Ta ur motorn ur Clio 1.4 -99

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Clio1.4-99

Ta ur motorn ur Clio 1.4 -99

Post by Clio1.4-99 »

Hej.

Jag är alldeles ny här och behöver tips och råd. Jag är visserligen tjej men har skruvat med bilar i pappas bilverkstad sen jag var liten.

Jag håller på att ta ur motorn ur min Clio 1.4 -99 och har stött på problem. Jag har lossat allt kablage, alla bultarna till växellådan och avgas. Det räcker uppenbarligen dock inte. En av bultarna som håller ihop motor/låda sitter dessutom fast i motorblocket och jag har bara fått loss muttern på denna bult varför man måste sära på motor och växellådan minst sju centimeter. Det utrymmet finns inte i motorrummet.

Måste jag ta ur motor och växellåda tillsammans?

Tacksam för alla tips.

/Lena
Lena Andersson
Tony
Forumpolis

Re: Ta ur motorn ur Clio 1.4 -99

Post by Tony »

Clio1.4-99 wrote:Hej.

Jag är alldeles ny här och behöver tips och råd. Jag är visserligen tjej men har skruvat med bilar i pappas bilverkstad sen jag var liten.

Jag håller på att ta ur motorn ur min Clio 1.4 -99 och har stött på problem. Jag har lossat allt kablage, alla bultarna till växellådan och avgas. Det räcker uppenbarligen dock inte. En av bultarna som håller ihop motor/låda sitter dessutom fast i motorblocket och jag har bara fått loss muttern på denna bult varför man måste sära på motor och växellådan minst sju centimeter. Det utrymmet finns inte i motorrummet.

Måste jag ta ur motor och växellåda tillsammans?

Tacksam för alla tips.

/Lena
enklast är att ta ut som ett paket, ta bort drivaxlarna.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply