Kupe fläkt
Moderator: Forumpolisen
Kupe fläkt
Jag har prombem med min kupe fläkt. den går bara på läge 2 och 3 inte på läge 1 och 4. Har kollat efter glapp och dyligt bakom "vredet" och det ser ok ut.
Några andra tips vad som kan vara galet? Bilen är en Kangoo-99 1.4 med ac. Tror det är samma fläkt system som på clio.
Tacksam för tips!
// Cinema101
Några andra tips vad som kan vara galet? Bilen är en Kangoo-99 1.4 med ac. Tror det är samma fläkt system som på clio.
Tacksam för tips!
// Cinema101
På min var det ett motstånd som sitter bakom handskfacket (brevid kupéfiltret) som hade bränt sönder när fläkten bara fungerade på högsta läget. Kostade ca 500kr på Volvo nytt. Är lite svårt att komma åt dock (jag har ingen AC), men med smala händer går det!
Daniel Lind - Umeå
Renault Megane Scenic 2.0 Euroline -97
Renault Megane Scenic 2.0 Euroline -97
Fläktmotståndet brukar gå sönder på clio I (står mycket om det i forumet, sök). Så är det kanske även på denna modell.... Nya grejer till renault köper man oftast mycket billigare genom Autofrance. www.autofrance.se
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Fläktmotstånd
En snikvariant på fläktmotstånd är en 6v glödlampa. Om man tar en 40/45w hel/halvljuslampa så kan man prova sig fram till vilken glödtråd som är bäst, 40w eller 45w eller båda parallellade . Nominell resistans kan du beräkna med R=U*U/P. Men haka inte upp dig för mycket på beräkningarna för resistansen ändrar sig med temperaturen på glödtråden!
mvh GJ
mvh GJ