Byta bensintank Renault 5
Moderator: Forumpolisen
Byta bensintank Renault 5
Har drabbats av en läckande bensintank på min Renault 5 - 90a. Det är en plasttank och det verkar vara en plugg mot tanksidan som läcker på den. Har köpt en ny tank och var precis ute i garaget och skulle montera ned den gamla när jag stötte på lite problem.
För att få ned tanken, behöver man sänka bakaxeln eller går det ändå? Verkar som om man skulle få svårt med bromsslangarna ifall man försöker utan att demontera bakaxeln. Tips på hur ni andra gjort vid demontering av tanken uppskattas. Bultarna som håller tanken är ju sönderrostade bortom all rimlighet också, men det antar jag att man får använda vanlig uppfinningsrikedom/våld för att lösa.
Om någon har en verkstadsmanual till denna bil vore jag också ytterst tacksam
För att få ned tanken, behöver man sänka bakaxeln eller går det ändå? Verkar som om man skulle få svårt med bromsslangarna ifall man försöker utan att demontera bakaxeln. Tips på hur ni andra gjort vid demontering av tanken uppskattas. Bultarna som håller tanken är ju sönderrostade bortom all rimlighet också, men det antar jag att man får använda vanlig uppfinningsrikedom/våld för att lösa.
Om någon har en verkstadsmanual till denna bil vore jag också ytterst tacksam
Martin Aronsson - Norrköping
det är ett standardfel på dom har du otur kommer den andra tanken snart läcka åxå.. jag tätade hålet med ett speciellt lim som fäster på den typen av plast,fick det gjort hos en lackerare som använder sånt lim till spoilers...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Det är ju handbromskablarna som hänger ivägen. Dessa lossade jag vid spaksidan. Sedan går det att lirka ut hela härligheten. Det krångligaste är luftningsanslutningarna på ovansidan av tanken.
Pluggen på sidan går att laga med en bit extra tankplast, varmluftspistol och en skruvmejsel att "bre" med. Hettar man upp plasten blir det väldigt mjuk och formbar. Pluggen som sitter där är i en annan plast och sitter förbunden med skvalpplåtarna på insidan av tanken. Tar man bort denna och fyller med rätt plast blir det tätt. Jag har lagat två r5 tankar på så sätt och det håller nu ännu efter dygt ett år.
Se bara till att tanken är tömd och urluftad på bensin för att vara på den säkra sidan.
Pluggen på sidan går att laga med en bit extra tankplast, varmluftspistol och en skruvmejsel att "bre" med. Hettar man upp plasten blir det väldigt mjuk och formbar. Pluggen som sitter där är i en annan plast och sitter förbunden med skvalpplåtarna på insidan av tanken. Tar man bort denna och fyller med rätt plast blir det tätt. Jag har lagat två r5 tankar på så sätt och det håller nu ännu efter dygt ett år.
Se bara till att tanken är tömd och urluftad på bensin för att vara på den säkra sidan.