Kamkedjeras? Megane 99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Kamkedjeras? Megane 99

Post by Puma »

Idag hände det... Motorn bara dog ikv när min tjej va på väg hem från jobbet o nu har jag lite frågor då...
Eftersom jag inte var med när det hände så vet jag inte annat är det hon säger, men oljelampan tände sig i vart fall inte innan motorn stannade säger hon.
Bilen har rullat 12000 mil och kamremsbyte var planerat till sommaren... kanske nu blir lite tidigare ist.'
När jag nu vrider på nyckeln så går startmotorn runt, men inget mer häner. Jag hör inget nämnvärt rassel från motorn och den är helt tyst (läs rasselfri) på kamremsidan. Det verkar inte som om det finns nån komp längre, för när jag släpper nyckeln så låter det som om motorn förtsätter att snurra alldeles för lätt ett litet tag till.
På många andra motorer så går ju kolvarna i ventilerna om kamremmen går av så jag undrar om de kommer att göra det på en Megane 99a också? Det skulle ju kunna vara därför som all komp är borta men då tycker jag att det skulle höras lite skrammel när man drar runt motorn. Min andra tanke var om nåt vevlager har skurit... går den lätt runt då?
Är det ngn som har nån annan ide vart man skall börja söka på ett sånt här symptom. Hade tänkt att skruva loss kåpan och bara kolla om över huvud taget remmen sitter kvar på kamaxelkugghjulet, för det är ju ganska enkelt att se. Om den är där så mottar jag gärna andra idéer, och om det inte är där så undrar jag om detta är ngt den lagom händige klarar själ? Specialverktyg?

Tacksam för tips
//Rudi
bigdaddy
Posts: 3
Joined: 28 Feb 2005, 14:02
Location: Sweden

Post by bigdaddy »

Det låter som att kamremmen har gått av, du kanske har sån tur att det inte år något som tar i. Jag har råkat ut för det två!! gånger men det var ju å andra sidan inte på en renault..

Hoppas du har tur
//Pelle
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kolla om du inte ser kamaxeln när du lyfter oljepåfyllningslocket? Isåfall kan du ju se om kamaxeln roterar när startmotorn går.
Tror dom flesta renå-motorerna är av "interference"-typ dvs kolvar och ventiler krockar om remmen går av
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Post by Puma »

Nu har jag kollat med två verkstäder och det är ingen kul info de förmedlar kan jag säga... runt 20 lapp beroende på hur illa det är. Bilen är för övrigt en 2.0 16V så det blir ju ännu lite mer att laga... jaja... är fortfarande nyfiken om ni har några ekonomitips relaterade kring detta, typ vilka delar man med enkelhet kan fixa själv osv osv.

tackar...
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Tyvärr så kan man nog säga att du sitter på ett par krökta ventiler och av den anledningen så tar inte kolvar i och du har inget komp. Ibland så brukar det lösa sig med 1-2 nya ventiler och en ny rem. Men har du otur så har du mer skador. Jag skulle inte rekomendera att sätta på en ny rem och "pröva". Utan bort med toppen och kolla det skador som uppstått av raset. Det är mitt förslag till dig.

Andra ?

/Robin
Megane2
Posts: 26
Joined: 05 Jul 2004, 11:38
Location: Sweden

Post by Megane2 »

du vill inte sälja den billigt???
cinema101
Posts: 27
Joined: 01 Oct 2004, 09:19

Post by cinema101 »

Helt klart att ventilerna har klappat i kolvarna tyvärr.

Min rem kuggade en kugge och det räckte för att ventilerna skall få sig en smäll!
Min bil en Megane 99 hade gått 6000 mil när det hände för mig, fick byta flera ventiler.
Som tur var hade jag fortfarade motor garanti så jag klarade mig ifrån en jätte räkning!

Motorn gick fortfarande men lät som en diesel och saknade naturligtvis kraft.

PS byt vatten pump när du ändå är i farten..

// Fredrik
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Post by Puma »

VAttenpumpen byttes i somras när den började gnissla. Vi diskuterade då även om vi skulle göra kamkedjebytet samtidigt, men eftersom pumpen giock att byta utan att ha loss kamremmen (gjorde det själv hemma) så blev det bara vattenpumpen den gången.... gissa om jag ångrar mig nu [:(!]
Idag kommer verkstan att lyfta toppen, så idag lär jag få svar vad som har gått kaputt. Återkommer med info så snart jag vet.

By the way Fredrik, hur långt har din gått nu? Har du några andra "byt-innan-det-är-för-sent-tips". För övrigt är jag riktigt nöjd med bilen. Tar sig fram överallt, ganska modern för sin tid. Går tyst o fint, är pigg o bekväm. Det enda jag inte blir klok på är stereon. Satt en bandare i så jag gick till skroten o köpte en original CD från en likadan av samma årsmodell. Passade inte dock. Verkar vara styrningen från den lilla rattfjärren som inte kommer överens med den nya stereon... ja ja... en sak i taget [:)]

//R
cinema101
Posts: 27
Joined: 01 Oct 2004, 09:19

Post by cinema101 »

Bilen har nu gått 6500 mil. Kamrems raset hände i dec-04, inte alls länge sedan.. Den han inte bli 5 år som tur var. Så allt gick på motor försäkringen.
Har ett fint dokument på allt de bytte typ 2 A4 sidor med grejor, alla lyftare, några ventiler, inslipning av ventiler, planing av topp, va pump, mm. Som tur är kännar jag mekanikern mycket väl så det blev bra och riktigt gjort. Ett års garati på jobbet från volvo bil.

Har förövrigt bytt tändspolar ett antal gånger. Första och andra gången på good-will från Renault är nu inne på tredje uppsättningen spolar!! Rena skämtet... Byte drivaxel förra veckan då en bälg spräckt. Annars har det väl inte vart några stora fel direkt, hjullager fram oxå med det är väl nästan standard. Jo byte genom rostad tvärgående balk på rostskydds garanti.

// Fredrik
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Post by Puma »

Hade tydligen tur. Endast remmen och ventilerna behövde bytas (förutom packningar o sånt förståss). Lyftare, topp, kolvar, cyllar o annat hade faktist klarat sig. Enlig meken på verkstaden sa han också att detta var vanligast. Dlir ju ändå en diger prislapp men man får väl vara nöjd ändå. Det kunde ha gått värre.

Ärligt talat Fredrik... det låter som du har heft en hel del strul med bilen som vi tydligen blivit beskonade från... fast det lär ju kunna hända alla dessa bilar så tack för infon.

//R
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cinema101</i>


Har förövrigt bytt tändspolar ett antal gånger. Första och andra gången på good-will från Renault är nu inne på tredje uppsättningen spolar!! Rena skämtet...
// Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Kan inte det egentliga felet ligga någon annan stans?
3 uppsättningar låter onekligen lite sjukt.. Jag har själv haft megane 1.6 har flera kompisar som har olika modeller av megane 199-2002, det ända problemet någon har haft är kärvande skivor bak.
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Post by Puma »

Facit: 2 böjda ventiler, resten raka. Tur i oturen!
cinema101
Posts: 27
Joined: 01 Oct 2004, 09:19

Post by cinema101 »

Tror inte felet ligger någon annan stans. Första satsen var ju någon form av barnsjukdom. Andra mest otur tror jag, så nu får vi se hur länge de fungerar. Renault hade ju kanpanj på dem oxå.

Volvo bil fick in 5 bilar på samma dag för två veckor sedan, alla med samma fel, tändspolarna. Bilarna gick som sk*t. Själva trodde de att den var kölden som slagit ut dem. Någon annan förklaring fanns inte. Om så är fallet kan jag inte bedöma. Alla tändspolarna dör ju inte på en gång utan bara en el två, bilen går ju som sagt som sk*t..

Otur eller inte? Vi får väl se hur länge de håller denna gången.

// Fredrik
Post Reply