Behöver hjälp. Startmotorn. clio 92:a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
x_master90
Posts: 4
Joined: 05 Jan 2006, 11:13
Location: Göteborg

Behöver hjälp. Startmotorn. clio 92:a

Post by x_master90 »

Tjenare. Jag har ett stort problem med min renault clio 92a.

För ett tag sedan så slutade min bil och ladda upp batteriet och då bytte jag laddningrelät, sedan dess så vill inte bilen starta i alla lägen. Jag har bytt batteri min det funkar inte.

I bland när jag Startar bilen så funkar det men jag märker att startmotor knappt orkar dra runt och starta bilen. Ibland funkar det inte alls, inte ens ett klick från startmotorn. Men elen värkar fungera över allt annat i bilen.

När jag inte kör på ett tag (1-2 dagar) så brukar bilen starta, men när jag kört kortare sträckor och försöker start så går det inte(Det kanske beror på slumpen?). Kan putta igån bilen och den funkar perfekt tills jag stänger av den.

Snälla svara på mitt inlägg om ni har någon aning om vad det kan vara eller om ni har haft liknande problem
Hjälp mig
olda0178
Posts: 14
Joined: 23 Feb 2005, 12:56
Location: Sweden
Contact:

Startmotorproblem

Post by olda0178 »

Jag råkade ut för liknande problem.
Det jag provade var, att knacka till på startmotorn med en hammare eller lämpligt hårt och tungt verktyg. om detta hjälper är det solenoiden på startmotorn som krånglar, dvs den lilla grejen som det klickar till i när du vrider runt nyckeln till startläge. Om det hjälper med knack, behöver du tyvärr en ny startmotor. alltihop är kapslat och går inte att ta isär och laga.
Min lilla Clio skall döden dö...
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Går vist o renovera!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
swedalle
Posts: 7
Joined: 01 Jan 2007, 02:33

Post by swedalle »

Har oxå samma problem med min clio 91-a...Är det besvärligt att renovera startmotorn själv Dennis? VAd kan de kosta osv? Vill ju inte lägga ut miljoner på en sån gammal bil :)
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Ett annat alternativ är ju att köpa en begagnad på skroten..
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Behöver hjälp. Startmotorn. clio 92:a

Post by Stymie »

x_master90 wrote:Tjenare. Jag har ett stort problem med min renault clio 92a.

För ett tag sedan så slutade min bil och ladda upp batteriet och då bytte jag laddningrelät, sedan dess så vill inte bilen starta i alla lägen. Jag har bytt batteri min det funkar inte.

I bland när jag Startar bilen så funkar det men jag märker att startmotor knappt orkar dra runt och starta bilen.
Att startmotorn inte orkar dra runt ordentligt tyder på låg spänning över startmotorn. Kolla jordledaren mellan kaross och motor noggrant. Om en stor del av trådarna är av så blir spänningsfallet högt. Kolla även att kablarna på batteripolerna sitter ordentligt och att de är insmorda med batterifett.
x_master90 wrote:Ibland funkar det inte alls, inte ens ett klick från startmotorn. Men elen värkar fungera över allt annat i bilen.
Inget klick = solenoiden eller tändlåset. Gissar på solenoiden. Prova "hammaren" :twisted:
x_master90 wrote:När jag inte kör på ett tag (1-2 dagar) så brukar bilen starta, men när jag kört kortare sträckor och försöker start så går det inte(Det kanske beror på slumpen?). Kan putta igån bilen och den funkar perfekt tills jag stänger av den.
Då har batteriet fått chans att återställa balansen igen, dvs klarar av att ge mer ström. Mät gärna batterispänning innan du startar och kontrollera utspänning från generatorn då bilen är igång.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Om det inte hjälper att knacka på den så kolla så att kablarna till startmotorn verkligen har kontakt, plocka av dem och putsa med smärgelduk eller dylikt och rengör så mycket som möjligt. Hade detta problemet på en Golf och det löste sig med rengöring.
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

x_master90

Vill bara påminna dig om reglerna

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 Speciellt angående signatur
Post Reply