Garagedomkraft på Clio

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Clio
Posts: 17
Joined: 09 Mar 2004, 19:37
Location: Sweden

Garagedomkraft på Clio

Post by Clio »

Jag tänkte byta till sommardäck och undrar var jag törs sätta en garagedomkraft på en Clio 2? Finns någon förstärkt platta eller ska jag bara sätta den vid de vanliga domkraftsfästena med en bräda imellan?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Du skall tillverka det klassiska "renaultmellanlägget" av trä som funnits med i 30-40 år i verkstadshandböckerna! En bräda med två klossar med ett mellanrum för tröskelbalkens nedvikta plåtkant. Lyft sedan vid markeringarna för originaldomkraften!
Rashan
Posts: 6
Joined: 19 Sep 2003, 23:12

Post by Rashan »

Ge hit en ritning! Hehe...
Körde en garagedomkraft som jag köpt till min kärra... Utan att tänka mig för så lyfte jag bara upp bilen. Plåten vek sig när jag lyfte upp bilen. Tveksamt om originalkraften passar i dessa hål nu efter denna behandling!
Fästet i min domkraft är ju rund, så jag får se till att den passar in mellan de kanter som sitter under bilen.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Hmm... Inte bra... Skadar man grejerna när man lyfter upp bilen är det ju betydligt lättare för salt och sk*t att komma in til plåten, typ när färgen "spräckts" & så. Utsatt ställe för rost.

På Renaulterna brukar det finnas små runda hål längst ner på tröskellådan, som markerar att innanför där finns något bra att lyfta i. Då vet man var man ska känna efter för att hitta ett bra lyftställe som håller.
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

...väcker en gammal tråd till liv...

Någon som kan tipsa om ett bra lyftställe så jag med hjälp av garagedomkraften kan få upp bägge framhjulen samtidigt ?
Mustafa Mohamed
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Ta en 2"x4" träregel som räcker mellan balkarna på framvagnsbryggan och lyft. Mät på ytterkanterna på balkarna för att få rätt längd på träregeln. Se till att inget känsligt kommer i kläm, som växellänkage och avgasrör mm.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Tack för tipset!
Mustafa Mohamed
Post Reply