Kamremsbyta på Clio 1,4 -99
Moderator: Forumpolisen
Kamremsbyta på Clio 1,4 -99
Någon som har beskrivning eller bara lite tips inför ett kamremsbyte på Clion?
Behöver man några specialverktyg för att byta remmen?
Tack på förhand
Jörgen
Behöver man några specialverktyg för att byta remmen?
Tack på förhand
Jörgen
Hej.
Om det är en 8-ventilare du har så är det en av Renaults lättaste motorer att byta kamrem på[:)]
Bara att vrida in motorn i nolläge, ta bort gamla och sätta dit nya!!
Kom ihåg att byta spännrullen och känna på vattenpumpen oxå.
Spännandet ska ju egentligen ske med ett speciellt verktyg men en tumregel är ju att man kan vrida remmen nittio grader utan större ansträngning. Lycka till!
Om det är en 8-ventilare du har så är det en av Renaults lättaste motorer att byta kamrem på[:)]
Bara att vrida in motorn i nolläge, ta bort gamla och sätta dit nya!!
Kom ihåg att byta spännrullen och känna på vattenpumpen oxå.
Spännandet ska ju egentligen ske med ett speciellt verktyg men en tumregel är ju att man kan vrida remmen nittio grader utan större ansträngning. Lycka till!
Står inför ett byte på vår Clio II 99.
Den har gått 5200. Undrar om hjärtat verkligen behöver ligga i halsgropen egentligen....
Vet Cotech om det finns några värden att hålla sig till för hur hårt man skall spänna remmen? Dragkraft + svikt i millimeter el.dyl? Tumregeln som beskrevs var ju helt ok iofs.
/Kent
Den har gått 5200. Undrar om hjärtat verkligen behöver ligga i halsgropen egentligen....
Vet Cotech om det finns några värden att hålla sig till för hur hårt man skall spänna remmen? Dragkraft + svikt i millimeter el.dyl? Tumregeln som beskrevs var ju helt ok iofs.
/Kent
På min clio98 1,4l är det 6mm +-0,5 vid 30N eller 7lbf tryck. Jag andvände en enkel spotfiskevåg, sådan man håller i handen och väger fisken men. Sedan ett plattgärn där jag markerade 6mm. Fäste vågkroken i andra ändan av p-järnet. Tryckte tills vågen visade 7lbf, första gången gick 6mm sträcket förbi markeringen så jag fick sträcka på rullen lite till sedan blev det pärfeckt. Håppas du förstår vad jag menar, inte så kångligt som det låter
HD
HD
Tack FungYee, tvekar ändå på att byta själv.
98:an o 99:an har två helt olika karosser och misstänker oxå motorgenerationer. Borde nog köpa en verkstadsbok o läsa lite. En sak som känns olustig är att övre delen av vad som normalt är kamremskåpan på motorn är hela övre motorfästet. Nedre delen är i plast som det brukar vara. /Kent
98:an o 99:an har två helt olika karosser och misstänker oxå motorgenerationer. Borde nog köpa en verkstadsbok o läsa lite. En sak som känns olustig är att övre delen av vad som normalt är kamremskåpan på motorn är hela övre motorfästet. Nedre delen är i plast som det brukar vara. /Kent
Du måste släppa på motorfästet. Sedan är det bra trångt för att få ut bultarna till kåpan och skruvarna till undre plastskyddet. Så det är lite pill med det. Men man sparar ett par tuse nästan så det är det väll värt.
Gå in till
http://wwwzmitac.iinf.polsl.gliwice.pl/renault
så finner du värkstadsböcker för nerladning, eller så kan du öppna dem på plats.Så kan du se om det skiljer något.
[:)]HD
Gå in till
http://wwwzmitac.iinf.polsl.gliwice.pl/renault
så finner du värkstadsböcker för nerladning, eller så kan du öppna dem på plats.Så kan du se om det skiljer något.
[:)]HD