R5 GTE T

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Krullert
Posts: 10
Joined: 15 Apr 2004, 00:30
Location: Sweden

R5 GTE T

Post by Krullert »

Hej, jag undrar en sak. Ni skriver att man kan med fördel turbokonvertera den ock ta delarna från en Volvo 400. Tar man bara turbon eller tar man hela motorn?

Om man tar hela motorn så undrar jag om det är ungefär samma fästen eller om man måste göra om?

Om man bara tar turbon och intercoolern och det, är det bökigt att göra det för en ickekunnig person som mig då?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

om du läser allt vi skrivit ,så hittar du nog svaret på allt,en turbo motor har givetvis lägre kopression...det är samma block bara större grop i kolvarna, sök .....kolla här bla http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1563
Patrik_r
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2003, 11:34
Location: Sweden

Post by Patrik_r »

Krullert jag ska sälja min motor ring mig ifall det är något av intresse..(motor Volvo B14 med tänd o sprut system från prospark)

Image

Patrik Regado
Tel.0707508299
Krullert
Posts: 10
Joined: 15 Apr 2004, 00:30
Location: Sweden

Post by Krullert »

[quote]<i>Originally posted by Patrik_r</i>
<br />Krullert jag ska sälja min motor ring mig ifall det är något av intresse..(motor Volvo B14 med tänd o sprut system från prospark)

Nej tack, jag har ingen bil än utan spawnar lite bara.[;)]
Krullert
Posts: 10
Joined: 15 Apr 2004, 00:30
Location: Sweden

Post by Krullert »

Ok! Nu blir det snart överhettning i huvet på mig, jag vet inte vad jag ska satsa på.
Men med några av era kommentarer kanske kan hjälpa mig?

Jag blir snart 16 och då får jag börja övningsköra, därför köpte jag en fin Saab 90 för 7500:- men för några dar sedan kom jag över en bilsport från 1990 som innehöll ett GTI test, jag blev genast sugen på en R5 GTE. Men jag vill inte hålla på och byta bil bara för det, inte nu iallafall. Så därför tänkte jag köpa en till nästa vår eller nåt när jag blivit lite bättre på att köra, Saabens handbroms tar ju t.o.m på framhjulen!!! så den är väl kanse en av de tråkigaste bilarna. Fast 100hk på 950kg kanske inte är det ändå?
När jag blir typ 19 eller 20 tänkte jag skaffa mig en Ibiza GTI som jag ska ....jaja ni fattar väl. Men ju mer jag läser om R5:an destå mer "kär" i den blir jag. Därför undrar jag om det skulle vara värt att lägga ner mer pengar på den istället för att spara till Ibizan? Isåfall tänkte jag göra om den rätt mycket.

Som: Bredda skärmarna, spacers, uppgradera bromsarna och fjädringen, nya fälgar, göra om inredningen totalt, fixa en grym ljudanläggning, byta motorn till en 4*0 turbo, köpa spoilers och vinge, lacka om den, fixa en fett avgassystem... Ni vet, totalt bygga om den. Skulle säkert kosta 60000-70000 spänn eller nåt, men det fördelat på några år.

Den stora frågan är, ÄR DET VÄRT DET? Snälla svara annars måste jag kalla på blåljusen.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Det är aldrig värt att lägga pengar på en bil.det gör man för det är kul,inte för det är värt pengarna...ta du din gamla saab och kör med i början,så slipper du många försäkringspengar.....
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

ja tror nästan att femman knäcker ibizan i väghållning original. Försök att hitta någon så du får provköra och känna lite mer på den, det är en rolig och billig bil =)
Krullert
Posts: 10
Joined: 15 Apr 2004, 00:30
Location: Sweden

Post by Krullert »

Jag hittede några turboaggregat på K-TECRACING som är till GTT, på ett står det 300 hk, om det är samma motor på GTT som 4x0 turbon så passar väl den?
Krullert
Posts: 10
Joined: 15 Apr 2004, 00:30
Location: Sweden

Post by Krullert »

Förresten, vet ni vart man kan köpa alcantratyg?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Krullert</i>
<br />Jag hittede några turboaggregat på K-TECRACING som är till GTT, på ett står det 300 hk, om det är samma motor på GTT som 4x0 turbon så passar väl den?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej det är inte samma motor,det är 1397cc förgasar turbo i GTT.. 1721cc insprut i 4** motorn
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Krullert</i>
<br />Jag hittede några turboaggregat på K-TECRACING som är till GTT, på ett står det 300 hk, om det är samma motor på GTT som 4x0 turbon så passar väl den?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej det är inte samma motor,det är 1397cc förgasar turbo i GTT.. 1721cc insprut i 4** motorn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tjenare Tony! undrar om det inte är samma flänsar på en GTT som på en 4-serie turbo motor? Garret T25 passar om jag inte minns fel på båda motorerna...
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

vad ska du då ansluta mot avgasröret där är det stor skillnad
Post Reply