Hur byter man spindelleder?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Hur byter man spindelleder?

Post by Paralyser »

Jag var och besiktigade min Renault Megane Coupé för några dagar sedan och fick en 2:a på spindellederna. Jag har fått hem två stycken men vet inte hur man gör och vart dom sitter. Är det svårt? Kan jag sätta dit dom själv?

Jag har letat i Haynes-boken men inte hittat nåt om hur man gör.

Någon som har några tips?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Har du samma upplaga på Haynes handbok står det i avsnitt 10:8. Spindelled heter "balljoint" på engelska och de är läta att byta!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Två bultar i bärarmen och en "klämskruv" längst ner på styrspindeln..
Man BÖR momentdra dessa bultar med momentnyckel, du kan säkert själv räkna ut vad som händer om dom lossar eller brister när man är ute och åker *ryyys*.. Åtdragningsmomenten står i Haynes
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Tackar, Tackar. Nu vet jag hur det ska se ut.
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Fy f*n va dom satt. Bultj*vlar... Fick inte loss dom :-(
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Prova spraya på rostolja och låt den dra nån dag
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Två bultar i bärarmen och en "klämskruv" längst ner på styrspindeln..
Man BÖR momentdra dessa bultar med momentnyckel, du kan säkert själv räkna ut vad som händer om dom lossar eller brister när man är ute och åker *ryyys*.. Åtdragningsmomenten står i Haynes
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Min bult var borta....Närhjulet var utsvängt och med världens camber och satt i skärmkanten mot dörren och drivaxeln var ur dragen och oljan låg på backen.[:D] Men som tur var så körde jag så sakta så det blev inget mer än bucklor i skärmen och olja på backen.Efter detta så atte jag dit en vanlig bilt "så länge" så jag kom hem från olyksplatsen.Den satt i ca:1år.Det fanns inte mycket kvar av den bulten.Så jag bytte till en riktig bult och ny spindelled.Det blev en "ny" bil.
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Okej.. Nu har jag hållt på i 7 timmar med att få bort en mutter och den sitter fortfarande kvar lika hårt som innan.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paralyser</i>
<br />Okej.. Nu har jag hållt på i 7 timmar med att få bort en mutter och den sitter fortfarande kvar lika hårt som innan.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jösses, ibland vill det sig inte. Har du testat med värme? Värma med gassvets brukar lösa det mesta - har du inte själv är det säkert nån kompis som har..?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Bultarna SKALL sitta hårt kolla med vilket moment de skall dras fast!
Verkstäderna använder en slående muttertdragare till allt under bilen...
Värma med gas och låta kallna brukar funka + att drämma till bultskallen med en slägga. Förlänga skaftet till hylsan med en bit rör kan också hjälpa.
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Har inte testat värme. Ska se om nån polare har en vinkelslip... Verkar va det enda sättet då muttern mer ser ut som en liten metallklump.
Post Reply