Gordiniägare

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mathias
Forumpolis

Gordiniägare

Post by Mathias »

Köpte mig en Dauphine Gordini R1095, i bra bruksskick för två veckor sedan. Har hittills bara hunnit rengöra in- och utvändigt, fixa och dona rent allmänt och provkört lite. En rolig bil som ska ut på vägarna till nästa sommar. Nu ska den snart in på vinterförvaring dock, så det blir att skruva, lacka lite och fixa annat som behövs tidigt i vår :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
mange
Forumpolis

Post by mange »

Har sett mathias bil och det var lite småfix på den men sen så är det bara ut att åka i en fin doffe :D
håll oss uppdaterade 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Jo visst finns det att göra på den. Den är ju ganska sund och i det stora hela rostfri i karossen. Hittade dock ett hål längst nere i vänstra hörnet i motorrummet vid fästet för stötfångaren. Detta såg jag först efter ordentlig motortvätt. :cry:

Sedan är det tyvärr en del småbulor på båda karossidorna, det syntes även några fler när jag fick polera bilen. Värst är nog dock att de använt sprutspackel när de lackat om två dörrar och en framskärm, samt nedre delen av förardörren är slarvigt riktad i framkanten, dörrspringan är inte rätt. Bromsarna fungerar ju, men det läcker faktiskt lite om vänster ok fram så det blir trots allt en genomgång med nya packningar till våren...

Det är ju alltid så att det finns lite mer än vad man först räknat med, dock går det väl att leva med det mesta av dessa skavanker tillsvidare. Ska den bli riktigt fin behövs väl egentligen en hellack ngn gång i framtiden, men allt handlar ju om ambitionsnivå och sånt. Först och främst ska den bli körklar som sagt :)

Ska hålla er uppdaterade, men nu under vintern blir det inget gjort som sagt för då ska den in på vinterförvaring på en kompis loge. Så tidigt i vår ska jag igång

EDIT: Nu är Doffen inne på vinterförvaring sedan ett par dagar tillbaka. Nu ska jag plocka ur motorn ur min reservdels-R10 och sedan ska bilen säljas till en annan Renaultentusiast :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply