Hur mycket kostar ett kamremsbyte runt om i sverige?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

classe
Posts: 4
Joined: 27 Mar 2006, 22:12
Location: Umeå

Hur mycket kostar ett kamremsbyte runt om i sverige?

Post by classe »

Hej på er!

Jag blir så in i h-vete upprörd över bilbolagets verkstad i Umeå.
Jag har haft otur med min Laguna Euroline II Touring 1,8 16V -02
och behövt reparera den väldigt ofta och varje gång blir det samma visa. Frågar jag 3 ggr efter ett pris blir det 3 olika bud. Det övergår mitt förstånd!
Nu senast handlar det om ett kamremsbyte.
Första gången blev det ca: 7,800:- + eventuell vattenpump (+ 1,500)
När jag efter att ha hört med ett fåtal andra verkstäder bokar jag ändå tid hos Bilbolaget p.g.a. de specialverktyg som behövs och får priset 8,519:- + eventuell vattenpump (+ 1500)
WHAT??!

Nu gav han mig löfte om kompensation för felangivet pris, att det kommer att landa på 8000:- men det ger jag inte mycket för! Får se vad dom hittar på när det blir dags att betala...

För att lugna ner mig lite skulle jag därför bli tacksam för priser på andra lämpliga verkstäder, exempelvis bilbolagets, för att se om jag blir helt lurad eller inte.

Tack på förhand
//Classe.
Keep on rockin' Claes Wennberg / Sävar
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det låter lite dyrt, hos oss kostar det ca 6000:- inkl allt + service 12000 mil.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Beror väl på om man byter brytrullar spänn rullar osv med...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Spiff wrote:Beror väl på om man byter brytrullar spänn rullar osv med...
klart man gör
mekonomen pris ,kollade nyss Kamrem med löprulle ca2500kr vpump ca650kr. ca 5000 kr är arbetskostnad då....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Hej, Låter dyrt med 8000:-. Jag skulle få betala 5700:-, men eftersom att verkstaden inte hade bytt kupéfilter vid 6000 mila service (fast det var ikryssat i protokollet) så fick jag betala 4400:- inkl 7500mila inspektionen. Då byttes givetvis spännare och fläktrem.
/Tomas.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
classe
Posts: 4
Joined: 27 Mar 2006, 22:12
Location: Umeå

Post by classe »

Okej!
Tack för svaren, nu har jag fått mer kött mellan benen.
;-)

//Classe.
Keep on rockin' Claes Wennberg / Sävar
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Tony wrote:
Spiff wrote:Beror väl på om man byter brytrullar spänn rullar osv med...
klart man gör
mekonomen pris ,kollade nyss Kamrem med löprulle ca2500kr vpump ca650kr. ca 5000 kr är arbetskostnad då....
alla byter inte sånt...
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

För att ett kamrem byte skall omfattas av garanti så MÅSTE Spänn och löprullar bytas.Även vatten pumpen om den drivs av kamremmen räknas som en löprulle.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Dennis wrote:För att ett kamrem byte skall omfattas av garanti så MÅSTE Spänn och löprullar bytas.Även vatten pumpen om den drivs av kamremmen räknas som en löprulle.
Upplands motor bytte inte spänn- och löprullar på min Megane, de byter bara om "det verkar behövas". Dock gick vattenpumpen strax efter, vilket ledde till en ny dyr historia. Hade de bytt dem i samband med kamremmen, hade det blivit mycket billigare totalt sett. Det är den enda irritationen jag haft hittills på verkstaden och egentligen borde jag kanske stridigt lite mer eftersom de också bytte kamrem igen som jag fick betala för en gång till. Det är iaf en skyldighet tycker jag att upplysa kunden om att vattenpumpen kan/bör bytas i samband med kamremsbytet.

