Megane -10 larm utlöses av kupéfläkten
Moderator: Forumpolisen
Megane -10 larm utlöses av kupéfläkten
Nu när vintern närmar sig hade det varit skönt att kunna använda motorvärmare och kupéfläkt, men då går larmet i min Megane -10. Troligen är det rörelsedetektorn som löser ut när varmluften börjar cirkulera. Vet någon hur man kan stänga av rörelsedetektorn? Jag vet att det går att göra manuellt varje gång man kliver ur bilen, men jag vill hitta en permanent lösning.
Jag har pratat med Bilia / aukt. verkstad och de säger att de inte har någon dokumentation av larmet och att de därför inte kan göra något. Enl. dem är larmet inte monterat i fabrik, utan av generalagenten (Renault Sverige) i samband med att bilarna importeras till Sverige. Problemet är bara att Renault Sverige säger att de inte vet något om detta, utan de hänvisar tillbaka till sina verkstäder. Around it goes.. Någon som vet mer om dessa larm eller vilka verkstäder som kan hantera dem?
Mvh,
Mattias
Jag har pratat med Bilia / aukt. verkstad och de säger att de inte har någon dokumentation av larmet och att de därför inte kan göra något. Enl. dem är larmet inte monterat i fabrik, utan av generalagenten (Renault Sverige) i samband med att bilarna importeras till Sverige. Problemet är bara att Renault Sverige säger att de inte vet något om detta, utan de hänvisar tillbaka till sina verkstäder. Around it goes.. Någon som vet mer om dessa larm eller vilka verkstäder som kan hantera dem?
Mvh,
Mattias
Mattias Nyholm
-
Re: Megane -10 larm utlöses av kupéfläkten
Jag hade samma problem med min och det finns en rapport som Bilia borde se i sitt system som säger att man ska lägga fläkten ner på golvet så den blåser in under stolen. Jag gillade inte den lösningen så jag kopplade bort sensorerna på min. Larmet satt monterat bakom plastkåpan på sidan av instrumentpanelen som du kommer åt med förardörren öppen. Den sitter ganska hårt och man får vara försiktig så den inte går sönder. Larmet är inte godkänt när sensorerna är bortkopplade men har inte sett något försäkringsbolag som bryr sig om det.
Magnus Jakobsson
Laguna III 2.0 dCi 4-control
ZOE
Laguna III 2.0 dCi 4-control
ZOE
Re: Megane -10 larm utlöses av kupéfläkten
När du låser bilen klicka en gång till för att låsa efter 2 sek så ska det blinka snabbare några gånger då har du inaktiverat sensorerna i bilen och larmet kommer ej tjuta. Du får göra så varje gång när du ska använda kupé fläkt. Jag gör så på min
Samil Kuzelj