UCIBIK
Moderator: Forumpolisen
UCIBIK
HAr fått ett väldigt stort problem, är så att min fläkt har lagt av och jag var upp på Volvo och gjorde en felsökning! Där berättade de att de va fel på min UCIBIK(elcentralen), och att priset för å byta skulle bli närmare 11.000!!!! Tycker jag låter helt ortoligt mkt för dyrt!
Så jag tänkte höra, eftersom jag har sett att de går o köpa begagnade, är det totalt omöjligt o byta själv? Tänker på en erfaren bilmekaniker? Eller har ni något annat tips till mig så är det varmt välkommet!
MvH Erik
Renault MEgane Coupe 97
Så jag tänkte höra, eftersom jag har sett att de går o köpa begagnade, är det totalt omöjligt o byta själv? Tänker på en erfaren bilmekaniker? Eller har ni något annat tips till mig så är det varmt välkommet!
MvH Erik
Renault MEgane Coupe 97
Erik Östlund-Sunne
Hade bilen inne på volvo i torsdags för bla samma problem och renault-mekanikern sa att det hade blivit för varmt i elcentralen så att stiftet till matningsspänningen för fläkten hade "brunnit". Han gav mig samma horibla summa för byte. Han föreslog dock ett byte av stiftet istället och nu funkar fläkten utmärkt, konstand 30 sek plus arbete.
Vore jag du skulle jag fråga efter samma typ av byte. Elcentralen är ganska bökig att byta annars.
Vore jag du skulle jag fråga efter samma typ av byte. Elcentralen är ganska bökig att byta annars.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Hej ,visst är det så att stiftet har bunnit !,det är det som strömförsörjer fläktmotståndet och fläkten,har du tur så är det bara att byta stifet men det har hänt att Ucibic har brunnit också i såfall så är det tyvärr byte som gäller anledningen till att det kostar så mycket är att ucibic är väldigt dyr ca 9000 !! och dessutom så styr den startspärrs systemet därför så kan du inte köpa beg för då behöver du ucibic och motorstyrenhet samt nycklar från samma bil men som sagt det brukar räcka med stift
Kanon!
JA de låter verkligen som om att det skulle kunna vara stiftet! Men jag har prövat o ta ut UCIBIK:en men i min haynes bok står det att man ska ''unclip'' hela boxen! Har gjort alla steg tills dess men vart gör man det, för det känns att den sitter fast på nåt vis i i själva mitten nånstans?? Nån som vet??
Erik Östlund-Sunne
Samma problem på min Megane -97.
Fläkten död, men går att köra på direkt ström från batteriet.
Hade in den på felsökning på volvo och fick samma dom,,,,,men nu kostar skiten ........23 000!!!!! Helt jävla sjukt. Kontakten hade bränt fast så hårt att den inte gick att dra loss med polygrip en gång.
Aldrig mer en Renault.
Fläkten död, men går att köra på direkt ström från batteriet.
Hade in den på felsökning på volvo och fick samma dom,,,,,men nu kostar skiten ........23 000!!!!! Helt jävla sjukt. Kontakten hade bränt fast så hårt att den inte gick att dra loss med polygrip en gång.
Aldrig mer en Renault.