Gissa bilmodellen!

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Gissa bilmodellen!

Post by Mathias »

Hittade en liten kul notis i Östgöta Correspondenten häromdagen som handlar om när man testade att införa bilhjälm under 60-talet.

Fantastiskt fånig störtkruka om ni frågar mig. Nästan så ful att den är snygg [:D] Förresten är det någon av er som hade en sån hjälm? Har ni den kvar? [:D][:D]

Dessutom utlyses en liten tävling i att gissa bilmodellen i bakgrunden på artikelbilden. Priset för den som gissar rätt är den stora äran i att vara Renaultkunnig [:D]

Här är artikeln/notisen:
http://www.r10-siten.com/blandadebilder ... orande.jpg
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Du talar om "fula" störtkrukor. Vill bara berätta för dom som inte var med på den tiden att dessa gick under benämningen "vurpollon" pga av sin likhet med ekens ollon! C G Hammarlund hade en sådan när han for fram på de svenska vägarna i sin Porsche 356.
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Jag gissar med 97% säkerhet att det är en R8 dom sitter på!!

Fast vurpollon var inte pepitarutiga, dom hade skinn runt öronen och skall vara vita av fabrikatet Svemo, jag har en på skallen när jag kör min Lambretta-scooter!

Finns för övrigt en i fel färg till salu på Tradera: http://www.tradera.com/auction/aid_7608995

Mats
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Haha vilken sjuk lösning =)

Joh det måste vara en R8.
User avatar
Richard
Posts: 23
Joined: 17 Jun 2004, 16:43
Location: Lund
Contact:

Post by Richard »

Jag har en sådan där pepitarutig hjälm liggandes, den är från -68 och förefaller aldrig att ha blivit använd. Av någon outgrundlig anledning... :)
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

t80196
Det är en korrekt iakttagelse Du gör, men glöm inte att C G Hammarlund började tävla i Porsche 356 redan 1956! De pepitarutiga hjälmarna kom först på 60-talet. Och förespråkare för användandet av hjälm som han var så var det naturligt att han använde hjälm långt innan pepitahjälmen lanserades. Kan också inflika att det finns minst två företag i Sverige som saluför "vurpollon".
User avatar
BERTH
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2003, 10:56
Location: Tärnsjö

Post by BERTH »

Hej jag har två stycken pepitarutiga hjälmar som ligger i bak rutan på min 18 gts köpte dom på en auktion för 200 kr tycker det är lite roligt med dom folk frågar faktiskt om dom och en del minns dom troligen inte använda då dom är i oslitet skick
p,s vem vill ha en sån på huvudet
kent
Posts: 65
Joined: 06 Jan 2003, 13:19
Location: Sweden
Contact:

Post by kent »

Det är nästan så att man blir lite sugen på att skaffa ett par hjälmar och lägga bak i 12an [:D]. Men en sak är säker, jag kommer inte att använda dom för de är enormt fula. Vid högtidligare tillfällen anväder jag basker [:p].
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Japp, visst är det en R8! [:D] Kul att flera stycken gissade rätt!!

Störtkrukorna, ja jag tycker inte de är vackra direkt, men på ngt sätt ändå häftiga, kanske för att de är så tidstypiska. Man ser ju rätt ofta på utställningar att de ligger i bakrutan på lite sportiga bilar. Så du ska absolut ha ett par till 12:an Kent!! [:D]

Har förresten en sån Svemo hemma, en vit. Ser för jäklig ut, men är häftig ändå [:D]
Post Reply