Urladdat batteri på Renault Mégane -03

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
linda.pettersson@home.se
Posts: 3
Joined: 01 Nov 2006, 10:08

Urladdat batteri på Renault Mégane -03

Post by linda.pettersson@home.se »

HJÄLP!!!
För tredje gången inom loppet av en månad har mitt batteri laddats ur helt och hållet. Vid samtliga tillfällen har bilen stått oanvänd mellan 1-3 dygn. Det är inget fel på batteriet, har haft bilen inlämnad och diverse belastningsprover och mätningar har gjorts. Det är något som tjuvdrar rejält, men det händer dock inte alltid när jag har bilen stående. Fått tips om att det funnits fall då bränslepumpen gått igång utan anledning när bilen stått och att det då har varit fel på själva styrenheten till pumpen. Är det någon som råkat ut för urladdat batteri på detta sätt och som har fler möjliga orsaker att delge mig? Drar mig för att lämna in bilen för felsökning i oändlighet... Vill försöka ta reda på lite mer själv först.

Är det någon som vet vad en såndär styrenhet till bränslepumpen kan kosta? Renault-verkstan säger ca 4 000 kr, men det känns som det borde gå att hitta billigare alternativ. Men vad vet jag!? :D

MYCKET tacksam för svar!!
Linda Pettersson - Jönköping
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Kolla så det inte tjuvdrar från bagagrumsbelysningen. det brukar vara ett klassiskt ställe på alla bilar :D .
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
linda.pettersson@home.se
Posts: 3
Joined: 01 Nov 2006, 10:08

Kollat det...

Post by linda.pettersson@home.se »

Tack, men jag har kollat det oxå. Det måste vara något som drar mycket ström eftersom det vid ett tillfälle laddat ur batteriet helt på ett ynka dygn. Och det kan väl inte en lampa göra, eller?
To be continued...! :)
Linda Pettersson - Jönköping
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kärvande bakrutetorkare kan också orsaka att strömmen försvinner snabbt.
Torkarmotorn står då och försöker dra ner torkaren till viloläget.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Antag att batteriet är sprillans nytt och temperaturen är 20 grader. Ponera sedan att batteriets märkkapacitet är 60 Ah (Amperetimmar). Spänningen (U) i elsystemet är 12 V och en lampa förbrukar en effekt (P) på 5W.

P = U x I
I = 5/12 Ampere
h = (60*12)/5 = 144 timmar = 6 dygn.

Detta är under ideala förhållanden för batteriet. Lägre temperatur sänker kapaciteten.

I en bil finns flera strömförbrukare även då bilen är till synes helt avstängd. Alltså kan man i praktiken räkna med att en lysande innerbelysning eller liknande drar ur batteriet (så att bilen inte kan starta) redan efter 1-2 dygn.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
linda.pettersson@home.se
Posts: 3
Joined: 01 Nov 2006, 10:08

Post by linda.pettersson@home.se »

Tack så mycket för svar och tips! Mitt problem kvarstår dock och nu har det hänt igen. I morse var batteriet dött efter att bilen har stått stilla i 1,5 dygn. Och denna gång hade jag kopplat ur kontakten till bränslepumpen för att se huruvida det var något fel på den där styrenheten och om det var pumpen som drog ur batteriet. Men så var det alltså inte.
Och inga lampor har lyst och vad jag kan se så kärvar inte bakrutetorkaren heller. Fast å andra sidan kanske jag inte kan "se" detta....

Om det är någon mer som har tips på vad det är som kan tjuvdra, är jag innerligt tacksam för input! Så jag kan fortsätta mina felsöks-försök!

Tack på förhand!
Linda Pettersson - Jönköping
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

linda.pettersson@home.se wrote:Tack så mycket för svar och tips! Mitt problem kvarstår dock och nu har det hänt igen. I morse var batteriet dött efter att bilen har stått stilla i 1,5 dygn. Och denna gång hade jag kopplat ur kontakten till bränslepumpen för att se huruvida det var något fel på den där styrenheten och om det var pumpen som drog ur batteriet. Men så var det alltså inte.
Och inga lampor har lyst och vad jag kan se så kärvar inte bakrutetorkaren heller. Fast å andra sidan kanske jag inte kan "se" detta....

Om det är någon mer som har tips på vad det är som kan tjuvdra, är jag innerligt tacksam för input! Så jag kan fortsätta mina felsöks-försök!

Tack på förhand!
ta bort säkringen till tex baktorkaren,om den är fel på så kan den inte dra något när säkringen är borta..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Jag var ute för en skum grej en gång med min Mégane. Batteriet var helt dött, och bilen vägrade starta. Ingen belysning glömd, inget annat skumt heller. Fick starthjälp av bärgare. När bilen går igång så står DIMLJUSEN på. Jag använder aldrig dimljus, och om man kör på ljusa dagen så behöver man ju inte använda omkopplaren för ljuset, utan halvljuset tänds automatiskt. Det går inte att tända dimljusen utan att ha parkeringsljuset på på bilen - MEN, det gick alltså inte att stänga av dimljusen hur man än försökte. Åkte till verkstad å skulle visa felet. Straxt innan verkstan så slocknar dimljusen givetvis...Lång historia - det visade sig i alla fall att det var fukt i ett relä som gjorde att dimljusen tänt sig själva. Kolla relä till strålkastarna. Det kan smyga sig in fukt där, kanske du har samma problem? Good luck!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

kmfdm wrote:Jag använder aldrig dimljus
Appppapppapapapppaaa... Vad är det jag ser i din avatar? D I M L J U S ! :lol:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Stymie wrote:
kmfdm wrote:Jag använder aldrig dimljus
Appppapppapapapppaaa... Vad är det jag ser i din avatar? D I M L J U S ! :lol:
Ah ja, men det var ju bara för att visa hennes gröna ögon på ett foto. Till vardags kör vi inte omkring med dimljus OM det inte är grym dimma...tillhör inte det klientelet som kör med dimljus för att det ser snyggt ut. Jag kan ju inte se det själv :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

KMFDM: :)


Linda: Ta dig lite tid nu när det är mörkt ute att kolla att inte bagagerums- eller handskfackslampan lyser (hur kollar man att kylskåpslampan verkligen släcks då man stänger dörren?) :)

Om det inte ger resultat finns bara en väg... skaffa en multimeter som kan mäta ström. Lossa en polsko på batteriet och sätt multimeterns kablar i serie (dvs batteri <-> multimeter <-> polskon) och ställ in den på att mäta strömmen. Om bilen drar ström bör du se det nu. Sektionera sedan i säkringslådan, dvs dra ur en säkring i taget tills dess att du kan se att det inte går någon ström. Strömtjuven borde du kunna hitta den vägen. Comprenez?

Om du inte hittar något börjar jag misstänka att din generator inte laddar alls. Jag undrar om de verkligen kollade det då bilen hälsade på hos "Wolfo".
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply