Torkarproblem Megane
Moderator: Forumpolisen
Torkarproblem Megane
Jag har fått problem med mina vindrutetorkare, helt plötsligt så slutade dom att funka. Jag har en megane från 2001.
Jag har kollat säkringen och den var hel.
Motorn funkar när jag testar den med 12v.
Jag hör hur relät slår till när jag petar ner spaken.
Däremot så är det något som jag inte riktigt får ihopp när jag mäter i kontakten så är det ström i två av kontakterna och det är dom två längst ifrån varann, men när jag testade motorn så är det två av kontakterna bredvid varann som fick motorn att gå.
Förstår ni vad jag menar? annars så får jag ta lite kort och lägga upp.
Är det någon som har någon aning om varför det är så här och vad jag ska göra för att fixa det?
Jag har kollat säkringen och den var hel.
Motorn funkar när jag testar den med 12v.
Jag hör hur relät slår till när jag petar ner spaken.
Däremot så är det något som jag inte riktigt får ihopp när jag mäter i kontakten så är det ström i två av kontakterna och det är dom två längst ifrån varann, men när jag testade motorn så är det två av kontakterna bredvid varann som fick motorn att gå.
Förstår ni vad jag menar? annars så får jag ta lite kort och lägga upp.
Är det någon som har någon aning om varför det är så här och vad jag ska göra för att fixa det?
Uken Rabahy
Re: Torkarproblem Megane
Jag passar på att svara i min egen tråd eftersom jag löst problemet.
Hittade på ett engelskt renault forum att det kunde vara jordkabeln som var problemet och med en kabel från jord direkt till torkarmotorn så var problemet löst!
Hittade på ett engelskt renault forum att det kunde vara jordkabeln som var problemet och med en kabel från jord direkt till torkarmotorn så var problemet löst!
Uken Rabahy
Perfekt! Då är det ju bara att försöka identifiera var du har den felande jordkabeln
Det borde sitta en på var sida i motorutrymmet och sen tror jag du ska ha en vid dörrstolpen också men jag har inte meckat med din modell, så det kan vara annorlunda..
Det borde sitta en på var sida i motorutrymmet och sen tror jag du ska ha en vid dörrstolpen också men jag har inte meckat med din modell, så det kan vara annorlunda..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Ja någon dag ska jag lösa problemet ordentligt och fixa jorden. På det Engelska forumet så fanns det beskrivningar på vart jordkablarna satt.Joakim16v wrote:Perfekt! Då är det ju bara att försöka identifiera var du har den felande jordkabeln
Uken Rabahy
-
Hej!
Vill tillägga att en kabel med kabelskor och två självborrande ska lösa ditt problem..
Sätt ena änden av kablen i torkarstallaget, inte motorn, och andra på passande ställe i plåten på bilen eller direkt på batterit om de ligger i torkardiket.
Detta är lättast om du tar bort luckan på häger sida om bilen.
Vill tillägga att en kabel med kabelskor och två självborrande ska lösa ditt problem..
Sätt ena änden av kablen i torkarstallaget, inte motorn, och andra på passande ställe i plåten på bilen eller direkt på batterit om de ligger i torkardiket.
Clio II PHII sportline
Tobias Karlsson
Helsingborg
Tobias Karlsson
Helsingborg
Varför sätta nya hål i bilen? Jag tycker det verkar långt lämpligare att fixa till bilens ordinarie jordpunkter..korianderlime wrote:Hej!
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
-
När det gäller problem med torkarna på dessa bilarna så är det sällan fel på bilens befintliga jordpunkter.
Clio II PHII sportline
Tobias Karlsson
Helsingborg
Tobias Karlsson
Helsingborg
Hej.korianderlime wrote:Hej!
Har man tillgång till ett par kraftiga taggbrickor så kan man sätta dom emellan skruven och ringkabelskon för att förstärka kontaktytorna ännu mera.
Lycka till.
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007