fix o trix med min scenic II
Moderator: Forumpolisen
fix o trix med min scenic II
Har nu fixat både det ena o andra: Monterat dragkrok, gick mycket bra inte alls krångligt, monterat motorvärmare, mycket krångligt däremot, frostpluggen var inte alls lätt att ta ut, höll på länge...fixade sig dock till slut .
I sommras började det ryka i kupen o lukta bränd plast läs:rök(min fru var ute o körde o blev vettskrämd) det upphörde dock fort. När jag sedan ville sätta på fläkten i högsta läge(4:an) funkade den inte. Läste på forumet o kom på att det var nog kontakten som smält. Det inte gick att rädda motståndet heller, då de smält samman. På Volvo skulle dom har drygt 700 bara för kontakten, antar att med motståndet skulle det säkert landa på minst 1500a. Åkte till skroten och hittade där en megane med manuell ac och plockade kontakt med motstånd, fick betala en 100ing....billigt!!! Tog säkert en timme att få loss den men det var ju en ganska hyfsad timpenning i besparing...
Sen har jag haft tomgångsproblem som yttrat sig i låg tomgång och att bilen tjuvstannat vid inbromsning. Som jag förstår finns det flera olika felkällor...har bytt positionsgivaren till kamaxlarna, hjälpte inte. Ringde sen "vår på forumet renaultguru" Dennis och fich rådet att rengöra gasspjället. Monterade bort o rengjorde(var smutsigt så det behövdes) kopplade dock bort kabeln, vilket inte var bra. Nu yttrade sig ett annat fenomen motorn började rusa i vissa lägen upp till 2500 varv...Då var det att ringa renaultakuten igen dvs Dennis, vad är fel? Man ska undvika att koppla loss spjället annars tappas synkningen av elektroniken gasspjäll kontra datorn. Avhjälps med att på tändningen ha "fullgas" i ca 2-3 min. Detta har jag dock fått göra några gånger...
Nu har jag bara att byta plastclipsen i dörrarna runtom så bör det väl vara klart för den här rundan...
Till sist vill jag rikta ett stort Tack till Dennis som villigt ställer upp o svarar på frågor på sin arbetstid. Det visar på en stor servicekänsla och hjälpsammhet till dryga amatörmekare som mig själv Man har sparat många slantar på alla tips o råd från kunniga här på forumet...
I sommras började det ryka i kupen o lukta bränd plast läs:rök(min fru var ute o körde o blev vettskrämd) det upphörde dock fort. När jag sedan ville sätta på fläkten i högsta läge(4:an) funkade den inte. Läste på forumet o kom på att det var nog kontakten som smält. Det inte gick att rädda motståndet heller, då de smält samman. På Volvo skulle dom har drygt 700 bara för kontakten, antar att med motståndet skulle det säkert landa på minst 1500a. Åkte till skroten och hittade där en megane med manuell ac och plockade kontakt med motstånd, fick betala en 100ing....billigt!!! Tog säkert en timme att få loss den men det var ju en ganska hyfsad timpenning i besparing...
Sen har jag haft tomgångsproblem som yttrat sig i låg tomgång och att bilen tjuvstannat vid inbromsning. Som jag förstår finns det flera olika felkällor...har bytt positionsgivaren till kamaxlarna, hjälpte inte. Ringde sen "vår på forumet renaultguru" Dennis och fich rådet att rengöra gasspjället. Monterade bort o rengjorde(var smutsigt så det behövdes) kopplade dock bort kabeln, vilket inte var bra. Nu yttrade sig ett annat fenomen motorn började rusa i vissa lägen upp till 2500 varv...Då var det att ringa renaultakuten igen dvs Dennis, vad är fel? Man ska undvika att koppla loss spjället annars tappas synkningen av elektroniken gasspjäll kontra datorn. Avhjälps med att på tändningen ha "fullgas" i ca 2-3 min. Detta har jag dock fått göra några gånger...
Nu har jag bara att byta plastclipsen i dörrarna runtom så bör det väl vara klart för den här rundan...
Till sist vill jag rikta ett stort Tack till Dennis som villigt ställer upp o svarar på frågor på sin arbetstid. Det visar på en stor servicekänsla och hjälpsammhet till dryga amatörmekare som mig själv Man har sparat många slantar på alla tips o råd från kunniga här på forumet...
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05