Biljud i en Laguna II Kombi -02

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
AndreasK

Biljud i en Laguna II Kombi -02

Post by AndreasK »

Hur ser möjligheterna ut att bygga om ljudet i en original Laguna? Är det hyffsat smidigt? Behövs det specialprylar eller fungerar det med original?

Har köpt en Laguna men inte fått den levererad än...
chh

Post by chh »

Högtalarna är lätta att byta, men stereon är lite tjurigare om du vill använda ratt styrning + display. Men det finns Modeller från sony etc.. som funkar. /Christer
AndreasK

Post by AndreasK »

OK, låter ju trevligt...

Vilka dimensioner är det på högtalarna? Såg att det satt separata diskanter i instrumentpanelen.

Var kan man få reda på vilka Sonymaskiner som fungerar med rattfjärren?
chh

Post by chh »

diskanterna är svårare att byta, men i dörrarna sitter 5 1/4", men det är bara 3 fästen så man får kapa en infästnings tunga. Det är inte standardkontakter, men finns skarv kontakt till standard hos Renault.

Blaupunkt stero tex Daytona Mp53 kabelsats Renault 95150107, 95150109

Sony CDX 750 Sony Interface 2 ? 7711226095

/Christer
AndreasK

Post by AndreasK »

Jag var inne och snackade med BLR i Göteborg och enligt dem så skaffar amn en lite box som man sedan kopplar till ex. en Sonymaskin. Med den boxen så skulle både display och rattfjärr fungera.

I morse så kom ett mail från BLR (jag mailade dem innan jag var där) där säger de att det endast är rattfjärren som fungerar, inte displayen.
chh

Post by chh »

Dom vet ej vad dom snackar om... sony spelaren med kabeln (dosan) jag skrev funkar .... du får mp3 tag i displayen oxå, förvisso bara 8 tecken.. men det funkar. /Christer
Ani

Post by Ani »

Någon som bytt dörrhögtalare i en Laguna II, och kan beskriva hur man lossar dörrsidorna? eller vad det är som skall lossas. Hoppas slippa bryta sönder något :)
chh

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ani</i>
<br />Någon som bytt dörrhögtalare i en Laguna II, och kan beskriva hur man lossar dörrsidorna? eller vad det är som skall lossas. Hoppas slippa bryta sönder något :)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Bara att dra försiktigt i gallret, sitter med 4 plast ploppar.[8D]
Ani

Post by Ani »

Jag har bara elhissar fram, så jag måste få bort veven i bak för att kunna byta högtalare. Såg också att jag bara har två fästen, kanske lite olika modeller, och det var visst separata diskander även i bak.

Tänkte behålla diskanderna i fram, kanske även i bak till att börja med, så det räcker väl med att köpa några mellanregister?
Tittade lite på dom här http://www.mds.se/?Link=http://www.mds. ... emId=23838

Är det någon som har bytt och vet hur mycket som får plats? Orginalhögtalarna var ju väldigt "grunda", med den minsta magneten jag sett ;) Får man in ett par vanliga mellanregister eller är det special högtalare som gäller?

5 dörrars Laguna II.
Post Reply