check emission!
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 1
- Joined: 24 May 2012, 21:41
- Location: rimforsa
check emission!
Hej jag har en megane -06 1.9 dci med partikel rening.
med larm check emission och motor lampa som lyser.
Renault verkstaden har läst ut felkod partikelfilter finns ej!?
Han själv är rätt så oförstående över larmet partikelrening verkar fungera som det ska enl. utlästa data. Märker ingen skillnad på gången av motorn.
Har varit på englands renault forum och där skrivs det om egr ventilen kan det vara så och sitter det en sån på dieseln?
finns det någon mer diesel ägare som haft samma problem och vet problem källan vore tacksam om hjälp till mitt problem.
med larm check emission och motor lampa som lyser.
Renault verkstaden har läst ut felkod partikelfilter finns ej!?
Han själv är rätt så oförstående över larmet partikelrening verkar fungera som det ska enl. utlästa data. Märker ingen skillnad på gången av motorn.
Har varit på englands renault forum och där skrivs det om egr ventilen kan det vara så och sitter det en sån på dieseln?
finns det någon mer diesel ägare som haft samma problem och vet problem källan vore tacksam om hjälp till mitt problem.
Mattias Jakobsson
Re: check emission!
den sitter på grenröret och släpper tillbaka gaser in i insuget.rallymatte wrote:Hej jag har en megane -06 1.9 dci med partikel rening.
med larm check emission och motor lampa som lyser.
Renault verkstaden har läst ut felkod partikelfilter finns ej!?
Han själv är rätt så oförstående över larmet partikelrening verkar fungera som det ska enl. utlästa data. Märker ingen skillnad på gången av motorn.
Har varit på englands renault forum och där skrivs det om egr ventilen kan det vara så och sitter det en sån på dieseln?
finns det någon mer diesel ägare som haft samma problem och vet problem källan vore tacksam om hjälp till mitt problem.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: check emission!
Det sitter en tryckgivare som känner difftrycket över partikelfiltret (sitter under bilen som en kat). Till tryckgivaren (sitter ovanför kuggstången) går det gummislangar och då filtret renas genom att brännas ur när det innehåller en viss mängd sot så blir det lite varmt och det sabbar slangarna till slut. När det är hål på slangarna blir det inget tryck och då tycker den att det inte finns nått partikelfilter
Byt gummislangarna så funkar allt igen, obs TRÅNGT och jävligt att komma åt dock
PS från renault finns det bara som komplett kit med givare, rätt dyrt så köp bränsle slangar (tror det är 6 och 8 mm) vi har bytt på rätt många nu.
Byt gummislangarna så funkar allt igen, obs TRÅNGT och jävligt att komma åt dock
PS från renault finns det bara som komplett kit med givare, rätt dyrt så köp bränsle slangar (tror det är 6 och 8 mm) vi har bytt på rätt många nu.
/Mats Nilsson #524
Re: check emission!
Hej! Nu har min bil drabbats av exakt samma fel som trådskaparen!Mats wrote:Det sitter en tryckgivare som känner difftrycket över partikelfiltret (sitter under bilen som en kat). Till tryckgivaren (sitter ovanför kuggstången) går det gummislangar och då filtret renas genom att brännas ur när det innehåller en viss mängd sot så blir det lite varmt och det sabbar slangarna till slut. När det är hål på slangarna blir det inget tryck och då tycker den att det inte finns nått partikelfilter
Byt gummislangarna så funkar allt igen, obs TRÅNGT och jävligt att komma åt dock
PS från renault finns det bara som komplett kit med givare, rätt dyrt så köp bränsle slangar (tror det är 6 och 8 mm) vi har bytt på rätt många nu.
Någon som vet exakt vilka slangar som skall bytas? Någon som gjort det själv? Kan det även vara givarfel? Blir tyvärr inte av med felmeddelandet och kan inte radera et i min obd2. Fungerar partikelfiltret trots felmeddelandet och regenererar och håller sig ok?
Ingen risk att hela partikelfiltret är igensotat och måste bytas va?
MVH Niklas
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
Re: check emission!
Jag tycker det är lätt att byta de slangarna! Lossa bara värmeskölden så den hänger löst på partikelfiltret och där bakom sitter det skarvnipplar. Bara att ersätta de gamla slangarna med nya standard bränsleslangar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: check emission!
Hej och tack för svaret! Vet du vilken storlek på bränsleslangen? 6 eller 8mm? Duger vanliga biltema? Har försökt läsa på engelska renaultforumet där folk menar att det är mkt svårt att byta pga svår åtkomlighet av sensorn, men den kanske inte behöver lossas utan slangen är kanske alltid sprucken/trasig längre ner mot filtret? Anledningen till att jag frågar vad jag behöver köpa innan är för att jag hade tänkt hissa upp bilen på lokala OK-tappen och då hade behövt ha med mig grejerna innan. Skarvar du slangen och sätter med slangklämma? Ingen mening med att byta hela vägen från sensorn och ner till filtret både före och efter? Är lite osäker på om jag kommer att kunna se exakt var på slangen defekterna finns. Kanske är det standardställen där slangen går sönder? Är det oftast främre eller bakre slangen? Många frågor, jag vet!
