Inkörning av ny bil.

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
A-K

Inkörning av ny bil.

Post by A-K »

Har enn liten undran angående inkörning och bensinförbrukning.
Drar bilen ngt mer under de första 100 milen? Äger min första helt nya bil och tycker den drar mer än den borde, iofs e det mkt stadskörning o vinterdöcken är på. Kan man räkna med högre förbrukning då?
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
Johan

Re: Inkörning av ny bil.

Post by Johan »

A-K wrote:Har enn liten undran angående inkörning och bensinförbrukning.
Drar bilen ngt mer under de första 100 milen? Äger min första helt nya bil och tycker den drar mer än den borde, iofs e det mkt stadskörning o vinterdöcken är på. Kan man räkna med högre förbrukning då?
Den kommer att dra lite mer bränsle den första tiden. Men när alla rörliga delar är inslitna, då kommer bränsleförbrukningen vara lägre.
Med vinterdäck på bilen ökar alltid förbrukningen.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Johan wrote:Med vinterdäck på bilen ökar alltid förbrukningen.
Oftast är det tvärt om, då vinterdäcken oftast är smalare och rullar då lite lättare. Min bil drar betydligt mindre med vindersulorna på. Tyvärr så måste man hålla igen på gasen då greppet har minskat en hel del...
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
chh

Post by chh »

Har haft några nya bilar och i stort sett alla har dragit mer bensin dom första 500-1000 milen, sedan har förbrukningen sjunkit. Jag har aldrig kört fortare än ca 90-100 första 300milen ej heller varvat mer än 3000rpm. Efter 300 mil så har jag saktat ökat belastningen och vid ca 400 mil så får bilen bekänna färg. Jag har även bytt olja vid 300mil, vad alla en säger så blir det lite avrivningar första milen och med så långa intervaller i dag på oljebyte, vill jag ej att partiklarna skvalpar omkring i motorn.

Som Jolle_Pborn skriver så har jag lika erfarenheter, bilen drar 1,5dl mindre på vintern. Beror på smalare vinterdäck + att acn är av. Men har du lika stora sommar/vinterdäck så ökar förbrukningen på vintern. Vinterdäck har oftast högre rullmotstånd än sommardäck.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
A-K

Post by A-K »

chh wrote:

Har haft några nya bilar och i stort sett alla har dragit mer bensin dom första 500-1000 milen, sedan har förbrukningen sjunkit. Jag har aldrig kört fortare än ca 90-100 första 300milen ej heller varvat mer än 3000rpm. Efter 300 mil så har jag saktat ökat belastningen och vid ca 400 mil så får bilen bekänna färg. Jag har även bytt olja vid 300mil, vad alla en säger så blir det lite avrivningar första milen och med så långa intervaller i dag på oljebyte, vill jag ej att partiklarna skvalpar omkring i motorn.

Som Jolle_Pborn skriver så har jag lika erfarenheter, bilen drar 1,5dl mindre på vintern. Beror på smalare vinterdäck + att acn är av. Men har du lika stora sommar/vinterdäck så ökar förbrukningen på vintern. Vinterdäck har oftast högre rullmotstånd än sommardäck.
Japp, har lika stora sulor på vintern.
Tack för svaret. Misstänkte det var så, men man kan ju alltid fråga, som tjej behöver man inte kunna allt.

Känns tryggt att fråga er här, trots att jag övegett Renault o nu kör Toyota.

Efter att jag hämtat bilen, så har jag sett många Peugeot 107 o Citroen C1 och ser mer o mer hur mkt snyggare Aygon är, mindre med plastdetaljer.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
Post Reply