Megane 2, knyckig när den är kall
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 1
- Joined: 18 Nov 2015, 08:30
- Firstname: Svante
- Surname: Lindholm
- Location: Vasa Finland
Megane 2, knyckig när den är kall
Hejsan,
Köpte i sommras en Megane 2 1.6 från 2005. Har haft den på kamremsbyte, oljebyte och tändspole på cylinder 2 har bytts.
Har två mindre problem med bilen, hoppas att någon vet vad som skulle kunna vara lösningen.
Problem 1:
Den är knyckig när den är kall på låga växlar och om man har under 2000rpm. Dvs när jag lägger i 1an och kör iväg så knycker den fram och tillbaka. Detta problem försvinner om motorn är varm.
Hörde från en bekant att om kamremmen är för spänd/lös så kan det orsaka liknande symptom
Problem 2:
Det luktar bränt gummi i bilen när den står stilla och har blivit varm. Har försökt lukta mej fram i kring motorn men inget.
Det har kommit lite löv in i fläkten som går in till kupeen i bilen, fundera om dom kan orsaka det, men de skulle väll inte lukta bränt gummi då?
Tacksam för svar och ideer!
//Svante
Köpte i sommras en Megane 2 1.6 från 2005. Har haft den på kamremsbyte, oljebyte och tändspole på cylinder 2 har bytts.
Har två mindre problem med bilen, hoppas att någon vet vad som skulle kunna vara lösningen.
Problem 1:
Den är knyckig när den är kall på låga växlar och om man har under 2000rpm. Dvs när jag lägger i 1an och kör iväg så knycker den fram och tillbaka. Detta problem försvinner om motorn är varm.
Hörde från en bekant att om kamremmen är för spänd/lös så kan det orsaka liknande symptom
Problem 2:
Det luktar bränt gummi i bilen när den står stilla och har blivit varm. Har försökt lukta mej fram i kring motorn men inget.
Det har kommit lite löv in i fläkten som går in till kupeen i bilen, fundera om dom kan orsaka det, men de skulle väll inte lukta bränt gummi då?
Tacksam för svar och ideer!
//Svante
Svante Lindholm