Startvägran Megane 99
Moderator: Forumpolisen
Startvägran Megane 99
Efter en tid med sporadiskt strulande startvägran slår solenoiden inte till. Heldött när man vrider om startnyckeln.
Batteri och nyckelfunktion i övr OK.
Kan det vara ngt annat än rattlåsets kontaktfunktion som är inblandad?
Batteri och nyckelfunktion i övr OK.
Kan det vara ngt annat än rattlåsets kontaktfunktion som är inblandad?
Last edited by svikman on 31 Oct 2012, 10:21, edited 1 time in total.
Sven Vikman
-
Re: Ratt-/Tändlås Megane 99
Låter som samma symptom som jag hade (se tråd skapad en halvtimme innan din) på min Kangoo 2001. Jag konstaterade jordfel genom att lägga en startkabel mellan minuspol och generatorfäste. Utifrån att det finns en jordfläta mellan minuspol och motorblock, och en mellan motorblock och chassi - så antar jag att man bör kunna kolla av vilken jordfläta det är genom att:
1. Lägga startkabel mellan minuspol och motorblock (ex generatorfästet tyckte jag var bra att fästa i)
2. Lägga startkabel mellan motorblock och chassi.
Jag är ingen auktoritet på ämnet direkt, men det är ju behagligt om man kan utesluta startspärr/tändning.
1. Lägga startkabel mellan minuspol och motorblock (ex generatorfästet tyckte jag var bra att fästa i)
2. Lägga startkabel mellan motorblock och chassi.
Jag är ingen auktoritet på ämnet direkt, men det är ju behagligt om man kan utesluta startspärr/tändning.
Marcus Hedkvist
Jag kan ju inte låta bli att undra om det är startmotorn i sig som är problemet.
I denna tråden hittar du den felsökning jag gjorde när min startmotor slutade fungera.
Börja med att göra som MHedkvist föreslår, titta sen i min tråd.
I denna tråden hittar du den felsökning jag gjorde när min startmotor slutade fungera.
Börja med att göra som MHedkvist föreslår, titta sen i min tråd.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
Fick krypa till korset o lämnade in bilen.
Efter byte av pulsgivare/-räknare är bilen OK.
Kan ej utesluta att även jordfel vid solenoid kan ha varit inblandad.
Efter byte av pulsgivare/-räknare är bilen OK.
Kan ej utesluta att även jordfel vid solenoid kan ha varit inblandad.
Sven Vikman