Köpråd Megane Touring 1,6

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Birdman

Köpråd Megane Touring 1,6

Post by Birdman »

Hej funderar på en ny Megane Touring med 1,6L motorn förmodligen med Sportway paket, (fått bra pris)

Har lånate en i två dagar, bra komfort, ända jag hakar upp mig på är att motorn är ett senadrag...

(iof jämför jag med min förra bil 220hk turbo 4wd)

Någon som har något att säga om MEGANE TOURING ???

/Birdman
chh

Post by chh »

Håller med att den måste varvas lite, men ta 2.0 modellen :) Mycket fin om du vill ha lite mer pulver.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Birdman

Post by Birdman »

chh wrote:Håller med att den måste varvas lite, men ta 2.0 modellen :) Mycket fin om du vill ha lite mer pulver.
Nja får så snällt hålla mig till 1,6
Finns det några kända problem med den?
chh

Post by chh »

1.6 motorn är drifts säkerheten själv + drar lite soppa. Det enda jag har hört, är gnisslande bromsar på en del bilar. Annars är det en fin bil. Känner många som har köpt 1.6 kombi 2004-2005 ingen har några problem med dom.Det enda jag skulle rekommendera är att byta olja alla 15.000 istället för 30.000. Diseln har haft en del problem med turbon etc.. verkar vara för långa service intervaller. Många jag känner kör 100% etanol med 1.6an. /Christer
Birdman

Post by Birdman »

Låter bra. skall väll bestämma mig imorgon då, fått ett bra pris på en ny med sportway paket, esp, ac mm
ca 155000:-
Birdman

Post by Birdman »

Japp då har man blivit renault ägare igen...

(var medlem här tidigare -2000 hade då en ny coupe med en ost hyvel bak)
chh

Post by chh »

Grattis :D Lycka till med bilen !
Birdman

Post by Birdman »

Tror att jag fick ett hyfsat pris, 157000:- och då fick jag med motorvärmare, och vinterdäck också i priset
Birdman

Post by Birdman »

Japp imorgon skall jag hämta bilen
Lars Swahn - Norrland

20 miljoner mygg kan inte ha fel, NORRLAND RULES
mange
Forumpolis

Post by mange »

Grattis :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Birdman

Post by Birdman »

Ja då har man lämnat in bilen första gången på verkstan efter knappt två veckors ägande.
På grund av tjutande bromsar!!!

Dom skulle ev byta bromsar på bilen.

någon fler som haft samma problem?
Lars Swahn - Norrland

Birdman

Post by Birdman »

Nu har jag fått tillbaka bilen från verkstan. dom har bytt båda broms-oken fram, tydligen ett känt fel som renault vet om, fick en ny modell av
broms-ok och en ny broms slang
Lars Swahn - Norrland

micke_011

Post by micke_011 »

hej!

måste bara lyfta den här tråden med anledning av vårt nyinköp, en megane touring 1,6 sport som levereras i morgon, 11/8.. @ birdman: har du drabbats av mer elände sedan bromsarna? vi köpte bilen för att vi behöver en liten kombi med drag och skobes nyköping kunde leverera en i princip me'samma och då vår tidigare andrabil, en nissan almera -01, funkat helt utan problem så hoppas vi att det fortsätter!

vad är servicekostnaderna på en mégane förresten? har hört att den inte är billigaste fordonet i bilparken..

mvh
micke
micke åhrén

medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
Birdman

Post by Birdman »

Nej jag har inte drabbats av något mer sedan dom bytte bromsarna. Nu när man har kört en hel del mil under semestern, så måste jag säga att jag är imponerad av den när man ligger på långväg och kör mellan 150-170 mil efter mil.
Lars Swahn - Norrland

micke_011

Post by micke_011 »

trevligt. jag hörde med säljaren och det är tydligen så att man får byta olja varje år om man kör under 3000 mil (vilket väl alla gör med en megane?) så service och underhåll borde bli en rätt hanterbar kostnad i sig.

vad vi däremot noterat nu när vi kört några mil i egen bil är att den inte är något under av prestanda. vilket vi kanske inte trott heller, men vår nissan almera som vi bytte bort för meganen var på 114 häst och hade en 1,8 liters motor var klart piggare utan att för den skull dra mer bensin. men enligt instruktionsboken så får man "tillgång till full prestanda" först efter 300 mil..så man får väl bida sin tid.. :wink:

var din sportway fas 2 eller fas 1? tycker du fick ett bra pris på bilen, vår kostade 173 med metallic, drag och värmare, vinterhjul tar vi senare (om någon har meganehjul liggandes, säg till!).
micke åhrén

medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
Post Reply