Oljebyte gav synkfel
Moderator: Forumpolisen
Oljebyte gav synkfel
Bytade olja i växelådan,Scenic-98 F9Q motorn, direkt efter det så började den missa i synkningen ,speciellt till 3an. Jag har använt den rekomenderade oljan SAE 75W-90 GL-5.
Någon som har en bra ide om vad man kan göra för att få tillbaka synkningen ?? (förutom att reklamera oljan!!)
Någon som har en bra ide om vad man kan göra för att få tillbaka synkningen ?? (förutom att reklamera oljan!!)
Hej!
Orsaken är helt enkelt den att oljefilmen mellan synkroniseringsringen och växelhjulets kona inte "spricker" och på så sätt bromsar upp växelshjulet och mellanaxeln. Du har en olja med för stor "hållfasthet"! Tappa ur den bums för att förhindra förslitningar hos synkroniseringarna. Fyll därefter växellådan med en helsyntetisk transmissionsolja.
Orsaken är helt enkelt den att oljefilmen mellan synkroniseringsringen och växelhjulets kona inte "spricker" och på så sätt bromsar upp växelshjulet och mellanaxeln. Du har en olja med för stor "hållfasthet"! Tappa ur den bums för att förhindra förslitningar hos synkroniseringarna. Fyll därefter växellådan med en helsyntetisk transmissionsolja.
Tackar för tipset, jag har varit på Bilia idag och fått oljan bytad,(båda var helsyntetisk SAE 75W-90) jäpp synkning är klart på väg tillbaka, saknas lite ännu när man lägger i 3an vid 70km/h men det är inte så ofta man gör. Mekanikern sa det var lite glapp i länkaget in i lådan och att det kunde störa så jag tänkte få bytt länken.
// Ola
// Ola