Startproblem megane
Moderator: Forumpolisen
Startproblem megane
Hej
Har problem att få igång min megane coupe - 97. Startmotorn går runt och motorn gör tendenser till att tända, men går aldrig igång. Låter det som något elfel? Kan man ändå rulla igång bilen, eller måste man bogsera den till verkstan?
Finns en del trådar om detta, men är ändå tacksam för svar...
Har problem att få igång min megane coupe - 97. Startmotorn går runt och motorn gör tendenser till att tända, men går aldrig igång. Låter det som något elfel? Kan man ändå rulla igång bilen, eller måste man bogsera den till verkstan?
Finns en del trådar om detta, men är ändå tacksam för svar...
Ola Comstedt - Göteborg
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
*testa att ge lite gas för att se om den kickar till liv.
brorsan hade samma problem på sin coupe. det visade sig vara nån kamaxel givare.
den startade med lite gas men dog så fort man släppt gasen.
det kan vara svänghjulsgivaren som sitter nere vid växellådan som är smuttsig och inte säkert känner av att motorn roterar, där finns även andra givare som kan ha problem.
*kolla även så du har gnista och om det luktar bensin vid avgasröret.
*det kan vara "krockknappen" i motorrummet som du måste trycka till, denna spärrar strömmen till bränslepumpen.
lycka till
brorsan hade samma problem på sin coupe. det visade sig vara nån kamaxel givare.
den startade med lite gas men dog så fort man släppt gasen.
det kan vara svänghjulsgivaren som sitter nere vid växellådan som är smuttsig och inte säkert känner av att motorn roterar, där finns även andra givare som kan ha problem.
*kolla även så du har gnista och om det luktar bensin vid avgasröret.
*det kan vara "krockknappen" i motorrummet som du måste trycka till, denna spärrar strömmen till bränslepumpen.
lycka till
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Har fått igång bilen. Innan den vägrade starta hade jag kört bilen en extremt kort sträcka (flyttat bilen ca 2 meter på parkeringen), där efter stod den oanvänd i några dagar. Tror den var sur och det luktade rejält med soppa om motorn när jag startade upp den. Förhoppningsvis ska den funka nu. Hällde i lite Injection cleaner och ska även byta stiften.
Ola Comstedt - Göteborg