Laguna v6 2002 lite konstiga problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
okim78

Laguna v6 2002 lite konstiga problem

Post by okim78 »

Hejsan Alla :D

Nyligen ägare av en laguna v6 Initiale 2002

mycket gp bil att köra och borde gå som ett skott... vilket den gör MEN!
nu till mina små bekymmer....

1: bilen växlar konstigt??? alltså lådan låter inte bilen varva ut utan den växlar redan på låga varv... och man får nästa trycka plattan i botten för att den skall växla ner.... får en känsla av att den e slö/trög i växklingarna.....????

2: batteri fault charge /batterilampan blinkar till ibland.. kör man över gupp eller annat så kan den enna flacha förbi i info displayen..... ibland tändsden och lyser en bra stund... i blan blinkar den till bara lite sporadiskt och återkommer till och från... välldigt irreterande.... glapp???? generator??? kabel??? jordkabel??? eller vad gör så den håller på så...??

3: ballasten på höger sida funkar inte dne pajja på vägen hem.... gå till renault själva o köpa ny ballast kostar skjortan..... så finns det andra allternativ? utan att behöva bygga om hela bilen???

4: sen vill jag byta tändstift på bilen själv men hur får man bort insuget??? nån som har några bra bilder på hur man gör????

5: kommer man upp i 120km/t så börjar bilen att pipa och gör det med gämna mellanrum... hur får man bort det????

vore j****ligt tacksamt om nån vänlig skäl hade lite förklaringar på mina bekymmer.....

PS: sitter CD-växlare i skuffen.. och den funkar fint men vad var utrustningslistan för min modell??
kul att veta vad det är i....

mvh // jocke :racesmile:
joakim salhammar //
Megane 1,4 -00
Espace 2,2DCI 2002 The race
Joakim16v

Re: Laguna v6 2002 lite konstiga problem

Post by Joakim16v »

okim78 wrote:Hejsan Alla :D

Nyligen ägare av en laguna v6 Initiale 2002

mycket gp bil att köra och borde gå som ett skott... vilket den gör MEN!
nu till mina små bekymmer....

1: bilen växlar konstigt??? alltså lådan låter inte bilen varva ut utan den växlar redan på låga varv... och man får nästa trycka plattan i botten för att den skall växla ner.... får en känsla av att den e slö/trög i växklingarna.....????

2: batteri fault charge /batterilampan blinkar till ibland.. kör man över gupp eller annat så kan den enna flacha förbi i info displayen..... ibland tändsden och lyser en bra stund... i blan blinkar den till bara lite sporadiskt och återkommer till och från... välldigt irreterande.... glapp???? generator??? kabel??? jordkabel??? eller vad gör så den håller på så...??

3: ballasten på höger sida funkar inte dne pajja på vägen hem.... gå till renault själva o köpa ny ballast kostar skjortan..... så finns det andra allternativ? utan att behöva bygga om hela bilen???

4: sen vill jag byta tändstift på bilen själv men hur får man bort insuget??? nån som har några bra bilder på hur man gör????

5: kommer man upp i 120km/t så börjar bilen att pipa och gör det med gämna mellanrum... hur får man bort det????

vore j****ligt tacksamt om nån vänlig skäl hade lite förklaringar på mina bekymmer.....

PS: sitter CD-växlare i skuffen.. och den funkar fint men vad var utrustningslistan för min modell??
kul att veta vad det är i....

mvh // jocke :racesmile:
Hej.

Jag kan tyvärr bara svara på fråga 1. Automatlådan i laguna är av självlärande typ. Om du kör lite mer inspirerat kommer den lära sig att du vill varva lite mer och upplevas roligare.

Enligt forumreglerna ska du ha ditt hela namn i signaturen. Det ger dessutom fler svar. ;)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

3: köpa en universal ballast
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
okim78

Post by okim78 »

Okej tack :-) ska köra lite mer på mitt set då. ..

Tack för tippset. . Ändrade nu hoppas det hjälpte
joakim salhammar //
Megane 1,4 -00
okim78

Post by okim78 »

okim78 wrote:Okej tack :-) ska köra lite mer på mitt set då. ..

Jo jag hitta dub gamla tråd hur du gjort... Har du nått fötslag på ballast hos xenonkungen??

Klippa kablar verkar spännande... Men finns det bara två att jlippa???
joakim salhammar //
Megane 1,4 -00
okim78

Post by okim78 »

Ursäkta stavningen.. Min dator e kass så surfar på mobilen
joakim salhammar //
Megane 1,4 -00
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

okim78 wrote:
okim78 wrote:Okej tack :-) ska köra lite mer på mitt set då. ..

Jo jag hitta dub gamla tråd hur du gjort... Har du nått fötslag på ballast hos xenonkungen??

Klippa kablar verkar spännande... Men finns det bara två att jlippa???
bara skaffa vilken som ,behöver inte vara canbus, jag skaffade en som jag limmade fast under istället för original, om man skaffar en annan med annat mått kan man sätta den utanför,men se till att det är täta genomföringar. + och - inget mer.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
okim78

Post by okim78 »

Okej tackar
joakim salhammar //
Megane 1,4 -00
Post Reply