Kamremsbyte Espace 2,0 16v

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ola

Kamremsbyte Espace 2,0 16v

Post by Ola »

Hej!

Är på gång och skall byta kamrem på min Espace 2,0 16v årsmodell 2000. Någon som har lite tips inför bytet. Har bytt några kamremmar på andra bilar tidigare och som vanligt verkar det största problemet och arbetet vara att komma åt remmen.

//Ola
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Hej! Visst kan man så är ju det billigast om man gör det själv, MEN du måste ha special verktyg. Och som jag fattade så är det bara Volvo som har dessa för att att kunna låsa kammarna. Många som försökt med att märka upp, men det har ändå inte funkat, verkar vara jävligt tajt! Det bästa att lämna in på volvo, men det kostar tyvärr också... 8500kr för min clio sport :roll:

P.S Någon som vet vart man kan få tag på desa verktyg? Import eller egen tillverkning? Säkert fler som är lite intresserade.

/joel
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Tja !

Jag bytte kamrem på min F7P motor 16v. Det var inga problem alls att dra kammarna raka. Det är bara att provdra runt motorn med spärrskaft innan man startar den.

Men ett sådant "låsverktyg" ska finnas på biltema under specialverktyg tror ja ..

Edit: Found it ! Art-nr / 20-344 pris: 239:-

Lär juh fungera bättre än inget alls =) Detta ska vara till dubbla drev.

/Lycka Till !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
mange
Forumpolis

Post by mange »

De äldre renaultmotorena har jag för mig har markeringar för hur kammarna skall stå men om Espacen har det eller ej låter jag vara osagt
En haynes kan vara till bra stöd vid ett byte.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Hej!

Byte av kamrem på Renault´s lite nyare 16v motorer (Clio ,Meg 1,6 1,8 Lag 1,6 1,8 2,0
Espace mfl. kan orsaka stora aha upplevelser för till och med erfarna men ej pålästa mekaniker.
Anledning - När bulten till remskivan lossas så släpper låsningen mellan vevaxel o kamdrev,och risk finns att vevaxel roterar och kamaxlar står still,knackel ibang sa kolven till ventilen och lyfta toppen blev följden.
Lås verktyg till vev o kamaxlar är nästan ett måste.
Dessa motorer drivs även vatten pumpen av kamremmen så byt den också,den håller inte till nästa kamremsbyte iallafall.
Detta gäller ej motorer i fam. F2,F3,F7,

Mvh Dennis
Ola

Post by Ola »

Tack för många bra tips, har skaffat en tysk verkstadshandbok och kommer att införskaffa låsverktyg. Sen verkar det vara smart att även byta vattenpumpen när man ändå håller på.

//Ola
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Ja byt vatten pump. Delar hittar du bäst/billigast hos Autofrance 042-201620
Givetvis hjälper jag gärna dej med bytet,pris inkl.kammrem,spänn o löprullar, vattenpump,kylvätska(Coolelf autosupra ren.original),brukar landa på ca.5500:-

Mvh Dennis
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ola

Post by Ola »

Dennis, det lät ju klart intressant. Nu har jag dock redan inhandlat en kamremssats på Mekonomen för ca 2,600 riksdaler (Ruville art nr 5555570) lite långt att köra men det kan det vara värt.

Min fråga är nu vad blir priset när jag redan har kamremsatsen. Dvs byte samt mtrl vattenpump, kylvätska samt drivrem (lika bra att byta den när allting ändå är av)?
Undrar även hur lång tid du behöver på dig, kan det klaras av på en dag om jag kommer upp vid 10-11 tiden?

Hälsningar
Ola
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

HEJ Ola

Kontakta mej på tel.0499-24242 kl.8,00-17,00
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply