Bättre fjädrar och stötdämpare Clio Sport
Moderator: Forumpolisen
Bättre fjädrar och stötdämpare Clio Sport
Som sagt vad har ni för tips på fjädrar och stötdämpare till Clio Sport.
Jag är intresserad av både Sänkfjädrar + andra stötdämpare och även bara sänkfjädrar.
Lista på med förslag samt om vad ni tycker om dom.
Är det värt att byta båda ?
Jag är intresserad av både Sänkfjädrar + andra stötdämpare och även bara sänkfjädrar.
Lista på med förslag samt om vad ni tycker om dom.
Är det värt att byta båda ?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
Gula Koni dämpare är bra med.
Annars kan du ju satsa på ett H&R Ställbart Chassi (fjädrar+dämpare) sänker fram 30-70mm, bak 20-50mm. kostar dock ganska mkt, 12.420:-
Finns här, om du blir sugen
http://www.bilmodecenter.se/
Annars kan du ju satsa på ett H&R Ställbart Chassi (fjädrar+dämpare) sänker fram 30-70mm, bak 20-50mm. kostar dock ganska mkt, 12.420:-
Finns här, om du blir sugen
http://www.bilmodecenter.se/
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
KTEC har ju ett gäng coilover kit, men du kanske e ute efter nått som finns i Sverige?
Edit: www.forza.se har Bilstein, H&R och Jamex väghållningssatser.
Edit: www.forza.se har Bilstein, H&R och Jamex väghållningssatser.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
lågt e fränt dom hade jag slagit till på...Clio_fidde wrote:Gula Koni dämpare är bra med.
Annars kan du ju satsa på ett H&R Ställbart Chassi (fjädrar+dämpare) sänker fram 30-70mm, bak 20-50mm. kostar dock ganska mkt, 12.420:-
Finns här, om du blir sugen
http://www.bilmodecenter.se/
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Har nu kollat lite på forzas hemsida och hittade bara ovanstående ställbara diton till clio sport ....
Ska skriva och fråga om det inte finns nått annat... inte för att jag inte vill ha ställbara utan för att de var lite dyra
Ska skriva och fråga om det inte finns nått annat... inte för att jag inte vill ha ställbara utan för att de var lite dyra
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Svar från forza
H&R Coilover Höjdjusterbart kit 12 995:- (samma som ovan fast dyrare )
Bilstein Coilover Höjdjusterbart kit 11 490:-
Visst e de ballt med ett höjdljusterbart kitt men vet inte om jag tycker att de e värt pengarna.
Har nån nå annat förslag
H&R Coilover Höjdjusterbart kit 12 995:- (samma som ovan fast dyrare )
Bilstein Coilover Höjdjusterbart kit 11 490:-
Visst e de ballt med ett höjdljusterbart kitt men vet inte om jag tycker att de e värt pengarna.
Har nån nå annat förslag
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
Innan jag köpte HR fjädrar å Gula Koni funderade jag på sänkningssats från Sachs Performance. Finns hos Autoexperten. Dom verkar ju ha hyfsat mycket till Renault, så
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Clio fidde: med koni och sänkfjädrar är ju priset nästan uppe i samma som för de ställbara, å då blir ju valet enkelt
Spiff: de e väl lite så jag har tänkt... man har ju inte kunskapen för att veta hur de skall stå optimalt.
Tack ska ni ha allihop
kommer nån på nå mer så plita in de här
Spiff: de e väl lite så jag har tänkt... man har ju inte kunskapen för att veta hur de skall stå optimalt.
Tack ska ni ha allihop
kommer nån på nå mer så plita in de här
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Jag har antagligen skrivit det förut, men...
>Ska man ha en bil som fungerar lite bättre på vägen för en rimlig slant, då är i mitt tycke en uppsättning Eibach pro-kit fjädrar perfekta. Fungerar bra med friska originaldämpare. Man bibehåller nästan bilens originalhöjd, på någon centimeter när. En oerhört prisvärd förbättring.
>Ska man gå ett steg längre är det lika bra att gå på ett "riktiga" fjäderben med möjlighet att byta fjädrar. De flesta kit kommer i alla fall med för mjuka fjädrar för seriöst åka.
>Ska man bara sänka för utseendet är det kaptrissan som gäller eftersom det ändå inte går att använda bilen efter en idiotsänkning. Det blir billigt. Pengarna som man sparar på att ersätta chassikomponeterna med en kapskiva kan man ju lägga på 18" kromfälgar och Tjing-ling 30-profilsdäck.
>Ska man ha en bil som fungerar lite bättre på vägen för en rimlig slant, då är i mitt tycke en uppsättning Eibach pro-kit fjädrar perfekta. Fungerar bra med friska originaldämpare. Man bibehåller nästan bilens originalhöjd, på någon centimeter när. En oerhört prisvärd förbättring.
>Ska man gå ett steg längre är det lika bra att gå på ett "riktiga" fjäderben med möjlighet att byta fjädrar. De flesta kit kommer i alla fall med för mjuka fjädrar för seriöst åka.
>Ska man bara sänka för utseendet är det kaptrissan som gäller eftersom det ändå inte går att använda bilen efter en idiotsänkning. Det blir billigt. Pengarna som man sparar på att ersätta chassikomponeterna med en kapskiva kan man ju lägga på 18" kromfälgar och Tjing-ling 30-profilsdäck.
oki
Var kan man köpa Eibach pro-kit ? hur mycket sänker det?
Mitt mål är ju att sänka bilen (ca 30 mm) men även att den skall få bättre egenskaper om/när jag vill åka bana/konbana.
Vad skall man göra då ?
Var kan man köpa Eibach pro-kit ? hur mycket sänker det?
Mitt mål är ju att sänka bilen (ca 30 mm) men även att den skall få bättre egenskaper om/när jag vill åka bana/konbana.
Vad skall man göra då ?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Prokit är bara fjädrar. Sänker typ 10mm på Sporten.
Finns ett Sportline fjäderkit också. Om jag fattat rätt sänker det mer. Man har kanske fokuserat på lågt utseende istället för god funktion...
Tror att det är OCL Brorssons 011-19 77 00 som säljer Eibach i Sverige.
Nå'nsorts prislista:
http://www.lennandia.com/ocl/Eibach_2006.pdf
Mange, du välkommen att provköra vår bil som har halvslitna standarddämpare och Prokit fjädrar för att utröna skillnaden.
Finns ett Sportline fjäderkit också. Om jag fattat rätt sänker det mer. Man har kanske fokuserat på lågt utseende istället för god funktion...
Tror att det är OCL Brorssons 011-19 77 00 som säljer Eibach i Sverige.
Nå'nsorts prislista:
http://www.lennandia.com/ocl/Eibach_2006.pdf
Mange, du välkommen att provköra vår bil som har halvslitna standarddämpare och Prokit fjädrar för att utröna skillnaden.