Kamremsbyte Clio III 1,2 2006 (snikbyte gjort)
Moderator: Forumpolisen
Kamremsbyte Clio III 1,2 2006 (snikbyte gjort)
Har precis köpt en Clio III 1,2 2006 med endast 2500 mil på mätaren. Kamremmen byttes pga av ålderintervallen 2011. Av ngn anledning så verkar inte vattenpumpen ha bytts. Allt har gjorts på en Mekonomenverkstad.
Behöver man oroa sig ? Varför i fanken man gjorde på detta sätt verkar ju knasigt. Hur krångligt är det att byta bara vattenpumpen ?
tacksam för svar !
Behöver man oroa sig ? Varför i fanken man gjorde på detta sätt verkar ju knasigt. Hur krångligt är det att byta bara vattenpumpen ?
tacksam för svar !
Stefan Elmqvist
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: Kamremsbyte Clio III 1,2 2006 (snikbyte gjort)
Eftersom bilen bara gått 2500 mil, så har jag svårt att tänka mig att du skall behöva oroa dig.
Vattepumpen drivs ju som bekant av kamremmen, och iom att kamremmen böts förra året skulle iaf inte jag montera tillbaka den om den blivit lossad. Utan om du bestämmer dig för att byta pumpen måste/bör även remmen bytas.
Pumpen i sig är inte så svårbytt , men den kan vara lite knixig att föra in där den skall sitta.
Håll bara koll med jämna mellanrum att inte pumpen börjar läcka eller låta illa, så är det nog ingen fara att åka med den till nästa byte.
Vattepumpen drivs ju som bekant av kamremmen, och iom att kamremmen böts förra året skulle iaf inte jag montera tillbaka den om den blivit lossad. Utan om du bestämmer dig för att byta pumpen måste/bör även remmen bytas.
Pumpen i sig är inte så svårbytt , men den kan vara lite knixig att föra in där den skall sitta.
Håll bara koll med jämna mellanrum att inte pumpen börjar läcka eller låta illa, så är det nog ingen fara att åka med den till nästa byte.
Johnny Söderström