Problem med startmotor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rahooney

Problem med startmotor

Post by Rahooney »

Min startmotor på r5:an har börjat krångla å nu går den inte alls den bara klickar, så då har jag skruvat lös den å kollat om jag hittat nåt som kan tänkas vara fel, men inte det så då har jag provkört den lös bara dragit kablar från batteriet å då verkar den då snurra, vad tror ni är felet?? tacksam för all hjälp som kan fås
granstrom

Post by granstrom »

Jag har haft en del problem med startmotorer på den gamla modellen av R5:an.
Då har det oftast varit problem med kolen i startmotorn. Jag har för mig att jag bytte kolen på någon men annars får man hitta en bättre begagnad på skroten.
Kan även vara att den kärvar och inte drivkugget går ut och går på kuggkransen på svänghjulet som den skall.
Rahooney

Post by Rahooney »

har kollat kolen så det och det är nog inte dom, undrar varför den snurrar som den ska när man drar kablar direkt från batteriet, plusskabeln till kontakten som går in till kolen utan att dra nån störm till polen där strömmen från nyckeln kommer någon som vet??
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Jag skulle tro att det är solinoiden som kronglar.
HD
janner17

Post by janner17 »

Hade problem nåt år med en 19TXE-92, det satt en Bosch startmotor på en fransk motor!!!
Efter demontering snurrade startmotorn helt OK, men inte monterad.
Det var solenoiden som kärvade, Bosch'en har en järnkolv som löper i en hylsa, som börjat rosta. Tog fram en bromscylinderslip och slipade bort rosten i hylsan, därefter var allt OK.
Post Reply