Öppna bakluckan på Laguna kombi -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jonseg

Öppna bakluckan på Laguna kombi -99

Post by Jonseg »

Hej!

Jag kan inte öppna min baklucka med nyckeln, hur öppnar man luckan innifrån? Måste man ta bort hela bakstycket?.

Jonas
Måns Claesson

Öppna baklucka inifrån

Post by Måns Claesson »

Tjena! Om du inte har ett handtag eller liknande på insidan, som finns monterat på vissa modeller tror jag (kanske de med säten i bagaget), så blir det till att ta bort plasten på insidan av bakluckan. Jag fick göra det en gång när mitt lås hade ballat ur. Det är enkelt förutom att du får klättra in via baksätet, så ta med verktygslådan för man blir inte glad när man skall in och ut... Plasten sitter fast med ett antal torx-skruvar under plast lock som man lättast plockar bort med en mattkniv eller dylikt. Sen ser du nere på höger sida om låset en metallpryl som ser ut som att det skulle kunna sitta en vajer där, nedanför den sitter en arm som du kan dra i så att luckan öppnas.
Och passa på att smörj allt du ser när du ändå har plasten borta.

Mvh Måns
Jonseg

Post by Jonseg »

Tack för hjälpen. Nu ska jag bara komma på varför låset inte vill fungera. Blir nog låssmedens sak

Jonas
Måns Claesson

Post by Måns Claesson »

Mitt lås krånglade på så sätt att det inte gick att trycka in "knappen" utifrån. Jag komer inte ihåg riktigt men det sitter väl någon form av låsring som håller fast själva låset eller vad man ska kalla hela det man trycker in. Det mesta verkar vara gjort av aluminium och små piggar och grejor brukar korrodera bort med tiden. Jag tog ut allt och plockade isär det så mycket det gick, kunde dock ej få isär "låskistan", och badade allt i olja och fett. Det finns dock en del fjädrar och grejor så är man inte vän av småpill kanske man ska avstå. Efter detta har dock låset fungerat klanderfritt. Det är inte direkt krångligt så du kan kanske spara en del slantar på att försöka själv.
Kom också på att det inte verkar allt för krångligt att dra ut en liten vajer så att det finns något att öppna med inifrån om det skulle hända igen.

/ Måns
Post Reply