MVH Niklas
MVH Niklas
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
Re: check emission!
Den ena är 6 mm ibåda ändarna (den längre till efter filtret), den andra (kortare före filtret) 6mm mot filtret och 8mm på givaren (för att man inte ska sätta fel) det funkar med 8mm slang till den främre om den inte är alltför styv så ca 30cm 8mm och 60cm 6mm
Sensorn sitter på ett fäste ovanför kuggstången, fästet lossas med en 10mm nyckel från kuggstången
Det är olika om bara en eller bägge har gått sönder eller var nånstans
Jag brukar byta ut båda hela vägen när man ändå håller på
Sensorn sitter på ett fäste ovanför kuggstången, fästet lossas med en 10mm nyckel från kuggstången
Det är olika om bara en eller bägge har gått sönder eller var nånstans
Jag brukar byta ut båda hela vägen när man ändå håller på
/Mats Nilsson #524
Re: check emission!
Tack för hjälpen, återkopplar imorgon när jag tagit ett kik!
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
Re: check emission!
Dennis wrote:Jag tycker det är lätt att byta de slangarna! Lossa bara värmeskölden så den hänger löst på partikelfiltret och DÄR BAKOM SITTER DET SKARVNIPPLAR. Bara att ersätta de gamla slangarna med nya standard bränsleslangar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: check emission!
Uppdatering:
Vill börja med att tacka för råden tidigare i tråden.
Hade tänkt ta lite foton under arbetets gång för att underlätta för nästa person med samma bekymmer, men det var lite för trångt för att kunna komma åt ordentligt för att kunna ta bilder.
Började med att lossa värmeskyddet vid partikelfiltret, inga svårigheter, sitter med clips. Efter det så följdes och inspekterades bakre sensorslangen till sensorn och den såg hel och fin ut, på den satt det mycket riktigt en skarvnippel som kunde nyttjats om bara bakre delen av den bakre var skadad. Mycket svårt att komma åt att fingra uppe vid sensorn/givaren vid kuggstången, men går att se någorlunda efter att ha lossat plastmotorskyddet under samt med ficklampa, man får sticka in armarna under och runt subframe:n.
Den främre sensorslangen var då mycket riktigt skadad, bruten rakt av närmast partikelfiltret. Som tur var så var slangen något lång så jag kunde komma åt att skära av den skadade delen närmast partikelfiltret och kunde turligt sträcka ut slangen maximalt och sätta fast den igen med slangklämma. Sensorslangen är mkt lik en bränsleslang vilket hade införskaffats innan men behövde inte användas idag.
Om det hade varit så att jag hade behövt lossa givaren däruppe så vetitusan hur jag hade burit mig åt, för det är inte lätt att nå och det går svårligen att förstå hur givaren sitter fast så att man kommer åt med 10 hylsan. Kanske kunde gått med en bättre ficklampa och en bra spegel? Sitter dessvärre några givarliknande grejer i vägen så det mesta där får ju ske med "känsla i fingrarna". Nu skjuter jag för min del lite på problemet hoppas jag och felmeddelandet gick att radera nu och peppar, peppar har det inte återkommit ännu, men vi får se.
Som info: Felmeddelandet i ob2:an var p2002 för detta. dvs "Diesel particulate filter efficiency below threshold bank 1"
Och på bilia var koden: Dieselpartikelfiltret saknas (DPF/FAP missing) DF0..nånting (glömt sifferkoden)
Vill börja med att tacka för råden tidigare i tråden.
Hade tänkt ta lite foton under arbetets gång för att underlätta för nästa person med samma bekymmer, men det var lite för trångt för att kunna komma åt ordentligt för att kunna ta bilder.
Började med att lossa värmeskyddet vid partikelfiltret, inga svårigheter, sitter med clips. Efter det så följdes och inspekterades bakre sensorslangen till sensorn och den såg hel och fin ut, på den satt det mycket riktigt en skarvnippel som kunde nyttjats om bara bakre delen av den bakre var skadad. Mycket svårt att komma åt att fingra uppe vid sensorn/givaren vid kuggstången, men går att se någorlunda efter att ha lossat plastmotorskyddet under samt med ficklampa, man får sticka in armarna under och runt subframe:n.
Den främre sensorslangen var då mycket riktigt skadad, bruten rakt av närmast partikelfiltret. Som tur var så var slangen något lång så jag kunde komma åt att skära av den skadade delen närmast partikelfiltret och kunde turligt sträcka ut slangen maximalt och sätta fast den igen med slangklämma. Sensorslangen är mkt lik en bränsleslang vilket hade införskaffats innan men behövde inte användas idag.