Garanti lämnar de i alla fall. Reunault kanske inte betalar, men Upplands motor får stå för renoveringen om den rasar innan nästa byte enligt serviceboken.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Hur lång garanti då?? livstid?=då det går sönder är livstiden slut.Om man gör kamremservice enligt RENAULT's anvisningar så är det vid ex12000mil nästa vid24000mil (alt.5år )osv. Men byter man inte allt som snurrar med kamremmen så håller det INTE till nästa service inspektion SÅ DE SÅ.För mej är service ett förebyggande underhåll så att man slipper onödigt dyra reparationer och med gott samvete kunna lämna ut bilen till nästa service inspektion,fel SKALL noteras och vidtalas för kunden.Men din verkstad har kanske en annan filosofi=varje reklamation är en källa till merförsäljning;)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Dennis,

Eftersom de påstår sig göra Renault originalservice så förutsatte jag (enligt info från detta forum) att de byter det som Renault rekommenderar. Jag frågade om de bytt spänn- och tryckrullar och som svar fick att att "de kontrollerar dem och byter vid behov." Efter att vattenpumpen gick och info från detta forum så har jag insett att man måste säga till verkstaden innan.

Det kan ju vara ett sätt för verkstaden att tjäna mer pengar (mer service) men nu vet jag bättre. Jag köper delar via autofrance och säger till verkstaden vad jag vill att de ska göra.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är för jävligt att sådana får kalla sej auktoriserade .
Jag är ju en vanlig "åk"lagare men håller mej någolunda uppdaterad.Men de små måste jobba mer i samförstånd med kunden än de stora.
Lek med tanken att du gjort kamrem bytet hos en liten vekstad som inte bytt vatten p. och skiten rasade,då skulle samma stora verkstad skratta och säga varför lämnar du inte bilen på en riktig verkstad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Dennis wrote:Det är för jävligt att sådana får kalla sej auktoriserade .
Jag är ju en vanlig "åk"lagare men håller mej någolunda uppdaterad.Men de små måste jobba mer i samförstånd med kunden än de stora.
Lek med tanken att du gjort kamrem bytet hos en liten vekstad som inte bytt vatten p. och skiten rasade,då skulle samma stora verkstad skratta och säga varför lämnar du inte bilen på en riktig verkstad.
Jag kanske ska förtydliga att vattenpumpen ej helt rasade utan det började med ett gnissel från lagren. Att det blev en dyr historia var ju att samma arbete och medföljande kostnad gjordes två gånger, tätt inpå varandra.

För vattenpumpen står det dock i det finstilta i Renaults servicebok att den inte lämnas någon "garanti". Så jag tror inte att just vattenpumpen ingår i Renaults originalservice vid kamremsbyte. Som kund är det ju inte så lätt att få veta vad som ska ingå i en originalservice - då måste man väl ha en kopia på servicemanualen.

En annan är inspektion av trumbromsarna (var 6000 mil). Jag frågade hur trumbromsarna såg ut vid 18000-mila-servicen. Svaret var att de såg bra ut. Jag hade ett svagt minne om att man ska betala för någon mutter som man ersätter efter trumbromsinspektion, men det var inte debiterat. Så jag fortsatte; plockade du isär trumbromsarna? Svaret var nej, jag kikade in i inspektionshålen.

Vet ej heller om detta är "originalservice" eller om det är en snikvariant...som sagt... det är svårt att veta vad som skall göras och hur när man är kund.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

På ett möte som vi MECA car service verkstäder hade som i och för sig handlade om däck,så sades följande.
-En mekaniker sitter inne med sådan kunskap att om han förbiser att något kan ta skada så kan man ställas tillsvars för detta.
Detta gälde suvbilar där man måste byta alla 4däck ombara ett är skadat,för att ingen skada skall uppstå i transmissionen.Om rätt kunden bara vill ha 2 däck bytta så kan mekanikern ställas till svars för ett ev. haveri därför att .
-Han har (skall ha) fackman kunskap.

Samma sak med vattenpump o rullar som drivs av kammrem skall givetvis bytas av samma orsak.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Där jag jobbar byter vi alltid alla löphjul och nästan alltid vattenpump på renaulterna...

Det är väl självklart att man byter löphjul spännare osv... Man vill ju kunna lämmna garanti.. sen byts nästan alltid vatten pumpen då det ofta är nått litet läckage från denna, blir inte många Kr exktra i det hela och känns säkrare.. Har inte pumpen börjat läcka så kommer den göra det innan nästan byte.. Var på den säkra sidan och byt allt... har jag alltid gjort på alla mina bilar..
Post Reply