Renaultkvalitet

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tiso

Renaultkvalitet

Post by tiso »

När jag köpte min Laguna förra året, en 02:a som då hade gått 4 000 mil, så var det många polare som rynkade på näsan; "hur f-n vågar du köpa en FRANSK bil?!", "det vet man ju vilken usel kvalitet det är på dem!" var några av de snällare kommentarerna jag fick. Jag var själv lite tveksam, på 70-talet hade jag en gammal R16 som inte var rolig, men jag fick Lagunan till ett sån´t bra pris att jag inte kunde motstå....

Nu, ett år och ytterligare 4 000 mil senare, börjar polarna tystna. Deras egna Volvo, Audi och Passater åker in och ut från verksta´n, samtidigt som min Laguna bara rullar och rullar.....

Härom dagen skulle bilen besiktigas. Drygt 30 års bilkörning, och innehav av en mängd olika bilmärken i de mest varierande skick, har lärt mig att undvika att följa med besiktningsgubbarna under bilen när de hissar upp den och börjar bestråla underredet med sina värstingstrålkastare - det brukar inte se roligt ut med alla rostfläckar och sk*t i alla skrymslen och vrår. Och tvättar man bilen med högtryck strax innan besiktningen, så brukar det bara resultera i att ännu mera rost kommer fram i dagen. Det är bättre att inte veta och hoppas att det är tillräckligt OK för att få köra vidare i alla fall till nästa besiktning [:)]

Så nu när det var dags för besiktning tänkte jag att nu jä..ar ska jag hänga med under bilen och kolla hur det ser ut....och jag trodde f-n inte det var sant! Den såg ny ut! Inte en tillstymmelse till rost, avgassystemet (som är original) såg ut att vara monterat da´n innan, hela underredet var rent och snyggt. Jag menar, bilen har ändå gått drygt 8 000 mil och är inte pedantskött - en automattvätt när den blir allt för sk*tig och så de vanliga servicarna enligt rekommenderade intervall.

Om jag jämför med t ex förra bilen, en Mondeo som är en så´n populär bil, så såg den ut som en gammelbil redan vid 6 000 mil - rostigt avgasssystem, rostbubblor lite här och var, bl a vid hjulhusen och trösklar, begynnande ytrost i balkar osv. När den jäkla bilen rullat lika långt som Lagunan rullat nu, så hade jag tvingats till verkstan för bl a byte av drivknut, byte av skeva bromsskivor fram, byte avgassystem, reparation styrservo, reparation givare till krockkudde i ratten. Och då har jag inte räknat upp vanliga slitdelar som glödlampor, bromsklossar etc.

Vad är då gjort på Lagunan? Tja, ena gångjärnet för bakluckan gängade ur sig, vilket bl a fick till följd att ett av dämparstagen till bakluckan slets ur sitt fäste - det fixade Nääs Bilservice för 300 spänn. Och så byttes bromsklossarna fram vid senaste servicen. That´s it! (Javisst ja - jag glömde: jag bytte ju torkarblad härom veckan också [:)] ).

Nästa år någon gång börjar det bli dags att byta bil.....gissa EN gång vilket märke jag kommer att skaffa då [:D][?]
Erik R19

Post by Erik R19 »

Kul att nån är nöjd, Renault-kvalitet är tydligen ett väldigt varierande begrepp! [:D] När de gäller små-renåerna tror jag egentligen inte att de är sämre än andra bilar men de är definitivt byggda för relativt kort livslängd långt mindre än medelåldern på bilarna här. Laguna har kanske en helt annan ambitionsnivå[?]

En bra hint om vilken livslängd bilen är byggd för får man genom att titta hur långt fram det finns förtryckta sidor i servicehäftet. R19 har sin sista förtryckta kolumn på serviceblanketten för 12 000 mil. Det stämmer förvånansvärt bra, fram tills dess gick den praktiskt taget underhållsfritt. Nu är den till stora delar utbytt bit för bit...[;)]

Nån fler Renå för min del? Njaaa... en prisvärd begagnad isåfall...
Bäst att ducka för flygande pajer [:I]
kmfdm

Post by kmfdm »

Erik! Klart du skaffar en ny Renault när den gamla "dött"!
Du bidrar ju med en massa fina tips till forumet [:)] som vi novisar har problem med.
Tror nog att du skulle gilla att ratta en Mégane Coupé [:D]
Erik R19

Post by Erik R19 »

Jag ska fundera på det, jag lovar[:D] Måste ju köra slut på den gamla först, det tar väl typ 10 år hrmmm eller 1 eller.... [;)]
Har precis beställt en hel hög med livslängdsförlängningsprylar hos Benny, ska ta och oljedoppa chassiet i sommar också.
Är lite avis på Laguna, den har tydligen fått ett av marknadens bästa rostskydd medan R19 inte fick något alls. Kanske blev kvarglömt på fabriken, vem vet...
Ärligt talat, jag har kört Ford och Peugeot tidigare. R19 behöver inte skämmas i jämförelse med dem. Jag surar bara över en del tveksamma konstruktionslösningar. En del har följt med till Megane...
Har jobbat åt en underleverantör till bilindustrin och har sett att biltillverkarna har oerhört olika ambitionsnivå när det gäller livslängd och tillförlitlighet, inga namn nämnda! [8D]
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jag tyckte det var roligt att gå under min bil när jag hade hämtat den i från paris ca 15000 mil på mätaren,det enda som syns under är på vissa skruvar annars var den tipp topp,besiktningsmannen bredvid slutade kontrollera sin bil och gick till min och kollade..så är bilarna utan salt även med bristande rostskydd,som tex r5 och r19 blir rosthögar pga saltet...
RolandM

Post by RolandM »

Kul att du har hittat en bra Laguna :)
Mekaniskt håller Renault hög kvalitet och de är tillförlitliga, de problem som har varit har mest handlat om elektronik (nyckelkortet och däcktrycksövervakning har haft problem i vårt saltstänkta vinterland). Och så har Renault haft otur med tändspolarna. Finns ingen anledning till att vara mer rädd för Renault än för något annat märke. Ford, som du tar upp, har tampats med dålig mekanisk kvalitet i många år (de är europas mest kostnadseffektiva biltillverkare).
Post Reply