Trasig kupéfläkt och fläktmotstånd Grand Scenic 2.0T -05-
Moderator: Forumpolisen
Trasig kupéfläkt och fläktmotstånd Grand Scenic 2.0T -05-
Hej
Ny här på forumet och inte speciellt "duktig" vad det gäller bilar
Har sökt i tidigare trådar men inte blivit klokare
Jag har alltså en Grand Scenic -05- 2.0T som värmen slutat fungera i. Lämnade in bilen på verkstaden där dom gjorde en felsökning och kom fram till att både fläktmotståndet och fläktmotorn är trasiga. Och det är dyrt att laga på verkstad
Min fråga är: går det att byta ut detta själv eller är det så krävande som verkstaden säger? Om det går, finns det någon bra beskrivning på detta?
Om jag förstått det rätt så måste man riva ur instrumentpanelen?
Har två problem till med bilen som jag undrar över:
1. Idag tjöt bilen att jag måste tanka så jag tankade för några hundralappar men bränslemätaren tjuter fortfarande och blinkar rött. Vad kan vara fel?
2. När jag vrider på vredet för att få spolarvätska på bakrutan så kommer inget där men däremot så kommer det på framrutan ist. Vad kan vara felet?
Finns det någon som kan göra mig lite klokare?
Ny här på forumet och inte speciellt "duktig" vad det gäller bilar
Har sökt i tidigare trådar men inte blivit klokare
Jag har alltså en Grand Scenic -05- 2.0T som värmen slutat fungera i. Lämnade in bilen på verkstaden där dom gjorde en felsökning och kom fram till att både fläktmotståndet och fläktmotorn är trasiga. Och det är dyrt att laga på verkstad
Min fråga är: går det att byta ut detta själv eller är det så krävande som verkstaden säger? Om det går, finns det någon bra beskrivning på detta?
Om jag förstått det rätt så måste man riva ur instrumentpanelen?
Har två problem till med bilen som jag undrar över:
1. Idag tjöt bilen att jag måste tanka så jag tankade för några hundralappar men bränslemätaren tjuter fortfarande och blinkar rött. Vad kan vara fel?
2. När jag vrider på vredet för att få spolarvätska på bakrutan så kommer inget där men däremot så kommer det på framrutan ist. Vad kan vara felet?
Finns det någon som kan göra mig lite klokare?
Jessica Hagström
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Trasig kupéfläkt och fläktmotstånd Grand Scenic 2.0T -0
svar på fråga 2.
Spolarpumpen fungerar som så att det är samma pump för både fram och bakruta.
Inuti pumpen sitter som en plunch som åker fram och tillbaka och spärrar den sida som ej skall få vätska på sig ( ex du spolar på vindrutan, då åker plunchen åt ena hållet och spärrar utgången för vätska på bakrutan)
Det som händer är att den plunchen kan kärva fast, vilket gör att spolvätska kan komma på ena sidan men inte den andra oavsett vilket håll du vill spola
Vad man kan göra är att ta bort pumpen och öppna den för att frigöra plunchen och få den att röra sig igen. har gjort detta ett par ggr, ingen garanti att det funkar i långa loppet, men brukar få pumpen att funka ett tag till innan byte iaf.
bränslemätaren.. tja kanske givarfel, men självklart kanske ngt är fel med instumentet, detta får man försöka felsöka fram.
Fläktmotståndet kan man byta utan att riva hela instrumentbrädan, räcker att ta bort handskfacket. OBS! detta innebär dock att kontakten in i fläkten måste vara i bra skick. För den kan man isf återanvända och helt enkelt skarva ihop den med det nya moståndet.
Det skiljer på motstånden mellan dem olika klimatanläggningsvarianterna.
Låter konstigt att båda två skulle vara trasiga. inte omöjligt men låter lite udda.
Fläkten är värre. för att kunna ta bort den måste man riva bort en hel del.
Spolarpumpen fungerar som så att det är samma pump för både fram och bakruta.
Inuti pumpen sitter som en plunch som åker fram och tillbaka och spärrar den sida som ej skall få vätska på sig ( ex du spolar på vindrutan, då åker plunchen åt ena hållet och spärrar utgången för vätska på bakrutan)
Det som händer är att den plunchen kan kärva fast, vilket gör att spolvätska kan komma på ena sidan men inte den andra oavsett vilket håll du vill spola
Vad man kan göra är att ta bort pumpen och öppna den för att frigöra plunchen och få den att röra sig igen. har gjort detta ett par ggr, ingen garanti att det funkar i långa loppet, men brukar få pumpen att funka ett tag till innan byte iaf.
bränslemätaren.. tja kanske givarfel, men självklart kanske ngt är fel med instumentet, detta får man försöka felsöka fram.
Fläktmotståndet kan man byta utan att riva hela instrumentbrädan, räcker att ta bort handskfacket. OBS! detta innebär dock att kontakten in i fläkten måste vara i bra skick. För den kan man isf återanvända och helt enkelt skarva ihop den med det nya moståndet.
Det skiljer på motstånden mellan dem olika klimatanläggningsvarianterna.
Låter konstigt att båda två skulle vara trasiga. inte omöjligt men låter lite udda.
Fläkten är värre. för att kunna ta bort den måste man riva bort en hel del.