Om det hade varit så att jag hade behövt lossa givaren däruppe så vetitusan hur jag hade burit mig åt, för det är inte lätt att nå och det går svårligen att förstå hur givaren sitter fast så att man kommer åt med 10 hylsan. Kanske kunde gått med en bättre ficklampa och en bra spegel? Sitter dessvärre några givarliknande grejer i vägen så det mesta där får ju ske med "känsla i fingrarna". Nu skjuter jag för min del lite på problemet hoppas jag och felmeddelandet gick att radera nu och peppar, peppar har det inte återkommit ännu, men vi får se.
Som info: Felmeddelandet i ob2:an var p2002 för detta. dvs "Diesel particulate filter efficiency below threshold bank 1"
Och på bilia var koden: Dieselpartikelfiltret saknas (DPF/FAP missing) DF0..nånting (glömt sifferkoden)
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
Re: check emission!
Hej! Det var mycket bra information i denna tråd men nu undrar jag:
Behövdes felkoden nollas manuellt eller skedde det automatiskt efter ingreppet??
Behövdes felkoden nollas manuellt eller skedde det automatiskt efter ingreppet??
Magnus Leo
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: check emission!
Jag lade ut lite bilder i min tråd om samma slangar till Laguna II med 1,9dci.jnl78 wrote:Uppdatering:
Vill börja med att tacka för råden tidigare i tråden.
Hade tänkt ta lite foton under arbetets gång för att underlätta för nästa person med samma bekymmer, men det var lite för trångt för att kunna komma åt ordentligt för att kunna ta bilder.
Började med att lossa värmeskyddet vid partikelfiltret, inga svårigheter, sitter med clips. Efter det så följdes och inspekterades bakre sensorslangen till sensorn och den såg hel och fin ut, på den satt det mycket riktigt en skarvnippel som kunde nyttjats om bara bakre delen av den bakre var skadad. Mycket svårt att komma åt att fingra uppe vid sensorn/givaren vid kuggstången, men går att se någorlunda efter att ha lossat plastmotorskyddet under samt med ficklampa, man får sticka in armarna under och runt subframe:n.
Den främre sensorslangen var då mycket riktigt skadad, bruten rakt av närmast partikelfiltret. Som tur var så var slangen något lång så jag kunde komma åt att skära av den skadade delen närmast partikelfiltret och kunde turligt sträcka ut slangen maximalt och sätta fast den igen med slangklämma. Sensorslangen är mkt lik en bränsleslang vilket hade införskaffats innan men behövde inte användas idag.
Om det hade varit så att jag hade behövt lossa givaren däruppe så vetitusan hur jag hade burit mig åt, för det är inte lätt att nå och det går svårligen att förstå hur givaren sitter fast så att man kommer åt med 10 hylsan. Kanske kunde gått med en bättre ficklampa och en bra spegel? Sitter dessvärre några givarliknande grejer i vägen så det mesta där får ju ske med "känsla i fingrarna". Nu skjuter jag för min del lite på problemet hoppas jag och felmeddelandet gick att radera nu och peppar, peppar har det inte återkommit ännu, men vi får se.
Som info: Felmeddelandet i ob2:an var p2002 för detta. dvs "Diesel particulate filter efficiency below threshold bank 1"
Och på bilia var koden: Dieselpartikelfiltret saknas (DPF/FAP missing) DF0..nånting (glömt sifferkoden)
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=11469
Kanske kan vara till hjälp för någon?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: check emission!
Hej! Jag var tvungen att nollställa felkoden efteråt!Bulten wrote:Hej! Det var mycket bra information i denna tråd men nu undrar jag:
Behövdes felkoden nollas manuellt eller skedde det automatiskt efter ingreppet??
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
Re: check emission!
Tack för bilderna som var mycket givande då min slang gått av igen, nu fick jag med nöd och näppe på den en sista gång men är mycket "sträckt" så lär gå av snart igen. Anledningen till att inte hela slangen byttes var för att det var mycket besvärligt att lossa givaren med 10 nyckel. Trångt som bara den. Vet någon om det finns något enklare sätt än att lossa där underifrån? Är det lättast med en 10a blocknyckel eller finns det ett bättre verktyg?Stymie wrote:
Jag lade ut lite bilder i min tråd om samma slangar till Laguna II med 1,9dci.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=11469
Kanske kan vara till hjälp för någon?
/Niklas
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: check emission!
Jag tog loss sensorn med tians blocknyckel/spärrskaft+hylsa. För att komma åt så tog jag den ovanifrån. Dök ned bakom turbon, fick lossa klämringen vid turbon då den skavde mot armen. Innan man gör det så behöver man lossa anslutningarna nere vid partikelfiltret och även signalkabeln (kläm ihop och dra ut).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.