Kolvar trasiga F4R
Moderator: Forumpolisen
Kolvar trasiga F4R
Har tagit isär motorn på min Trafic -05 med F4R 720 motorn.
Det rök från från avgas och den gick ojämnt på tomgång, dessutom kraftlös på låga varv. Komp provet visade dåliga värden på 2 cylindrar och katastrof på en.
Demontering visade 3st trasiga kolvar, det har lossnat stora delar av godset mellan 1:a och 2:a kolvringen. Var säkert en liter olja i luftburken med.
Har köpt bilen sådan så jag vet inte vad som hänt med den tidigare.
Gissar på att den varit dåligt underhållen och säkert i alla fall utsatt för long-life service tokigheterna. Bilen har bara gått 9000 mil så lite märkligt är det ändå.
Jag tänkte se om det går att hitta begagnade kolvar till motorn och vill veta om någon har koll på vilka modeller inom motor familjen som kolvarna är lika som på 720 modellen. Gärna bilmodell med om det går.
Det rök från från avgas och den gick ojämnt på tomgång, dessutom kraftlös på låga varv. Komp provet visade dåliga värden på 2 cylindrar och katastrof på en.
Demontering visade 3st trasiga kolvar, det har lossnat stora delar av godset mellan 1:a och 2:a kolvringen. Var säkert en liter olja i luftburken med.
Har köpt bilen sådan så jag vet inte vad som hänt med den tidigare.
Gissar på att den varit dåligt underhållen och säkert i alla fall utsatt för long-life service tokigheterna. Bilen har bara gått 9000 mil så lite märkligt är det ändå.
Jag tänkte se om det går att hitta begagnade kolvar till motorn och vill veta om någon har koll på vilka modeller inom motor familjen som kolvarna är lika som på 720 modellen. Gärna bilmodell med om det går.
Roger Larsson
Re: Kolvar trasiga F4R
Hmm tråkigt att höra...Alldrig roligt att veta att bilen blivit tvärdåligt behandlad
Går det inte att ta ut det på någon 10 000mil motorförsäkring hos försärkingsbolaget eller dylikt ?
/Robin
Går det inte att ta ut det på någon 10 000mil motorförsäkring hos försärkingsbolaget eller dylikt ?
/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Kolvar trasiga F4R
Rent tekniskt är det försäkringsbedrägeri att använda sin försäkring på en skada som fanns när man köpte bilen..Robin wrote: Går det inte att ta ut det på någon 10 000mil motorförsäkring hos försärkingsbolaget eller dylikt ?
/Robin
Det känns som det enklaste är att ta en hel F4R från en annan bil och sen montera på alla aggregat mm. från din motor på den och stoppa i.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Kolvar trasiga F4R
Joh det har du rätt i Jocke. Skulle nog inte kunna ringa om det =)
Finns tror jag till och med utbytes maskiner som man kan köpa. Då lämnar du bara in din som gods.
typ som detta företag http://www.blocket.se/helsingborg/Motor ... m?ca=4&w=3
Nu var det fel motor men dom har säkert andra Renault maskiner i lager.
Finns tror jag till och med utbytes maskiner som man kan köpa. Då lämnar du bara in din som gods.
typ som detta företag http://www.blocket.se/helsingborg/Motor ... m?ca=4&w=3
Nu var det fel motor men dom har säkert andra Renault maskiner i lager.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Kolvar trasiga F4R
Helst vill jag hitta begagnade kolvar till motorn eller en hel underdel att plocka delar från. Borde gå att hitta från en motor med krokiga ventiler. Det verkar gå att plocka kolvar från ganska många Renault modeller med F4R motorn. Hittade en webbsida med info om kolvmodeller i de olika typerna av F4R. Hittar dock inte den sidan igen trots flitigt letande
Roger Larsson
Re: Kolvar trasiga F4R
Har en F4R stående. Troligen inget fel på bottendelen. Gick på 3cyl vid lågvarv men ingen oljeförbrukning tyder på ok i loppen, och felet i toppen/ventiler.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Kolvar trasiga F4R
Har skickat PM till dig Dennis.
Har någon koll på om det brukar hända att kolvarna går sönder på den här typen av motor. Jag har ju ingen aning om vad motorn varit utsatt för. Kan bara gissa på att den gått varm eller något. Det konstiga är att motorn är fin i loppen. Har mätt upp den och måtten i cylinderloppen ser bra ut.
En liten fundering jag har är om dålig tändning kan vara en orsak. Tänker på gamla bilar med fördelare och tändning som är ställbar. För sen tändintällning kunde medföra överhettnings problem. Och det ser ut på min Trafic som det läckt vatten från intaget för kupeluften som sitter mot huven ner i tändstiftshålen. Om man kört bilen så borde det medfört att det tändspolen delvis slagit ut spänningen i vattnet mot jord men ändå blivit en gnista på tändstiftet, fast sämre = dålig tändning och varmt.
ELLER när tändspolarna går sönder så stänger styrdatorn normalt av bränsletillförseln till den cylindern om jag fattat det rätt, något som rätt många av oss Renault ägare varit med om (tror att jag bytt 8 st på min V6:a). Om tändspolen då fortfarande funkar men matar spänningen till jord via vattnet i tändstiftshålen, då kanske styrdatorn fortfarande matar på med bränsle utan att det antänds i cylindern = mycket bränsle i cylindern och dålig smörjning som i sin tur ger kärvande kolvringar mot cylinderväggen.
Nu blev det en smula snurrigt men ni kanske fattar vad jag menar
Har någon koll på om det brukar hända att kolvarna går sönder på den här typen av motor. Jag har ju ingen aning om vad motorn varit utsatt för. Kan bara gissa på att den gått varm eller något. Det konstiga är att motorn är fin i loppen. Har mätt upp den och måtten i cylinderloppen ser bra ut.
En liten fundering jag har är om dålig tändning kan vara en orsak. Tänker på gamla bilar med fördelare och tändning som är ställbar. För sen tändintällning kunde medföra överhettnings problem. Och det ser ut på min Trafic som det läckt vatten från intaget för kupeluften som sitter mot huven ner i tändstiftshålen. Om man kört bilen så borde det medfört att det tändspolen delvis slagit ut spänningen i vattnet mot jord men ändå blivit en gnista på tändstiftet, fast sämre = dålig tändning och varmt.
ELLER när tändspolarna går sönder så stänger styrdatorn normalt av bränsletillförseln till den cylindern om jag fattat det rätt, något som rätt många av oss Renault ägare varit med om (tror att jag bytt 8 st på min V6:a). Om tändspolen då fortfarande funkar men matar spänningen till jord via vattnet i tändstiftshålen, då kanske styrdatorn fortfarande matar på med bränsle utan att det antänds i cylindern = mycket bränsle i cylindern och dålig smörjning som i sin tur ger kärvande kolvringar mot cylinderväggen.
Nu blev det en smula snurrigt men ni kanske fattar vad jag menar
Roger Larsson
-
- Posts: 1
- Joined: 29 May 2012, 20:54
- Location: Sala
Re: Kolvar trasiga F4R
Hade samma fel som du på min trafic tillverkad -04, årsmodell -05. Hade aldrig hänt tidigare fick jag till svar av verkstaden. EN kolv byttes med hål på sidan mellan 1:a och 2:a kolvringen. Dryga året efter gick nästa kolv, en tredje på gång och då byttes de andra. Kändes som ett tillverkningsfel med en legering i toppen och en annan i resten av kolven. DYRT.
Per Nilsson