Trafic (II) -2009 2.0 DCI - motor: M)R - 781 Buss - automat
Moderator: Forumpolisen
Trafic (II) -2009 2.0 DCI - motor: M)R - 781 Buss - automat
Nyköpt, begagnad buss fungerade först utan problem men med motorlampan lysande lite då och då.
När ägaren körde första långturen så efter en inbromsning började flera lampor lysa och bilen blev påtagligt seg och svag. Lampor som lyser är: glödtråd, en sicksackgrej ovanför och Serv. Feldiagnos gav vid handen hos Renault att en av tre givare behövde bytas. Alla är bytta men ingen skillnad uppnås. Man säger också att det inte är turboras och att de inte hittar felet.
Vi har provat med att tanka fullt flera gånger från icke OK-mackar, kört spridarrengöring, bytt bränslefilter, oljefilter, luftat bränsleledning, rengjort poler, kollat kontakter.
Felet yttrar sig såhär: På växlar 1-3 går bilen normalt och kan varvas upp till 3000 rpm. Växel 4-6 där tappar den kraft någonstans över 2500 rpm. Ibland tänds inte lamporna och då kan man köra i 110 men det är ändå segt att få den dit. I uppförsbacke växlar den ner till fyran för att orka. Detta i lägen då inga varningslampor lyser. När lamporna tänds (verkar ske helt random) så går det inte att få upp bilen i över 90 km/h och i max cirka 2000 rpm.
Idag testade vi att koppla ur kabeln till luftmassemätaren och då hände absolut ingenting - ingen skillnad. Bränsleförbrukningen har också ökat från 0,8 liter per mil till nästan det dubbla.
Vi väntar på en Haynes-bok just nu till denna bil men om någon har en idé på vad man kan testa eller vet hur man kan mäta upp resistens eller något i de olika givarna och andra grejer så tas alla råd tacksamt emot.
När ägaren körde första långturen så efter en inbromsning började flera lampor lysa och bilen blev påtagligt seg och svag. Lampor som lyser är: glödtråd, en sicksackgrej ovanför och Serv. Feldiagnos gav vid handen hos Renault att en av tre givare behövde bytas. Alla är bytta men ingen skillnad uppnås. Man säger också att det inte är turboras och att de inte hittar felet.
Vi har provat med att tanka fullt flera gånger från icke OK-mackar, kört spridarrengöring, bytt bränslefilter, oljefilter, luftat bränsleledning, rengjort poler, kollat kontakter.
Felet yttrar sig såhär: På växlar 1-3 går bilen normalt och kan varvas upp till 3000 rpm. Växel 4-6 där tappar den kraft någonstans över 2500 rpm. Ibland tänds inte lamporna och då kan man köra i 110 men det är ändå segt att få den dit. I uppförsbacke växlar den ner till fyran för att orka. Detta i lägen då inga varningslampor lyser. När lamporna tänds (verkar ske helt random) så går det inte att få upp bilen i över 90 km/h och i max cirka 2000 rpm.
Idag testade vi att koppla ur kabeln till luftmassemätaren och då hände absolut ingenting - ingen skillnad. Bränsleförbrukningen har också ökat från 0,8 liter per mil till nästan det dubbla.
Vi väntar på en Haynes-bok just nu till denna bil men om någon har en idé på vad man kan testa eller vet hur man kan mäta upp resistens eller något i de olika givarna och andra grejer så tas alla råd tacksamt emot.
Anette Boström Sidestål
Norrtälje/Skärplinge
RENAULT KA - MEGANE, 1999-12-03, K4J-750
Norrtälje/Skärplinge
RENAULT KA - MEGANE, 1999-12-03, K4J-750
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Trafic (II) -2009 2.0 DCI - motor: M)R - 781 Buss - auto
Om luftmassemätaren inte påverkade så kanske den är felaktig? Visserligen borde bilen säga Check injection / Check Anti-pollution (men du kanske inte har en sådan färddator)? Är felet tidsberoende (hur långt från start man kört / hur varm motorn blivit)? Hur många mil har den gått?
Komplicerade fel är svåra att lösa i forumet även om man har felkoder. Vad är det för felkoder som dyker upp vid felkodsavläsning? Det kan exempelvis vara fel på slangarna till partikelfiltret. Med tanke på att bilen verkar gå in i rengöringsläge av filtret så skulle jag fundera på att kolla hur status är på partikelfiltret samt byta slangarna till differentialtryckssensorn som övervakar fyllnadsgraden i filtret. Regenerering av filtret sker nämligen när varvtalet överstiger ca 2500 rpm.
Komplicerade fel är svåra att lösa i forumet även om man har felkoder. Vad är det för felkoder som dyker upp vid felkodsavläsning? Det kan exempelvis vara fel på slangarna till partikelfiltret. Med tanke på att bilen verkar gå in i rengöringsläge av filtret så skulle jag fundera på att kolla hur status är på partikelfiltret samt byta slangarna till differentialtryckssensorn som övervakar fyllnadsgraden i filtret. Regenerering av filtret sker nämligen när varvtalet överstiger ca 2500 rpm.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Trafic (II) -2009 2.0 DCI - motor: M)R - 781 Buss - auto
Just nu är bilägarna i Spanien och åker. Bilen hade felkoder som man inte kommer ihåg men som indikerade två givare som byttes utan resultat. Man har även bytt alla luftfilter och använt rengöringsvätskor för tillsättning i bränslet. Just nu gör bilen typ 40 i uppförsbackarna och 95 nedför med lite medvind och det är tydligen terror att sitta där och åka från Stockholm till Gibraltar i snigelfart ... ... får återkomma när de kommer hem igen ... om de kommer hem med den här bilen igen ...
Anette Boström Sidestål
Norrtälje/Skärplinge
RENAULT KA - MEGANE, 1999-12-03, K4J-750
Norrtälje/Skärplinge
RENAULT KA - MEGANE, 1999-12-03, K4J-750
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Trafic (II) -2009 2.0 DCI - motor: M)R - 781 Buss - auto
Om man valt att åka med en bil som ger felkoder och Limp home-läge till Gibraltar så är det stor risk att den blir långtidsparkerad vid en vägren. Om inte annat så blir resan dyr och motorn riskerar att haverera. Att inte ha kolla på felkoderna, inte reparera felet och fortsätta köra brukar bara sluta på ett sätt. Med tanke på den ökade bränsleförbrukningen täpps säkert partikelfiltret igen snabbt eller så gör den en oändligt lång regenerering pga att slangarna till difftryckssensorn är kass. De slangarna kan falla ihop internt.
Om bilen nu kommer tillbaka. Ta ut felkoder, kör inte med bilen ...
Om bilen nu kommer tillbaka. Ta ut felkoder, kör inte med bilen ...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Trafic (II) -2009 2.0 DCI - motor: M)R - 781 Buss - auto
Ska säga det till dem!
Anette Boström Sidestål
Norrtälje/Skärplinge
RENAULT KA - MEGANE, 1999-12-03, K4J-750
Norrtälje/Skärplinge
RENAULT KA - MEGANE, 1999-12-03, K4J-750