Drivknut+låsring???
Moderator: Forumpolisen
Drivknut+låsring???
Renault Laguna 2002:a
Jag har köpt två nya drivknutar som jag ska meka dit vid tillfälle, jag kan se att det medföljer "låsringar" till de nya, jag undrar var någonstans dessa låsringar ska sitta?? Det finns inget spår invändigt (där splinsen är) i de nya knutarna där låsringarna ska kan sitta, jag har verkstadshandboken där jag kan se att man ska "trycka isär" låsringarna så man kan dra bort knutarna från drivaxeln, men som sagt, på knutarna jag köpt finns det inget ställe (urfasning) i knuten där låsringen kan sitta, eller tänker jag fel nu??
Och det är rätt knutar till bilen jag köpt, tog de på bilens regnummer.
Jag har köpt två nya drivknutar som jag ska meka dit vid tillfälle, jag kan se att det medföljer "låsringar" till de nya, jag undrar var någonstans dessa låsringar ska sitta?? Det finns inget spår invändigt (där splinsen är) i de nya knutarna där låsringarna ska kan sitta, jag har verkstadshandboken där jag kan se att man ska "trycka isär" låsringarna så man kan dra bort knutarna från drivaxeln, men som sagt, på knutarna jag köpt finns det inget ställe (urfasning) i knuten där låsringen kan sitta, eller tänker jag fel nu??
Och det är rätt knutar till bilen jag köpt, tog de på bilens regnummer.
Michael lindgren
Re: Drivknut+låsring???
Så här tror jag att det är.
På drivaxelns ytterände sitter det en låsring som när drivknuten "pressas på" kommer att hamna "bakom splinsen" det är nog därför det inte finns nåt spår i själva drivknuten. På de ringar som medföljde finns det inga "öron" eller annat som man kan trycka isär ringen, hoppas jag har rätt
På drivaxelns ytterände sitter det en låsring som när drivknuten "pressas på" kommer att hamna "bakom splinsen" det är nog därför det inte finns nåt spår i själva drivknuten. På de ringar som medföljde finns det inga "öron" eller annat som man kan trycka isär ringen, hoppas jag har rätt
Michael lindgren