Johnny Söderström
Re: Trasig kupéfläkt och fläktmotstånd Grand Scenic 2.0T -0
Tack för ditt svar
Ska undersöka pumpen och se om jag kan få den att funka, hoppas på det:)
När det gäller bränslemätaren så verkar den fungera nu igen efter att jag tankade full tank..får se om det börjar strula igen.
Nu till det märkliga...efter att jag kört en långtur med bilen så började värmen fungera men nu är den "trasig" igen efter att den stått still i några timmar.
Vad 17 kan vara felet, inte verkar det vara kupéfläkt motorn iaf!
Ja, som sagt, jag är ju näst intill helt lost vad det gäller bilar så jag så mitt hopp ligger i att kanske du (eller nån annan) vet vad det kan vara:) slipper ju gärna lämna in bilen o få nåt lagat som kanske inte alls behöver lagas för flera tusen.
Ska undersöka pumpen och se om jag kan få den att funka, hoppas på det:)
När det gäller bränslemätaren så verkar den fungera nu igen efter att jag tankade full tank..får se om det börjar strula igen.
Nu till det märkliga...efter att jag kört en långtur med bilen så började värmen fungera men nu är den "trasig" igen efter att den stått still i några timmar.
Vad 17 kan vara felet, inte verkar det vara kupéfläkt motorn iaf!
Ja, som sagt, jag är ju näst intill helt lost vad det gäller bilar så jag så mitt hopp ligger i att kanske du (eller nån annan) vet vad det kan vara:) slipper ju gärna lämna in bilen o få nåt lagat som kanske inte alls behöver lagas för flera tusen.
Jessica Hagström
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Trasig kupéfläkt och fläktmotstånd Grand Scenic 2.0T -0
Får man fråga vad du menar med att " värmen slutade fungera" ?
Snurrar inte fläkten, snurrar den men det kommer ingen varmluft eller vad är felet?
Snurrar inte fläkten, snurrar den men det kommer ingen varmluft eller vad är felet?
Johnny Söderström
Re: Trasig kupéfläkt och fläktmotstånd Grand Scenic 2.0T -0
Det kommer ingen värme och fläkten snurrar inte...det är helt dött. Och det var i det tillståndet som jag lämnade in bilen på verkstan för ett par veckor sen och där konstaterade dom att både motståndet och kupéfläkten är trasiga.
Men nu härom dagen så funkade allt igen efter att jag kört bilen i ca 7 mil utan stopp...normalt brukar jag bara köra kortare sträckor som till dagis och affären. Vet inte om det har något med saken att göra men det var då iaf som allt fungerade igen och nu så är det helt dött igen.
Jag är ju som sagt inget proffs på bilar men det kan väl inte vara helt trasigt så både fläkt och motstånd måste bytas?
Jag har oxå lagt märke till att när jag provar att dra igång fläkten så börjar hela bilen att typ "brumma" och det knäpper/klickar under instrumentbrädan på förarsidan men med fläkten händer ingenting...och när jag stänger av fläkten igen så slutar det att knäppa och brumma.
Hoppas du förstår min förklaring
Men nu härom dagen så funkade allt igen efter att jag kört bilen i ca 7 mil utan stopp...normalt brukar jag bara köra kortare sträckor som till dagis och affären. Vet inte om det har något med saken att göra men det var då iaf som allt fungerade igen och nu så är det helt dött igen.
Jag är ju som sagt inget proffs på bilar men det kan väl inte vara helt trasigt så både fläkt och motstånd måste bytas?
Jag har oxå lagt märke till att när jag provar att dra igång fläkten så börjar hela bilen att typ "brumma" och det knäpper/klickar under instrumentbrädan på förarsidan men med fläkten händer ingenting...och när jag stänger av fläkten igen så slutar det att knäppa och brumma.
Hoppas du förstår min förklaring
Jessica Hagström
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Trasig kupéfläkt och fläktmotstånd Grand Scenic 2.0T -0
låter helskumt.
Vad jag skulle göra i detta fallet är att, lossa på kontakten till Fläktmotorn och istället för fläkten koppla på en lampa.
Sedan får man kolla om lampan börjar lysa och även kolla alla fläktlägen och se om lampan avtar och ökar i styrka beroende på fläktläge.
fungerar lamptestet, så skulle jag nog föreslå ett byte av kupéfläkten.
evt har väll verkstaden redan gjort detta, eftersom dem påstår att båda delarna bör bytas.
Men man borde redogöra till dig, varför dem skall bytas.
Lycka till!
Vad jag skulle göra i detta fallet är att, lossa på kontakten till Fläktmotorn och istället för fläkten koppla på en lampa.
Sedan får man kolla om lampan börjar lysa och även kolla alla fläktlägen och se om lampan avtar och ökar i styrka beroende på fläktläge.
fungerar lamptestet, så skulle jag nog föreslå ett byte av kupéfläkten.
evt har väll verkstaden redan gjort detta, eftersom dem påstår att båda delarna bör bytas.
Men man borde redogöra till dig, varför dem skall bytas.
Lycka till!
Johnny Söderström
Re: Trasig kupéfläkt och fläktmotstånd Grand Scenic 2.0T -0
Tack så jätte mycket för din hjälp
Jessica Hagström