på olja i lördags så skruvade jag lös damasken, fanns ingen olja där då.
igår när jag skruva lös damasken så rann min nya fina olja ut.
vilken korkskalle man är :lol:
haha man kan inte alltid ligga på topp

trilskut wrote:skorret / dånet kanske har med bromsarna att göra, finns bara bromsbelägg ingen skrikplatta eller så, visade upp grejerna för en kille igår som sa att det brukar finnas en sån.
men kollade i haynes efteråt och där var inget annat än beläggen. och inte på andra sidan heller.
om det nu skulle sakna skrikplatta (sitter somsagt inte på alla bilar) så skulle det väl skrika när du bromsar inte som det är nu.... har du nått glapp i lagret när du känner med hjulet på? isf kanske det är så att det nya lagret har gett sig... det kanske var felmonterat... men tycker det verkar långsökt
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

känner igen symptomet från min R19, den började bröla från väster fram när man kom upp i 110, sen hängde ljudet med ner till typ 50 och tvärförsvann.
Lagret var då knappt ett år gammalt.. Sen blev missljudet alltmer sällsynt, bytte hjullager när jag ändå skulle byta koppling och sen har den varit knäpptyst ett par år... Misstänker att verkstan misshandlade lagret vid första bytet. Tätningarna på R:s hjullager är inte värda namnet, saltvattnet går rakt in i lagerbanorna och lagren är dessutom smorda med något torrt hårt fett som antagligen ger uselt rostskydd. Så nu sätter jag inte dit något nytt lager utan att fylla det med riktigt saltvattenbeständigt hjullagerfett! Och så undviker jag att köra i vattenpölar hehe. Aldrig högtryckstvätt mot hjullagren heller

Trodde ett tag att det var plastinnerskärmen som skallrade mot framskärmen men sannolikt var det lagret som hade nåt fel redan från start
Hoppas ju att slippa byta lager fler gånger... 17 år 27000 mil still rolling, vad skulle kunna gå fel hehe :P
User avatar
trilskut
Posts: 29
Joined: 04 Sep 2006, 09:23

Post by trilskut »

Gnissel & gnek.

Mange, det glappar inte. det där med skrikplattor var nytt för mig så jag hade ingen aning om hur de ska fungera.

Har inte haft bil sen -92 egentligen, förutom en ford fiesta som min syster dumpade på mig då kopplingen var slut på den. bytte koppling och gjorde mig av med den.
Men det jag hade tidigare var bakhjulsdrivet förutom en saab v4.
Köpte den här R5 ´an för att använda över förra sommaren men den är så fin och försiktigt använd så jag vill att den ska leva kvar.
kopplingen har slirat några gånger, 4-5-6 gånger och jag väntar på att den ska lämna in. men efter 700 mil så blir det inte sämre. kan fjädrarna vara slöa ?? bilen har som sagts använts av en dam sen den var ny. 2 ggr i veckan till jobbet. inget är hårt kört med den och eftersom kopplingen visat sig slira vid dessa tillfällen så har jag kört mjukt.

drivknuten har legat öppen då damasken inte satt fast som den skulle, vilket visade sig vid förra lagerbytet. när jag drog runt drivaxeln i förrgår så fick jag känslan att den inte snurrade helt rakt. kan det vara så att drivknuten går snett och att det därför slits hjullager som det normalt inte ska ??
Skulle åkt till fjällen under min dotters sportlov men tar tåg istället och funderar på att köra tills det rasar helt det som ska rasa.
Krister malmqvist södermalm stockholm
Post Reply