Hur byter man spindelleder?
Moderator: Forumpolisen
Hur byter man spindelleder?
Jag var och besiktigade min Renault Megane Coupé för några dagar sedan och fick en 2:a på spindellederna. Jag har fått hem två stycken men vet inte hur man gör och vart dom sitter. Är det svårt? Kan jag sätta dit dom själv?
Jag har letat i Haynes-boken men inte hittat nåt om hur man gör.
Någon som har några tips?
Jag har letat i Haynes-boken men inte hittat nåt om hur man gör.
Någon som har några tips?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Två bultar i bärarmen och en "klämskruv" längst ner på styrspindeln..
Man BÖR momentdra dessa bultar med momentnyckel, du kan säkert själv räkna ut vad som händer om dom lossar eller brister när man är ute och åker *ryyys*.. Åtdragningsmomenten står i Haynes
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Min bult var borta....Närhjulet var utsvängt och med världens camber och satt i skärmkanten mot dörren och drivaxeln var ur dragen och oljan låg på backen.[:D] Men som tur var så körde jag så sakta så det blev inget mer än bucklor i skärmen och olja på backen.Efter detta så atte jag dit en vanlig bilt "så länge" så jag kom hem från olyksplatsen.Den satt i ca:1år.Det fanns inte mycket kvar av den bulten.Så jag bytte till en riktig bult och ny spindelled.Det blev en "ny" bil.
<br />Två bultar i bärarmen och en "klämskruv" längst ner på styrspindeln..
Man BÖR momentdra dessa bultar med momentnyckel, du kan säkert själv räkna ut vad som händer om dom lossar eller brister när man är ute och åker *ryyys*.. Åtdragningsmomenten står i Haynes
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Min bult var borta....Närhjulet var utsvängt och med världens camber och satt i skärmkanten mot dörren och drivaxeln var ur dragen och oljan låg på backen.[:D] Men som tur var så körde jag så sakta så det blev inget mer än bucklor i skärmen och olja på backen.Efter detta så atte jag dit en vanlig bilt "så länge" så jag kom hem från olyksplatsen.Den satt i ca:1år.Det fanns inte mycket kvar av den bulten.Så jag bytte till en riktig bult och ny spindelled.Det blev en "ny" bil.
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paralyser</i>
<br />Okej.. Nu har jag hållt på i 7 timmar med att få bort en mutter och den sitter fortfarande kvar lika hårt som innan.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jösses, ibland vill det sig inte. Har du testat med värme? Värma med gassvets brukar lösa det mesta - har du inte själv är det säkert nån kompis som har..?
<br />Okej.. Nu har jag hållt på i 7 timmar med att få bort en mutter och den sitter fortfarande kvar lika hårt som innan.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jösses, ibland vill det sig inte. Har du testat med värme? Värma med gassvets brukar lösa det mesta - har du inte själv är det säkert nån kompis som har..?