Renault Clio 16v -92, dör efter högt varvande

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Turner
Posts: 15
Joined: 05 Sep 2004, 16:12

Renault Clio 16v -92, dör efter högt varvande

Post by Turner »

Tja

Har haft en tråd uppe tidigare om en havererad clio jag köpt billigt. Nu är den fixad med ny låda, koppling, batteri och lite annat smått och gott. Men det kvarstår ett problem:

När jag varvar ur bilen, till typ 6-7k varv, och sen står på kopplingen för en hård inbromsning el. liknande. så istället för att åka ner till 800-900rpm och mysa så går varvärknaren ner i botten och tändningen dör. Men om jag drar upp till 2000, 3000 så är det inga problem. Men den visar tendenser att dö om jag drar upp den till 4,5. Vad är problemet?? orkar inte med mer fix. Dessutom visar mätarna för oljetryck samt oljemängd MIN. Dock fungerar oljetempmätaren, samt det är riktligt med olja och motorn låter hur frisk som helst. Antar att mätarna är kajkade.

Mvh Daniel
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Hej !

Oljetryckgivaren pajjar nästan alltid på Renault. Man byter dom rätt lätt och dom kostar inte så mycket. Oljemängden visas enbart när du vrider på tändningen, sen när du startar bilen så slår den av, alltså visar MIN.

Problemet som du beskriver tror ja beror på spjälläegesgivaren som inte hinner med att reglera motorvarvet. Jag får också för mig att det beror på vakumet i bromsservot. För ibland när man bromsar så faller motorvarvet en aning. Nån annan kanske är mer insatt i det. Men kolla givare och kontaktstycken som har med insuget att göra. Så alla givare är ren och vakumslangar hel !

Lycka till
Turner
Posts: 15
Joined: 05 Sep 2004, 16:12

Post by Turner »

Oki givaren skall bytas då..

Kollade igenom slangar nyss, fanns den del lösa kontakter, men så är det väl. Jag är helt borta på den här bilen, van med ford.

Noterade dock lite grejer, när jag dragit igång bilen och har den i neutralen, och sedan öppnar dörren så att kupelampan tänds, så svajar varvräknaren till, och ljusen i konsollen flackar till lite. Elfel är inte riktigt min grej. nån som har nån idée? fan jag vill ha en fungerande bil :/
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

du har jord problem. Nu vet ja inte vart jordflätor sitter på din bil. Men kolla alla kontakter så det inte ärjat runt eller i dom .. sånt är vikigt !
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Många av dagens motorelektronik använder en teknik som stänger av bränsletillförseln vid motorbroms. Bränsleinsprutningen upptas först när motorvarvet sjunkit till ett visst värde. Om du nu har ett sådant system så verkar det som om spjällkontakten ger rätt information(stängt gasspjäll) men att varvtalssignalen till styrenheten inte har rätt värde. Kan tyvärr meddela att bilar som varit med om en omfattande karosskada(krockats) i flera fall uppvisat symptom i elsystemet. Jag ser ingen annan råd än att du går igenom kabelstammar och anslutningar(glöm ej stomanslutningarna).
En annan sak, jag hoppas att du inte tar illa upp. Du säger att du frikopplar innan du bromsar hårt. Ett gått råd, sluta upp med det! Orsaken är helt enkelt den att i en krissituation så kommer du att ägna för lång tid åt att flytta fötterna innan du kommer till "skott", vilket i sin tur ger en märkbart längre bromssträcka. Det skall också tilläggas att många trafikinspektörer underkänner ett sådant beteende, just med hänsyn till säkerheten.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det finns en "klassisk" renaultgrej en jordfläta mellan motorn och karossen långt ner i motorns framkant som brukar ärga bort! Pröva med att jorda med t.ex. en startkabel mellan motor och kaross
Turner
Posts: 15
Joined: 05 Sep 2004, 16:12

Post by Turner »

Igår tog jag av ena polen på batteriet och lät den vara av i 5-10 minuter (förhoppninsvis nollade jag ecu:n?), sedan körde jag runt ett bra tag, Hällde dessutom i STP total cleaning system eller vad det nu hette. Efter detta mår bilen prima. Ska ut nu och gå igenom allt kablage, synd att det är så jäkla trångt bara!

Yr: Det är nog sant som du säger, ska ta åt mig av det, men om man bromsar ner till stillastående så vill man ju inte stalla motorn.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Roligt att du tog mitt råd på ett konstruktivt sätt. Risken att motorn stannar vid en inbromsning är minimal eftersom du lätt hinner med att trampa ner kopplingspedalen just innan bilen stannar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dessutom får man motorbroms som hjälper till att sakta in ,och stänger av soppa tillförseln så man sparar några dyra droppar,varje gång....
Post Reply