Oljud i motor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Oljud i motor

Post by kmfdm »

Vid kallstart (oftast) de första sekunderna (0-20) låter motorn verkligen konstigt! Svårt att beskriva ljudet, men motorn har en knackig, knorrig, puttrig gång. Lite ihåligt bubbligt, skorrigt. Det är inga problem att starta den. Det konstiga ljudet försvinner efter ett tag. Orolig? Yes!
Har rådfrågat mitt halvpäron, som nämnde att det kunde vara nåt lager, eller nåt med oljetrycket.
Det enda jag utsatt min bil för på sista tiden är ett oljebyte/oljefilterbyte samt en rostskyddsbehandling (där det sölats på diverse delar i motorrummet [:(!]!). Har bokat tid hos min Renault-doktor. Spelade in ljudet på band (För säkerhetsskull! Bilar brukar ju låta bli att låta konstigt då man är hos "doktorn" med dem [:)]) och han hade aldrig hört nåt liknande.
Vad kan det vara för fel? Nån ventil som spökar? Trodde först att det trängde in fukt till tändstiften, men nu "knorrar" bilen även om det inte är fuktigt väder ute.
Vänder mig till mera erfarna friends på forumet.
Jag har en Mégane Coupé 1999 1,6 16 ventiler!
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Har felet knäckts?
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

[V]
Nix! Det är jätte skumt. Antingen har bilen humörsväxlingar, eller så beror det på vädret. Vid regn kan man kanske misstänka att det tränger in fukt nånstans? Det har varit tyst ett bra tag nu, men förra veckan "knorrade" bilen 2-3 ggr vid start. Det varar i ca 15-20 sekunder. Sedan försvinner det. Har som sagt "oljudet" på band.
Leker gissningslekar med bekanta och min Renaultdoktor (som jag för övrigt frågat om det är OK att jag lämnar ut namnet på - det var det - Han är verkligen supersuper bra och jättetoppen! Han jobbar på Bilia Hisingen och heter Mats Hansson. Rekommenderas startkt!) men det är hittills ett frågetecken som jag hoppas komma tillrätta med den 18 då det är ett Biliabesök inbokat.
Oljetryck? Lager? Stort suck.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Vågar man hoppas att felet är avhjälpt? Svårt att felsöka när som felet uppträder ca 15-20 sekunder efter (kall-)start.

1. Drivrem bytt. Spännrullarna verkade OK.
[V] Ljudet fanns fortfarande kvar. Stort suck.
Ny date med "doktorn".
2. Byte av kamrem.
[V]Mager semesterkassa...Lycklig bil?
[:)] Har ej hört ljudet sedan i fredax...vågar man hoppas och tro?
Kan det ha varit någon rulle i kamrems-regionen som spökade??? Remmen var hyfsat fin efter att ha rullat 7200 mil...
Nu håller jag alla tummar jag har!!!!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

om inte annat så låter just 16v motorerna lite knackigt i början innan dom blir varm. Vissa låter mer andra låter mindre. Är det just de tljudet så är det ingen fara. Det brukar vara mer när det är kallare ute så motorn är kallare.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Är det inte sånt hydraliskt kamhjul på dom?? Är inte säker nån som är vet att det sitter på vissa motorer men vet inte säkert vilka vet att det sitter på många av dom nya i alla fall..
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Nyfiken...[:I] Robin skrev: "om inte annat så låter just 16v motorerna lite knackigt i början innan dom blir varm. Vissa låter mer andra låter mindre. Är det just de tljudet så är det ingen fara. Det brukar vara mer när det är kallare ute så motorn är kallare".

Vid vilken ålder börjar 16V motorerna (vanligtvis?) knacka? Min bil är en 99:a och har gått 7200 mil.
Efter byte av kamrem/rullar/plugg så har jag inte hört det mystiska ljudet...det har gått en hel vecka...vågar man andas ut? Ljudet kom från samma sida där drivrem och kamrem sitter. Ett knorrande/skorrande ljud med lite bubbel -[:o)]-svårt att härma i text[;)]
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Lite ironi först "ljudet kommer vid 7201mil" .I dag finns det 16v motorer som gått över 25000 mil .//
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Nyfiken...[:I] Robin skrev: "om inte annat så låter just 16v motorerna lite knackigt i början innan dom blir varm. Vissa låter mer andra låter mindre. Är det just de tljudet så är det ingen fara. Det brukar vara mer när det är kallare ute så motorn är kallare".

Vid vilken ålder börjar 16V motorerna (vanligtvis?) knacka? Min bil är en 99:a och har gått 7200 mil.
Efter byte av kamrem/rullar/plugg så har jag inte hört det mystiska ljudet...det har gått en hel vecka...vågar man andas ut? Ljudet kom från samma sida där drivrem och kamrem sitter. Ett knorrande/skorrande ljud med lite bubbel -[:o)]-svårt att härma i text[;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ahh ok, Detta ljud jag syftar på sitter i från ny till gammal. Det har med 16v tekniken att göra. En lite råare gång på motorn helt enkelt. Men om ditt oljud försvann vid byte av dessa delar så satt säkert felet där, och ja tror inte du behöver oroa dig. Men komihåg att alltid köra motorn varm innan du "kliver på" och letar dig upp mot varvspärren !

/Robin
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

[:0]
Varvspärren?
Min bil å jag umgås inte så häftigt...vårt förhållande är inte fullt så brutalt. Rekommenderar du mig att prova??? [:)]
Megane2
Posts: 26
Joined: 05 Jul 2004, 11:38
Location: Sweden

Post by Megane2 »

Hej Pia!!!
Har vi lyckats få ordning på bil???
Ljudet verkar vara borta, antagligen var det spännrulle till kamremmen som lät så förfärligt.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

[:D]
Tjenis! Trevligt att hitta Ärtans "Renault-doktor" on line!
Jaja - Så som jag tjötat om Club Renault...[;)]
Tror att senaste handpåläggningen gav resultat. Hon har stått sysslolös i regn och rusk i helgen, och imorse hade jag kanske förväntat mig att höra något, men bara ett litet litet obetydligt morr. Inte alls som förut. Det har varit tyst i snart två veckor, så jag tror att hon är OK.
Trevlig semester! [:)]
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Testa och testa ! ibland kan det väl vara roligt att låta motorn få andas ut lite =) Spärren borde i så fall gå i precis vid rödmarkeringen eller precis efter. Men det är inte alla bilar som "tjänar" på att vara där uppe och härja. 16v motorerna har en tendens att vilja upp högt i registret för att få ut det sista, medan 8v motorer har en betydligt lägre arbetsregister. MEn även dessa bilar går att dra dit , men det brukar inte löna sig så mycket !
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Så, lite "djupandning" på de norrländska vägarna mår bara bilen bra av? Det är väl bara där man "vågar" trotsa fartbegränsningarna - mindre trafik, inga poliser, och bättre vägar (?) kanske...[;)]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Du behöver inte åka till norrland för att kunna varva ur den,lägg i ettan ,starta som vanligt, sedan släpper du inte gasen förrän den slutar och dra ganska abruppt.om du gör detta på en 70 väg så kan jag garantera dig att du inte kommer att köra för fort...
Post Reply