Clio fått fnatt efter batteribyte
Moderator: Forumpolisen
Clio fått fnatt efter batteribyte
Bytte batteri på min clio från 2014.
När jag startade bilen efteråt fick den fullständigt fnatt.
Vindrutetorkarna går för fullt, fortsätter än fast jag stänger av bilen. Måste bryta strömmen för att de ska sluta.
Diverse felmeddelanden kommer upp i panelen. Tex ” check engin ”, ”battery charging fault” och “check start stop”
Vi stoppade i dator för att läsa felkoder, men det kommer upp olika varje gång man kopplar in den. Och det går inte att släcka någon av koderna.
Någon som varit med om liknande??
Jag trodde man kunde byta batteri när det blivit dåligt….men verkar som man får byta hela bilen istället
När jag startade bilen efteråt fick den fullständigt fnatt.
Vindrutetorkarna går för fullt, fortsätter än fast jag stänger av bilen. Måste bryta strömmen för att de ska sluta.
Diverse felmeddelanden kommer upp i panelen. Tex ” check engin ”, ”battery charging fault” och “check start stop”
Vi stoppade i dator för att läsa felkoder, men det kommer upp olika varje gång man kopplar in den. Och det går inte att släcka någon av koderna.
Någon som varit med om liknande??
Jag trodde man kunde byta batteri när det blivit dåligt….men verkar som man får byta hela bilen istället
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Clio fått fnatt efter batteribyte
Det nya normala är att man måste låta bilen inta viloläge innan man skruvar bort befintligt batteri. Alltså måste bilen gå i djupvila först (öppna huven, lås bilen med kortet, vänta 10-15 minuter. Alternativt får man koppla på ett annat batteri innan man tar bort det gamla.
Har ni provat att sätta tillbaka det gamla? Vad händer då?
Vad visar det nya batteriet för spänning? Är det under 12,3V så kan bilen bli ett flipperspel.
Har ni provat att sätta tillbaka det gamla? Vad händer då?
Vad visar det nya batteriet för spänning? Är det under 12,3V så kan bilen bli ett flipperspel.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Clio fått fnatt efter batteribyte
Bilen hade stått låst ett par timmar innan jag orkade ge mig på batteribytet. Motorhuven hade jag öppnat innan.
Vi testade att sätta i det gamla batteriet och det var samma fel.
Jag har för mig att spänningen var 12,7. ..
Vi testade att sätta i det gamla batteriet och det var samma fel.
Jag har för mig att spänningen var 12,7. ..
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Clio fått fnatt efter batteribyte
Ok, då låter det mer som något problem med ”bakspänning” där strömmen går fel väg, glapp eller annat. Har du kollat av med en multimeter att du har bra kontakt mellan chassi och batteri samt att alla säkringar (shuntar) vid batteriet är hela?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Clio fått fnatt efter batteribyte
Var ut och kollade med multimeter.
Själva batteriet är det 12,76, när vi tog batteri-chassi så var det 2,0…..så om det är bra eller inte vet jag inte.
Säkringarna som sitter vid batteriet är hela.
Själva batteriet är det 12,76, när vi tog batteri-chassi så var det 2,0…..så om det är bra eller inte vet jag inte.
Säkringarna som sitter vid batteriet är hela.
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Clio fått fnatt efter batteribyte
Det är inte bra om du har spänningsskillnad mellan chassi och batteri. Mellan minus på batteriet och chassi bör det vara 0 V i skillnad. Kontrollera jordkablaget mellan minus på batteriet och både chassi och motor.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Clio fått fnatt efter batteribyte
Tackar….då har jag lite mer att kolla.