Clio går ryckigt när det är fuktigt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pag

Clio går ryckigt när det är fuktigt

Post by Pag »

Hej,

min Clio 1,2 8v från 2002 går ryckigt när den kallstartats vid fuktig väderlek. Man behöver dra ur den ordentligt på motorväg, sedan går den som vanligt igen. Om man sedan startar den igen inom typ ett dygn så går den bra, men nästa morgon är det samma visa.

Är det torrt ute eller om det är minusgrader är det inga problem.

Det verkar alltså som fukt samlas på sig någonstans.

Jag har bytt tändstift och tändkablar utan resultat.

Kan det vara luftfiltret som blir fuktigt, och sedan torkas det upp av genomströmningen när man kör på med bilen så att det börjas gå normalt efter ett tag? I så fall luftfilterhuset som behöver tätas?

Tändspolen? Tror inte det själv, trodde mer på tändkablarna men det hade ju ingen effekt...

Tips?

Mvh Pagge
Johan Pagedin
Renault Grand Scenic II 2.0, 2004
Joakim16v

Re: Clio går ryckigt när det är fuktigt

Post by Joakim16v »

Pag wrote:Hej,

min Clio 1,2 8v från 2002 går ryckigt när den kallstartats vid fuktig väderlek. Man behöver dra ur den ordentligt på motorväg, sedan går den som vanligt igen. Om man sedan startar den igen inom typ ett dygn så går den bra, men nästa morgon är det samma visa.

Är det torrt ute eller om det är minusgrader är det inga problem.

Det verkar alltså som fukt samlas på sig någonstans.

Jag har bytt tändstift och tändkablar utan resultat.

Kan det vara luftfiltret som blir fuktigt, och sedan torkas det upp av genomströmningen när man kör på med bilen så att det börjas gå normalt efter ett tag? I så fall luftfilterhuset som behöver tätas?

Tändspolen? Tror inte det själv, trodde mer på tändkablarna men det hade ju ingen effekt...

Tips?

Mvh Pagge
Kolla så det inte samlas vatten vid tändstiften. Jag hade det problemet på en R19 jag hade. Nu vet jag inte hur det ser ut på Clio, om det finns möjlighet till vattensamlingar där men det skadar ju inte att kolla.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
pagoden

Post by pagoden »

Hej Joakim, tack för svaret!

Om det nu skulle vara vattensamlingar vid tändstiften, vad är då lösningen? Låter ju snarare som ett konstruktionsfel...

Mvh Pagge
Johan Pagedin
Äger: Renault Grand Scenic II 2.0, 2004
Ansvarar även för en: Renault Megane II 1,6 16V, 2004
Joakim16v

Post by Joakim16v »

pagoden wrote:Hej Joakim, tack för svaret!

Om det nu skulle vara vattensamlingar vid tändstiften, vad är då lösningen? Låter ju snarare som ett konstruktionsfel...

Mvh Pagge
På 19en jag hade var det en konstruktionsmiss. Det satt ett ventilationshål precis ovanför tändstiften. När bilen var ny var det inga problem, men när den blev äldre så började det läcka på fel ställe.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply