Startproblem Laguna RT
Moderator: Forumpolisen
Startproblem Laguna RT
Hej
Min Laguna RT 2,0 -98 vill inte starta. Batteriet är fräscht. Alla lampor tänds som de ska vid start. Startmotorn går inte, någon gång kan det knäppa till i startmotorn. Om det är startmotorn, är det krångligt att byta den själv? Jag skulle vilja kolla relät till startmotorn, var hittar jag det? Jag har sett i forumen att flera har haft fel på tändningslåset som gör att startmotorn inte går.
Ett annat problem:
Jag vill också kolla tempgivaren till kylfläkten. Var sitter den och hur kan man enklast kolla om den fungerar som den ska?
Tord
Min Laguna RT 2,0 -98 vill inte starta. Batteriet är fräscht. Alla lampor tänds som de ska vid start. Startmotorn går inte, någon gång kan det knäppa till i startmotorn. Om det är startmotorn, är det krångligt att byta den själv? Jag skulle vilja kolla relät till startmotorn, var hittar jag det? Jag har sett i forumen att flera har haft fel på tändningslåset som gör att startmotorn inte går.
Ett annat problem:
Jag vill också kolla tempgivaren till kylfläkten. Var sitter den och hur kan man enklast kolla om den fungerar som den ska?
Tord
Det låter helt klart som startmotorn, prova "jucka" bilen fram, och tillbaks för å se om den startar i ett annat läge, annnars om du vill börja meka står det väldigt utförligt i Haynesmanualen hur du ska göra för att ta bort startmotorn. Ett tips kan vara att lämna in den och få den rekondad, startmotorn alltså.
Vad är eg. ditt andra problem?
Vad är eg. ditt andra problem?
Det kan vara värt att pröva startmotorn "på plats" innan du river ner allt! Det kan vara fel på tändningslås mm! Om du leker lite ormmänniska kan du ta loss ledningen till solenoiden (tunn ledning på startmotorn) pröva med att sätta ström direkt till flatstiftet går startmotorn då, finns felet i startsystemet i övrigt!