Megane går ojämnt och dör
Moderator: Forumpolisen
Megane går ojämnt och dör
Hej,
Stora problem med min Megane 1998...
IBLAND med några dagar till några månaders mellanrum återkommer följande:
Bilen startar går att köra ett par hundra meter sedan börjar den hosta coh svarar knappt på gasen, man får varva den ordentligt sen helt plötsligt svarar den i några sekunder. Bilen dör om man inte varvar den. Dör den så måste den rullas igång, starthjälp funkar inte. Efter några km eller nån mil så funkar den helt utan problem. Problemet kvarstår även då den borde vara varm (efter några km). I morse hade jag problemet, körde några km var tvungen att stanna vid dagis, problemet kvarstod. Efter lämning vid dagis som tog ca 20 min så startade bilen utan problem och gick som om inget hade hänt.
Någon som har en tanke om var jag ska börja leta fel?
Edit 2: Kan vara så att det endast händer då det är väldigt fuktigt ute...
Edit:
Bör väl tillägga att jag har kollat stiften, luftfiltret samt mätt på tändspolarna och allt detta var ok.
Stora problem med min Megane 1998...
IBLAND med några dagar till några månaders mellanrum återkommer följande:
Bilen startar går att köra ett par hundra meter sedan börjar den hosta coh svarar knappt på gasen, man får varva den ordentligt sen helt plötsligt svarar den i några sekunder. Bilen dör om man inte varvar den. Dör den så måste den rullas igång, starthjälp funkar inte. Efter några km eller nån mil så funkar den helt utan problem. Problemet kvarstår även då den borde vara varm (efter några km). I morse hade jag problemet, körde några km var tvungen att stanna vid dagis, problemet kvarstod. Efter lämning vid dagis som tog ca 20 min så startade bilen utan problem och gick som om inget hade hänt.
Någon som har en tanke om var jag ska börja leta fel?
Edit 2: Kan vara så att det endast händer då det är väldigt fuktigt ute...
Edit:
Bör väl tillägga att jag har kollat stiften, luftfiltret samt mätt på tändspolarna och allt detta var ok.
Fuktighet är lurigt. Krypströmar kan uppstå på diverse konstiga ställen då. Skulle nog kolla jordflätor som Haldrik förelår, och andra anslutningar.
Sen har vi det här med givare. Nästan ALLA fel oavsett om det är bilar, maskiner eller andra olika automatiserade mekaninska system så beror det på att en givare visar felaktigt värde eller inget värde alls. Kolla gärna lufttempgivaren, i o m att luften blir mer lättpåverkad vid fuktig väderlek än t.ex. kylvätskan.
Sen har vi det här med givare. Nästan ALLA fel oavsett om det är bilar, maskiner eller andra olika automatiserade mekaninska system så beror det på att en givare visar felaktigt värde eller inget värde alls. Kolla gärna lufttempgivaren, i o m att luften blir mer lättpåverkad vid fuktig väderlek än t.ex. kylvätskan.