Kamremsbyta på Clio 1,4 -99

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jorren
Posts: 2
Joined: 10 Sep 2004, 19:17
Location: Sweden
Contact:

Kamremsbyta på Clio 1,4 -99

Post by jorren »

Någon som har beskrivning eller bara lite tips inför ett kamremsbyte på Clion?

Behöver man några specialverktyg för att byta remmen?

Tack på förhand
Jörgen
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Hej.
Om det är en 8-ventilare du har så är det en av Renaults lättaste motorer att byta kamrem på[:)]
Bara att vrida in motorn i nolläge, ta bort gamla och sätta dit nya!!
Kom ihåg att byta spännrullen och känna på vattenpumpen oxå.
Spännandet ska ju egentligen ske med ett speciellt verktyg men en tumregel är ju att man kan vrida remmen nittio grader utan större ansträngning. Lycka till!
sefastk
Posts: 2
Joined: 26 Sep 2004, 09:30

Post by sefastk »

Står inför ett byte på vår Clio II 99.
Den har gått 5200. Undrar om hjärtat verkligen behöver ligga i halsgropen egentligen....

Vet Cotech om det finns några värden att hålla sig till för hur hårt man skall spänna remmen? Dragkraft + svikt i millimeter el.dyl? Tumregeln som beskrevs var ju helt ok iofs.

/Kent
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

På min clio98 1,4l är det 6mm +-0,5 vid 30N eller 7lbf tryck. Jag andvände en enkel spotfiskevåg, sådan man håller i handen och väger fisken men. Sedan ett plattgärn där jag markerade 6mm. Fäste vågkroken i andra ändan av p-järnet. Tryckte tills vågen visade 7lbf, första gången gick 6mm sträcket förbi markeringen så jag fick sträcka på rullen lite till sedan blev det pärfeckt. Håppas du förstår vad jag menar, inte så kångligt som det låter
HD
sefastk
Posts: 2
Joined: 26 Sep 2004, 09:30

Post by sefastk »

Tack FungYee, tvekar ändå på att byta själv.
98:an o 99:an har två helt olika karosser och misstänker oxå motorgenerationer. Borde nog köpa en verkstadsbok o läsa lite. En sak som känns olustig är att övre delen av vad som normalt är kamremskåpan på motorn är hela övre motorfästet. Nedre delen är i plast som det brukar vara. /Kent
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Att det inte kan vara så där enkelt på cliosporten :)
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Du måste släppa på motorfästet. Sedan är det bra trångt för att få ut bultarna till kåpan och skruvarna till undre plastskyddet. Så det är lite pill med det. Men man sparar ett par tuse nästan så det är det väll värt.
Gå in till
http://wwwzmitac.iinf.polsl.gliwice.pl/renault
så finner du värkstadsböcker för nerladning, eller så kan du öppna dem på plats.Så kan du se om det skiljer något.
[:)]HD
xody
Posts: 1
Joined: 10 May 2005, 23:10
Location: Sweden

Post by xody »

den länken funkar inte längre...nån som råkar ha pdfen?
Har nyss bytt kamrem men funderar på hur man får dit multiremmen
utan att bryta av något :)
Tacksam för snabbt svar..
Post Reply