Tok jävla el -fel :/ Hjäälp
Moderator: Forumpolisen
Tok jävla el -fel :/ Hjäälp
tjejen har en 00-renault megane som strular, självklart el-fel (fransk bil aaaarghg)!
Nu ska ni få höra vad som är fel heh.
Hon startade den för någon dag sedan och de gick hur bra som helst inga problem eller nått, bilen stod på tomgång och hon kom in i lägenheten en snabbis för att tvinga med mig för att köra henne till affären, på grund av dåligt väglag.. BOOOM- jag gick ner til bilen öppnade dörren och då är det ett relä som klickar satan någonstanns under ratten låter de som, stänger dörren och efter ett tag blir det tyst, samtidigt lyser bakrutevärmarlampan.
Jag stängde av bilen, och försökte vrida igång den igen men de gick inte.
Nu har jag försökt hitta vad som funkar och inte: har man någon av framdörrarna öppna går det inte att starta bilen och reläerna tjuter och blinkar hur som helst, innerbelysningen funkar inte, bakrutevärmaren funkar inte, då klickar de satan också, elhissen höger fram funkar men inte förardörren, samma ljud, blinker och varningsblinkers fungerar inte, klickar också satan, kan få igång bilen med dörrarna stängd och öppnar man en dör så att dörrlampan" tänds ja då jävlar klickar de.
Ibland kan de klicka och leva om en minut ungefär sen piper de till och den röda lampan som lyser när man ska starta bilen ( den i instrumentpanelen) tänds och reläerna eller vad fan de är slutar att låta. Det går inte heller att låsa bilen!!!!
Kan de vara en jordkabel någonstanns inne i bilen som ställer till de, eller ett kabelbrott någonstanns?? isf hoppas ja någon kan komma med tipps och råd.! Tack på förhand.
Nu ska ni få höra vad som är fel heh.
Hon startade den för någon dag sedan och de gick hur bra som helst inga problem eller nått, bilen stod på tomgång och hon kom in i lägenheten en snabbis för att tvinga med mig för att köra henne till affären, på grund av dåligt väglag.. BOOOM- jag gick ner til bilen öppnade dörren och då är det ett relä som klickar satan någonstanns under ratten låter de som, stänger dörren och efter ett tag blir det tyst, samtidigt lyser bakrutevärmarlampan.
Jag stängde av bilen, och försökte vrida igång den igen men de gick inte.
Nu har jag försökt hitta vad som funkar och inte: har man någon av framdörrarna öppna går det inte att starta bilen och reläerna tjuter och blinkar hur som helst, innerbelysningen funkar inte, bakrutevärmaren funkar inte, då klickar de satan också, elhissen höger fram funkar men inte förardörren, samma ljud, blinker och varningsblinkers fungerar inte, klickar också satan, kan få igång bilen med dörrarna stängd och öppnar man en dör så att dörrlampan" tänds ja då jävlar klickar de.
Ibland kan de klicka och leva om en minut ungefär sen piper de till och den röda lampan som lyser när man ska starta bilen ( den i instrumentpanelen) tänds och reläerna eller vad fan de är slutar att låta. Det går inte heller att låsa bilen!!!!
Kan de vara en jordkabel någonstanns inne i bilen som ställer till de, eller ett kabelbrott någonstanns?? isf hoppas ja någon kan komma med tipps och råd.! Tack på förhand.
christoffer alman1IBR
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Tok jävla el -fel :/ Hjäälp
Bilen är 14 år, inte ny. Kanske ingen som hållit efter den?
Om bilen beter sig så där så går strömmen fel väg ...
Börja med det stora, dvs kolla jordkablar från batteriet till motor/kaross respektive motor/växellåda till kaross. Sätt en startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket samt motor och kaross. Försvinner felet då?
Om bilen beter sig så där så går strömmen fel väg ...
Börja med det stora, dvs kolla jordkablar från batteriet till motor/kaross respektive motor/växellåda till kaross. Sätt en startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket samt motor och kaross. Försvinner felet då?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
tja tack för svar. jag har provat att koppla en startkabel från minus på batteriet till motorblocket, ingen skillnad då. har kollat alla jordkablar jag hittat skruvat lös dom rengjort och skruvat tillbaka ingen skillnad då heller.! har läst i nått forum att de brukar läka in vatten via antennen till mottagaren för fjärrlåset uppe vid bakspegeln ( innerbelysningen. kan ett sånt fel ställa till med all den skiten?? hahah ja bilen är gammal men den blir inte långvarig hos mig om de fortsätter så här hehe
christoffer alman1IBR
- Stymie
Kolla dosan i taket först. Om den ser torr och fin ut så får du börja rycka säkringar i centralen, en och en, för att se om bilen blir normal igen.
___
har kollat alla säkringar nu en för en, och dom var hel allihopa. får kolla dosan i taket imorrn och se hur de ser ut. men ja undrar ifall de finns några säkringar förutom dom som sitter under ratten och dom i en plaslåda vid vänster framskärm sett innefrån bilen. har läst någonstanns om att de ska finnas nå säkringar som bara en verkstad ska kunna kolla och att dom inte fanns med i instruktionsboken??Stymie wrote:Kolla dosan i taket först. Om den ser torr och fin ut så får du börja rycka säkringar i centralen, en och en, för att se om bilen blir normal igen.
christoffer alman1IBR
- Stymie
Har ingen koll på säkringarna i din bil. Verkar otroligt att det skulle finnas något dolt.
Tanken med att rycka säkringarna en och en är att man kollar om felet (smattrande relä etc) är kvar innan man sätter tillbaka säkringen.
Tanken med att rycka säkringarna en och en är att man kollar om felet (smattrande relä etc) är kvar innan man sätter tillbaka säkringen.
___
ja jag och en polare kollade skringarna på det sättet nu, kom fram till att en sak som lät var spolarvätskepumpen till strålkastarna när dörren stängs alltså när knappen som indikerar om dörren är öppen eller inte. den pumpen går iaf konstant om dörren var öppen. så vi drog ur säkringen för den och då blev det tystare men de är fortfarande klickande reläer.Stymie wrote:Har ingen koll på säkringarna i din bil. Verkar otroligt att det skulle finnas något dolt.
Blir svårt för mig att beskriva men fråga på så ska ja försöka beskriva. Vi tänkte riva ner panelen imorrn och leta efter kabelbrott, men att skruva ner panelen verkar lättare sagt än gjort.
Kollade också om det kommit ner fukt vid antennen men där var torrt och fint.
tacksam för all tips och råd.
christoffer alman1IBR