Megane 1,4 16v med motorproblem...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Henke-72
Posts: 2
Joined: 21 May 2012, 17:41
Location: Västerås

Megane 1,4 16v med motorproblem...

Post by Henke-72 »

Det lilla hår jag har kvar på huvet håller på att bli grått p.g.a. min svärmors Megane... :(

Som rubriken lyder så är det en 1,4 16v, som är totalt orkeslös över 2500rpm, men går ok på lägre varv. Ingen motorlampa lyser.
Det känns som en varvtalsbegränsare. Vid inkoppling av diagnosinstrument visas att det är fel på spjällhusgivaren. Den och mycket mer har jag bytt utan resultat.
Det jag bytt är följande: Bränslefilter, bränslepump, tändstift, tändspolar, bränslestyrbox, uch-box, nyckelhuvuden och spjällhuset som sagt...
Jag har några, ännu ej prövade, teorier kvar. Katalysator? Lambda? LMM (vilken jag inte lyckas hitta)? Eller om kammremmen lyckats kugga över?

Det känns som om jag hittar samlad expertis här! :)

Jag tar tacksamt emot bra förslag!

/Henrik
Henrik Hedberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane 1,4 16v med motorproblem...

Post by Starbright »

Hej Henrik!

Jag förstår att du är desperat att få bilen att fungera igen och provar alla möjliga och omöjliga sätt för detta.
Hoppas du inte betalat fullt pris för alla dem sakerna ( UCH och motorstyrenhet är ju lätt 10-15000:- ) bara för att prova. Vad skall nya nycklar kunna göra ? :)
För att försöka hjälpa dig får jag nog ställa lite frågor till att börja med.

1. Ingen motorlampa lyser alltså? lyser elektronikvarningslampan då? (gul fyrkant med våg inuti typ) lyser den lampan vid tändningspåslag? och slocknar den när motorn startat?
2. Står du på tomgång och trycker gasen i botten går bilen upp i toppvarv då, eller stannar den runt 2500-3000 varv?
3. Om du raderar felkoden på spjällhusgivaren, återkommer då felkoden eller ligger den kvar permanent?
4. Misständer motorn ngt?
5. låter det konstigt när du gasar med bilen? ungefär som om avgaserna blev blockerade.

Din bil har ingen luftmassemätare. Den har Map-sensor som sitter på insugsröret.

Om nu motorstyrenheten blivit bytt, blev den bytt på verkstad eller böt du den själv?
Fanns detta fel även innan detta evt byte?

Är kamremmen bytt vid korrekt mil/årsintervall?

Vh: Johnny Söderström
Johnny Söderström
Henke-72
Posts: 2
Joined: 21 May 2012, 17:41
Location: Västerås

Re: Megane 1,4 16v med motorproblem...

Post by Henke-72 »

Kul att Du enagerar dig i frågan Johnny! :-)

Inget av det som blivit bytt verkar ha påverkat symptomen, vare sig negativt eller positivt!
Jag hittade som tur var en likadan (som gick bra, men med plåtskador) att ta delar ifrån. Så reservdelar finns att tillgå...
Att nyckelhuvudena byttes var för att få transpondern i dem att synka med styrbox.
Motorn går som den ska, upp till ca2500rpm. Där stryper den och man kan ana en viss misständning. Vad det gäller kamremmen så är ju inte årsintervallerna riktigt skötta, men miltalen inte uppnåtts.
Möjligen så låter den lite täppt, så misstankarna går till katten...

Mvh Henrik
Henrik Hedberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane 1,4 16v med motorproblem...

Post by Starbright »

Måste få svar på dem andra frågorna för att kunna ge mer tips.

Kom att tänka på att du inte talat om vilken årsmodell du har på bilen. Inte ens säkert att du har dem kontrolllamporna jag frågar efter

Om man misstänker att katten är igensatt, kan man skruva ur främre lambdasonden för att på så vis se om bilen går bra efter det ( avgaserna åker ut genom hålet för lambdasonden)
Johnny Söderström
Post Reply