Microbrytare handtag

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
matjo690

Microbrytare handtag

Post by matjo690 »

Vill minnas att jag har läst att det på Laguna II sitter microbrytare i dörrhandtagen som ger info om dörren är öppen eller stängd? På min förardörr har den i så fall slutat fungera, någon som har bytt/repat en sådan? Måste man byta hela handtaget? Dyrt?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Microbrytare handtag

Post by Starbright »

Jag antar att du menar dörrlåset och inte handtaget.. handtaget är bara en plastbit och innehåller ingen givare.

Vad grundar sig misstanken att givaren är trasig?
Står det att en dörr är öppen trots den inte är det, går inte bilen att låsa?

skulle gissa att låset kostar mellan 1500-2000 kr och jobbet att byta den ungefär samma.
Ring och hör med Autofrance vad han tar för ett lås.
Jobbet i sig är inte supersvårt, men tar en stund om man inte gjort det förr.
Bort med dörrsida och ytterhandtag. Skruva loss låset från dörren och ta samtidigt med den inre delen av yttre öppningshandtaget. Plocka bort och flytta över delar till det nya låset. Sedan monterar man tillbaka allt igen. (mycket grovt beskrivet. Arbetsbeskrivning bra mycket längre text)
Johnny Söderström
matjo690

Post by matjo690 »

Menade dörrlåset...

Felen består i att dörren alltid beter sig som stängd vad gäller takbelysning och infokvinna som informerar om dörr öppen, lights on mm. Att byta låset är nog inga problem men jag gillar inte idén med att byta ett helt lås bara för att en brytare har gett upp, ingen som har fixat brytaren?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Borde kunna gå att se på ett kopplingsschema vilka kablar som ger just den signalen. bara att mäta om den fungerar när du stänger låset. Tveksam till att det finns lös givare att byta ut till om den visar sig vara trasig.
Johnny Söderström
Tomas N

Post by Tomas N »

Hallå.
Jag själv har haft samma problem på mina två lagunor. Prova först att blåsa med tryckluft i låset och använd eventuellt bräkleen eller liknande. Det går att se den lilla microbrytaren om du kollar nogrant och flyttar på låsmekanismen. avsluta med en smörjande tunn spray som tex silicon spray. På min första laguna så fungerade detta på den jag har nu så blev det låsbyte, dock var det bakluckans lås.
Eftersom bilen inte registrerar att dörren är uppen när du använder förardörren så tänk på att inte gå in och starta och sedan kliva ur och stänga dörren. För då är du utelåst :oops: . Blev det själv uppe i Härjedalen, flera mil från någon hjälp och en miljard knott. Ringde Falck assistans och dom åkte från Östersund och hade två timmar innan dem var framme. Men dock innan dom var halvvägs så hade jag och min son "brytit" oss in i bilen :) .
Fungerar inte dessa tips så får du nog bytas låsenheten, vilket är relativt lätt.
/Tomas N
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
Post Reply