Import av bilar
Moderator: Forumpolisen
Import av bilar
Om man nu mot all förmodan, skulle ha råd nån gång (om V75:an går in nån gång [:(]) hur svårt är det att ta in en ny Clio V6? Bilia verkar ju inte kunna hjälpa till med en sån sak. Har tänkt beställa broschyr från motormännen om import, men inte kommit till skott [:I].
Man kan säkert anlita firmor som sköter allt åt en, men det kostar väl lite extra? Well well, bara lite nyfiken. Har nån nåt att upplysa om är jag taxam. Skulle det bli $$$$$ på V75 får man väl ställa sig i kö på en Clio V6 [:)]!
Man kan säkert anlita firmor som sköter allt åt en, men det kostar väl lite extra? Well well, bara lite nyfiken. Har nån nåt att upplysa om är jag taxam. Skulle det bli $$$$$ på V75 får man väl ställa sig i kö på en Clio V6 [:)]!
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Sist jag var med och importerade bil var det från Tyskland. Innebar inga större problem, även om svenska bilprovningen är lite kinkig ibland. Just denna bilen var (och är) "chippad", och i Tyskland måste(?) man skriva detta i papperna. Sagt och gjort, effekten samt toppfarten var ändrat. Väl i Sverige var vi tvugna att byta till original styrbox samt få ett intyg på detta.
Man kollar ju givetvis så alla papper verkar vara legitima, så att nummer på papper stämmer överens med nummer på bilen. Man löser tillfällig försäkring och skyltar för transport hem till Sverige. Vi lämnade Gnosjö kl 18 på kvällen och var tillbaks ca. 2 dygn senare. Längst ner i Södra Tyskland, 1 natt på hotell. Snabbt och smidigt
Man kollar ju givetvis så alla papper verkar vara legitima, så att nummer på papper stämmer överens med nummer på bilen. Man löser tillfällig försäkring och skyltar för transport hem till Sverige. Vi lämnade Gnosjö kl 18 på kvällen och var tillbaks ca. 2 dygn senare. Längst ner i Södra Tyskland, 1 natt på hotell. Snabbt och smidigt
Jag jobbar med Import dagligen. Men det är som du säger, anlita firma så blir det lite dyrare. Men du slipper allt bök och det är bara att hämta nyckeln och bilen sen =D
www.auto-mobile.se
Robin G
www.auto-mobile.se
Robin G
det kan virke som det hvis forskjeld på Norge vs Svergie på inmport av clio v6 (ny bil)
i Norge hjelper volvo/renault med kontakter til sted hvor man får bra service og har litt kunskap om de regler som gjelder i Sverige og spesielt i Norge.
+ at de lokale volvo/renault verksteder er kurset på alle renault bil selv om de ikke er salg i Norge(eks: clio v6) garanti er heller ikke problem så lenge bilen er ny..den gjelder (EU regler)
Erik
jeg satt og så litt på 01 clio v6 fra tyskland til ca 190.000.-Nkr
og den bilen vil ha en Total pris med norsk avgifter på ca 475.000.-Nkr på norske skliter
det blir 285.000.-Nkr som går rett til staten i avgifter
i Norge hjelper volvo/renault med kontakter til sted hvor man får bra service og har litt kunskap om de regler som gjelder i Sverige og spesielt i Norge.
+ at de lokale volvo/renault verksteder er kurset på alle renault bil selv om de ikke er salg i Norge(eks: clio v6) garanti er heller ikke problem så lenge bilen er ny..den gjelder (EU regler)
Erik
jeg satt og så litt på 01 clio v6 fra tyskland til ca 190.000.-Nkr
og den bilen vil ha en Total pris med norsk avgifter på ca 475.000.-Nkr på norske skliter
det blir 285.000.-Nkr som går rett til staten i avgifter