ny stereo i megane
Moderator: Forumpolisen
ny stereo i megane
Är det någon som vet vilka cd-spelare som man kan använda tillsammans med rattfjärr och display
det är enklast att fråga på en seriös bilsteroaffär,det verkar vara en jungel,vissa funkar bara med rattfjärren,dock måste man alltid köpa dyra adaptrar,jag frågade BRL om min lagunaII det skulle komma en canbus modul vet inte om den kommit,men priset var runt 1600 lr något sånt,man kan ju fråga brl igen....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: ny stereo i megane
trcboen wrote:Är det någon som vet vilka cd-spelare som man kan använda tillsammans med rattfjärr och display
tack
ja pratade med BRL och de var lite skillnad på svar beroende på var i landet man ringde.. Men de fick svaret på ena stället (i Karlstad) att de icke gick att få igång displayen medans den andra butiken (Örebro) sa att de inte var några problem, de rekomenderade Pioneer för de hade haft minst krångel vid installation. Så ja ringde direkt till Pionner i sverige och fick art nr på sladden ja skulle ha för just min bil (renault Megane 98)
priset på denna sladd ligger på ca 800 spänn, när ja kollade..
lycka till
mvh//Pär
priset på denna sladd ligger på ca 800 spänn, när ja kollade..
lycka till
mvh//Pär
Re: ny stereo i megane
Pioneer har både rattfjärr-kablage och rattfjärr + skärm kablage.trcboen wrote:Är det någon som vet vilka cd-spelare som man kan använda tillsammans med rattfjärr och display
Rattfjärr kostar runt 800:-, rattfjärr + skärm ligger på runt 1 100:-.
Nu stödjer inte alla Pioneer apparater rattfjärr + skärm, billigaste ligger på runt 2 000 kr. Kolla så den har skärmutgång / display out.
Pioneer verkar vara det bästa märket gällande rattfjärr + skärmvisning.
En spelare jag verkligen varmt och kärleksfullt rekommenderar är Pioneer DEH-P6700MP. Jag har den själv och är djut, sanslöst och innerligt förälskad. MP3/WMA spelare, massa roliga färger på tangenter och skärm (lätt anpassa med den miljö man har eller vill skapa i bilen), kraftfull förstärkare, stabil och högklassig mekanik för CD-spelaren. Helrätt ljud helt enkelt. Jag köpte min i höstas och då låg den på drygt 3 000 kr. Vet ej vad den ligger på nu.
Men, den har utgång för rattfjärr + skärm...
Jag hade tänkt koppla in den i min Laguna -99, men rattfjärr + skärm kablaget var restnoterad i höstas och sen när jag ringde min återförsäljare som hade beställt prylen så hade de gått i konkurs och sen hände massa annat i mitt liv som jag fick fokusera på så jag har helt enkelt glömt bort det... eller varit för lat. Men när jag får tillfälle ska jag ta tag i det igen.
Alpine och Sony ska också ha lösningar, för nyare Renault. När jag kollade upp dem i höstas så var min Renault för gammal för dem...
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Var hitta en fabriks-Philips?
Min stereo i min Megane -00 har lagt av och jag har varit hos Volvo/Renault och de tipsade om Blaupunkts nyare modeller + lite kontakter jag kan köpa hos dem för en femhundring. Men jag är ute efter en likadan som jag hade innan. Dvs en Philips/Renault som satt fabriksmonterad. Är det skrotarna man ska leta på då eller går de att få tag på på annat håll? Nytt eller beg går bra. Separat display och rattfjärr är det som gäller.
Maila gärna svar till mig eller posta här.
En Megáne och en Clio, än så länge...
Re: Var hitta en fabriks-Philips?
Ebay brukar dom finnas på, för ca 300-800 har jag sett.Blobby wrote:Min stereo i min Megane -00 har lagt av och jag har varit hos Volvo/Renault och de tipsade om Blaupunkts nyare modeller + lite kontakter jag kan köpa hos dem för en femhundring. Men jag är ute efter en likadan som jag hade innan. Dvs en Philips/Renault som satt fabriksmonterad. Är det skrotarna man ska leta på då eller går de att få tag på på annat håll? Nytt eller beg går bra. Separat display och rattfjärr är det som gäller.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
eller kanske via www.bildelsbasen.com
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
Re: Var hitta en fabriks-Philips?
Varför en likadan som du hade innan? Nu finns det ju mycket bättre grejjer! Som fungerar med rattfjärr och extern skärm.Blobby wrote:Min stereo i min Megane -00 har lagt av och jag har varit hos Volvo/Renault och de tipsade om Blaupunkts nyare modeller + lite kontakter jag kan köpa hos dem för en femhundring. Men jag är ute efter en likadan som jag hade innan. Dvs en Philips/Renault som satt fabriksmonterad. Är det skrotarna man ska leta på då eller går de att få tag på på annat håll? Nytt eller beg går bra. Separat display och rattfjärr är det som gäller.
Hursomhelst, Philips finns inte kvar längre som bilstereotillverkare. Philips bilstereo köptes upp av VDO Daytona för några år sedan. Fast VDO har inte lika bra lösningar för rattfjärr + skärm som Pioneer och andra.
Det blir till att leta på skroten för dig, eller hos någon som har slängt ut den gamla stereon och stoppat i en annan.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Roland Mabo, Solna
*
Försäljning på gång...
Jag ska sälja bilen och behöver något som funkar med rattfjärr och display, därför vill jag komma så billigt undan som möjligt. Annars hade jag uppgraderat till något bättre.
Edit: Är det någon på forumet som har uppgraderat och har någon gammal liggande är det bara att höra av sig...
Edit: Är det någon på forumet som har uppgraderat och har någon gammal liggande är det bara att höra av sig...
En Megáne och en Clio, än så länge...