Magnetventil B18ft
Moderator: Forumpolisen
Magnetventil B18ft
Tjena
Jag har en Volvo 480 turbo motor i en Renault 5 GTS.
Jag funderar på att koppla bort orginal magnetventil och ersätta med en pysventil-
Kan jag koppla bort kablarna och slangarna?
Vilken pysventil ska jag ha och hur koppla in den?
Jag har en Volvo 480 turbo motor i en Renault 5 GTS.
Jag funderar på att koppla bort orginal magnetventil och ersätta med en pysventil-
Kan jag koppla bort kablarna och slangarna?
Vilken pysventil ska jag ha och hur koppla in den?
Oskar Söderlind
Re: Magnetventil B18ft
Du ska ha en Dawes device
Den håller helt stängt fram till du har fått önskat laddtryck, då den öppnar. En vanlig pysventil har lite öppet hela tiden.
Med dawes device får du snabbare rätt laddtryck än med en pysventil.
Jag köpte min på ebay från usa. Tror det var typ 15$ + frakt. Du kopplar den mellan trycksidan av insugsystemet och wastegaten, precis som magnetventilen eller en pysventil.
Passa bara så du inte laddar på för mycket och skjuter sönder något. Om du laddar mer än original kan du behöva anpassa styrsystemet också så inte motorn går magert..
Den håller helt stängt fram till du har fått önskat laddtryck, då den öppnar. En vanlig pysventil har lite öppet hela tiden.
Med dawes device får du snabbare rätt laddtryck än med en pysventil.
Jag köpte min på ebay från usa. Tror det var typ 15$ + frakt. Du kopplar den mellan trycksidan av insugsystemet och wastegaten, precis som magnetventilen eller en pysventil.
Passa bara så du inte laddar på för mycket och skjuter sönder något. Om du laddar mer än original kan du behöva anpassa styrsystemet också så inte motorn går magert..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Magnetventil B18ft
Finns en skyddsfunktion på dom om du laddar för mycket, vet att dom moddar med motstånd.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Magnetventil B18ft
Okej
Kan jag använda den här:
http://www.blocket.se/vastmanland/Stryp ... ?ca=11&w=3
De som säljer den säger att den heter Dawes device.
Ska jag koppla den med en slang från wastegaten och en från kompressor delen på turbon?Betydelse vilket håll?
Orginal magnetventil ska jag koppla bort slangarna och kontakten?
Kan jag använda den här:
http://www.blocket.se/vastmanland/Stryp ... ?ca=11&w=3
De som säljer den säger att den heter Dawes device.
Ska jag koppla den med en slang från wastegaten och en från kompressor delen på turbon?Betydelse vilket håll?
Orginal magnetventil ska jag koppla bort slangarna och kontakten?
Oskar Söderlind
Re: Magnetventil B18ft
Yes, precis sådan ska du ha.
Slangen från trycksidan ska in mittemot skruven. Slangen till wastegaten ska in på den andra.
Den fungerar så att du har en stålkula och en fjäder mellan skruven och trycksidans slang. Den gör att ventilen är helt stängd fram till du har ditt önskade laddtryck.
När du ska ställa in den börjar du testa med skruven så långt ut att den precis håller fast kulan och fjädern. Gasa fullt på typ 3ans växel åtminstone så du ser vilket tryck det landar på. Sen vrider du in den lite mellan varje repa tills du har det tryck du vill ha.
Efter att man har ställt in den behöver man inte pilla på den om man inte vill ha annat laddtryck. Jag har inte rört min sedan installation för två år sedan.
Slangen från trycksidan ska in mittemot skruven. Slangen till wastegaten ska in på den andra.
Den fungerar så att du har en stålkula och en fjäder mellan skruven och trycksidans slang. Den gör att ventilen är helt stängd fram till du har ditt önskade laddtryck.
När du ska ställa in den börjar du testa med skruven så långt ut att den precis håller fast kulan och fjädern. Gasa fullt på typ 3ans växel åtminstone så du ser vilket tryck det landar på. Sen vrider du in den lite mellan varje repa tills du har det tryck du vill ha.
Efter att man har ställt in den behöver man inte pilla på den om man inte vill ha annat laddtryck. Jag har inte rört min sedan installation för två år sedan.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Magnetventil B18ft
Okej tack för hjälpen
Ska jag ha magnetventilen fortsatt inkopplad (elektriskt)?
Har du också en B18ft motor?
Ska jag ha magnetventilen fortsatt inkopplad (elektriskt)?
Har du också en B18ft motor?
Oskar Söderlind
Re: Magnetventil B18ft
Jag tror jag har min magnetventil inkopplad fortfarande, men jag tror inte det spelar någon roll.B18ft wrote:Okej tack för hjälpen
Ska jag ha magnetventilen fortsatt inkopplad (elektriskt)?
Har du också en B18ft motor?
Nej, jag har en J7R-752. Bilen i signaturen..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Magnetventil B18ft
finns ju resistor-hacket för att bli av med överladd-skyddet.
R206/R207 som ska bytas för att få mer än 0.9bar i boost
Observera att du ej bör ta bort dem helt, eftersom då laddar turbon oändligt.
Original laddar bäst på <1.5bar
"
Let me tell you what I did to my CEM. If you open the CEM box (the one under the centreconsol) you'll find two resistors, one of them named R206 (is a double, same as R207) and the other R207. Unsolder both of them. Then solder on two cables where the R207 was and and jack them onto a potentio-meter. Then put the box back together and take the car for a ride. Start with potentiometer in the bottom, put your car in third gear, foot on the brakes and pedal to the metal (must be over 4500 rpm). Watch the pressure gauge and take note. Then turn up the potentiometre and do the same thing over and over again until you find the presure at a level you prefer, I do not recomend that you boost it up so it goes in to the red field on the original pressure gauge (~0.8 Bar), because the fuel wont be enough, it can take more, but I wont take any responsability with what you do to your cars. When youre done and satisfied with the pressure simply solder off the potentiometre and measure the resistance in the potentiometre and buy a resistance that has the corresponding value, costs almost nothing. Solder in this new resistor in your box (where the R207 was) and put it back together. Enjoy!
"
Bra tråd här:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?p=1781120
R206/R207 som ska bytas för att få mer än 0.9bar i boost
Observera att du ej bör ta bort dem helt, eftersom då laddar turbon oändligt.
Original laddar bäst på <1.5bar
"
Let me tell you what I did to my CEM. If you open the CEM box (the one under the centreconsol) you'll find two resistors, one of them named R206 (is a double, same as R207) and the other R207. Unsolder both of them. Then solder on two cables where the R207 was and and jack them onto a potentio-meter. Then put the box back together and take the car for a ride. Start with potentiometer in the bottom, put your car in third gear, foot on the brakes and pedal to the metal (must be over 4500 rpm). Watch the pressure gauge and take note. Then turn up the potentiometre and do the same thing over and over again until you find the presure at a level you prefer, I do not recomend that you boost it up so it goes in to the red field on the original pressure gauge (~0.8 Bar), because the fuel wont be enough, it can take more, but I wont take any responsability with what you do to your cars. When youre done and satisfied with the pressure simply solder off the potentiometre and measure the resistance in the potentiometre and buy a resistance that has the corresponding value, costs almost nothing. Solder in this new resistor in your box (where the R207 was) and put it back together. Enjoy!
"
Bra tråd här:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?p=1781120
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430